
Thema: Act responsible, Think sustainable
WTT Insights Live: dinsdag 13 februari
Meer mensen zijn zich bewust van de gevolgen van klimaatverandering. De overtuiging groeit dat het nu tijd is voor actie. Ondernemers ruiken hun kans en haken erop in. Maar gaat dat snel genoeg? Waar begin je en hoe past jouw organisatie zich aan? Bernice Notenboom, Jaap Korteweg en Diane Roerink delen in een interview hun visie.
Bernice Notenboom, klimaatjournalist en Poolreiziger
Bernice Notenboom gaat op extreme expedities om het veranderende klimaat een gezicht te geven. Zo bezocht ze onder andere Groenland, de Noordpool én de Zuidpool. Notenboom deelt haar ervaringen en verduidelijkt de gevolgen van klimaatverandering. Waarom zijn ondernemers nu dé spelers die de duurzame koers moeten bepalen? "De energiestransitie is heel essentieel om door te zetten. Zodat we het over tien jaar heel normaal vinden dat onze energie van zon, wind of welke vorm dan ook komt."
Jaap Korteweg, de Vegetarische Slager
Jaap Korteweg is oprichter van de Vegetarische Slager. Hij wil vleeseters laten ervaren dat ze niets missen wanneer ze geen vlees eten. Waarom zou een ondernemer niet geloven dat hij de processen in een sector kan vernieuwen? “Ik hoop dat we over twintig jaar geen varkens of kippen meer nodig hebben om heerlijk vlees te produceren.”
Diane Roerink, Roerink Food Family
In 1981 begonnen Diane Roerink en haar man ambachtelijke zuivelproducten te verkopen vanuit de klompenschuur van haar oma. Deze plattelandszuivel van Zuivelhoeve bleek de start van een succesvol familiebedrijf. Tegenwoordig is Zuivelhoeve onderdeel van de Roerink Food Family, waar vier bedrijven onder vallen. Ondanks het succes zijn omzet en winst niet de grootste drijfveren: “Als je bij jezelf blijft, dan vind je de familiewaarden en -normen het belangrijkst. En dat betekent voor ons duurzaamheid en continuïteit.”