Javascript is required

Wie zijn de genomineerden voor de ABN AMRO Circular Food Award?

Rob Morren

Met een wereldbevolking die in 2050 naar schatting uit 9,5 miljard mensen bestaat, neemt de vraag naar goederen in alle delen van de wereld snel toe. En met ons huidige consumptiepatroon komen de grenzen van wat de planeet aankan in zicht. De transitie naar een circulaire economie is dan ook cruciaal.

Maar het upcyclen van grondstoffen en reststromen staat nog in de kinderschoenen. Ook voor onze voedselvoorziening. Er zijn inspirerende en schaalbare concepten nodig om de circulaire economie te versnellen. Met de Circular Food Award wil ABN AMRO deze initiatieven stimuleren.

Uit de 24 inzendingen koos de vakjury drie genomineerden en een winnaar. De concepten zijn beoordeeld op schaalbaarheid, inspiratie en de mate waarin de circulaire economie in het DNA van de onderneming zit.

De vakjury bestond uit:

  • Jantine Heemskerk, commercieel directeur Heemskerk Fresh & Easy
  • Jan Willem Grievink, directeur FoodService Instituut Nederland
  • Toine Timmermans, programmamanager duurzame voedselketens Wageningen Universiteit
  • Alex van Kuilenburg, business unit manager food Milgro bv.


De jury koos de volgende drie genomineerden die zich hieronder zelf aan u voorstellen:

The Green House, Albron
“The Green House – een initiatief van Ballast Nedam, Strukton en Albron – is een broedplaats voor circulariteit; een plek waar bedrijven en consumenten inspiratie kunnen opdoen en kennis kunnen uitwisselen over tastbare en concrete circulaire oplossingen en nieuwe business modellen. De open keuken is een zichtbaar circulair statement, waar het terugdringen van afval, energie en watergebruik centraal staan en we de ambitie hebben om de keuken op termijn volledig ‘stekkervrij’ te maken. Er is een inpandige ‘urban farm’ en een zogenaamde ‘rain garden’, waar 40 gewassen groeien die elke dag vers worden geoogst.” Nieuwsgierig? Lees de case van The Green Housewebsite op de website van Albron.


Gro Mushrooms
“Gro maakt diverse producten van Oesterzwammen. Zoals bitterballen, Blended Burger® en de Oesterzwamburger. Deze oesterzwammen zijn geteeld op koffiedik. Dit koffiedik wordt opgehaald bij diverse Food service & Food retail bedrijven door gebruik te maken van bestaande logistieke stromen." Lees meer op de website van GRO Holland.

OERei, Protix
“Het OERei is afkomstig van kippen die een sojavrij voer krijgen, aangevuld met insecten. De insecten zijn gekweekt op groente –en fruitreststromen die anders verloren zouden gaan. Doordat de insecten boordevol hoogwaardige eiwitten zitten hebben de kippen geen soja meer nodig dat uit de andere kant van de wereld komt en de kap van oerbossen veroorzaakt. Doordat de kippen zelf op zoek gaan naar de insecten krijgen ze hun natuurlijk scharrelgedrag weer terug en vervelen ze zich niet meer. Kortom naast duurzaamheid en circulariteit verhoogt OERei het dierwelzijn van de kip. Daarom is OERei lekker en logisch.” Lees verder op de website van OERei.

Verbinding leggen

De sector bankers Rob Morren (Food), Henk Hofstede (Retail) en Stef Driessen (Leisure) zijn nauw betrokken bij de Circular Food Award. “Deze prijs legt een verbinding tussen foodservice, foodretail en leveranciers,” aldus Rob Morren. “Circulair ondernemen doe je vooral samen. Wij vinden het belangrijk om bedrijven kennis te laten maken met de meest innovatie concepten om voedselverspilling tegen te gaan en reststromen zinvoller te gebruiken. Het niveau van de inschrijvingen is hoog. Een aantal kan zelfs op mondiale schaal de circulaire economie versnellen.”

Op 27 juni zullen Diana Bergsma en Margot Potman (ABN AMRO sector directeuren Food en Retail) de Circular Food Award uitreiken tijdens het FSIN Zomercongres.

Lees verder in de foodsector

De Nederlandse foodsector is koploper op het gebied van arbeidsproductiviteit en innovatie. Robotisering, digitalisering en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s waarop ondernemers zich onderscheiden ten opzichte van veel internationale concurrenten.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden