Over online identificeren

Eenvoudig met uw smartphone of tablet

Bent u door ons gevraagd om uzelf (opnieuw) te identificeren? We leggen u hier uit hoe dit werkt. Ook vertellen we waarom het belangrijk is dit te doen. Tot slot krijgt u onder aan deze pagina antwoord op veelgestelde vragen.

Nieuwe fraudevariant maakt bedrijven kwetsbaar

Waarom is het belangrijk om u te identificeren?

Volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moeten we de identiteit van onze klanten kennen en controleren. Zo weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. En helpen we financiële criminaliteit te bestrijden. Is uw identificatie niet op orde? Dan zullen we onze relatie met u opnieuw beoordelen en mogelijk moeten beëindigen. Dat voorkomen we liever.

Zo identificeert u zichzelf:

Stap 1: Starten met identificeren
  • Pak uw smartphone.
  • Ga naar abnamro.nl/online-identificatie.
  • Vul uw geboortedatum in (dd-mm-jjjj) en de persoonlijke code uit de brief die u ontvangen heeft. Zo weten we zeker dat u het bent.
  • Volg de stappen op het scherm.
Stap 2: Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal)
  • Rijbewijs (Nederlands)
  • ID-kaart (Nederlands)
Stap 3: Maak een foto van uw ID

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw ID te maken.
Let op: als u een ID-kaart of rijbewijs gebruikt, maakt u een foto van de voor- én achterkant van uw identiteitsbewijs. 

Heeft u een buitenlandse nationaliteit? Dan kunt u alleen een paspoort gebruiken.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Stap 5: Klaar!

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Zo identificeert u zichzelf:

Stap 1: Starten met identificeren

  • Pak uw smartphone.
  • Ga naar abnamro.nl/online-identificatie.
  • Vul uw geboortedatum in (dd-mm-jjjj) en de persoonlijke code uit de brief die u ontvangen heeft. Zo weten we zeker dat u het bent.
  • Volg de stappen op het scherm.

Stap 2: Pak uw ID

De identiteitsbewijzen die u kunt gebruiken zijn:

  • Paspoort (Nederlands of internationaal)
  • Rijbewijs (Nederlands)
  • ID-kaart (Nederlands)

Stap 3: Maak een foto van uw ID

Volg de uitleg op het scherm om een goede foto van uw ID te maken.
Let op: als u een ID-kaart of rijbewijs gebruikt, maakt u een foto van de voor- én achterkant van uw identiteitsbewijs. 

Heeft u een buitenlandse nationaliteit? Dan kunt u alleen een paspoort gebruiken.

Stap 4: Maak een foto van uzelf

Dit is alleen ter controle. Hiermee zien we dat u de persoon bent op het ID. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Stap 5: Klaar!

Uw gegevens worden verstuurd. U ziet een bevestiging dat u klaar bent.

Samen bestrijden van oplichting via een vervalste e-mail

Veilig bankieren

We doen er alles aan om uw gegevens veilig te stellen. Alle gegevens worden bij het online identificeren versleuteld en via een beveiligde verbinding verstuurd. Ga verder voorzichtig om met uw persoonlijke gegevens. Medewerkers van ABN AMRO vragen nooit naar uw gebruikersnaam, wachtwoord en/of pincode. Niet via e-mail, telefoon of op welke andere manier dan ook. Meld fraude altijd aan ons, ook als u twijfelt.

Veelgestelde vragen over online identificatie

Ja, dat is veilig. We doen er alles aan om uw gegevens veilig te stellen. Zo worden alle gegevens versleuteld en via een beveiligde verbinding verstuurd. U ziet aan de link dat de internetverbinding beveiligd is. Deze begint met https://. De ‘s’ staat voor ‘secure’ (= beveiligd). 

Meer informatie en tips rondom veiligheid leest u op deze pagina.

Voer de persoonlijke code precies in zoals u deze van ons heeft ontvangen. Let bij het invoeren bijvoorbeeld goed op hoofdletters en kleine letters. Gebruik geen spaties. 

Om veiligheidsredenen kunt u de persoonlijke code slechts tijdelijk gebruiken. Als u niet op ons verzoek reageert krijgt u maximaal twee keer een herinnering toegestuurd met daarin weer opnieuw uw persoonlijke code.

Geen probleem. Als u niet op ons verzoek reageert ontvangt u binnen een aantal weken opnieuw een brief van ons met daarin uw persoonlijke code. 

Komt u er niet uit? Neem dan contact met ons op. Op onze contactpagina vindt u alle mogelijkheden om met ons in contact te komen. Zo kunt u ons bereiken hoe en wanneer het u uitkomt.

Geen probleem. U kunt ook de smartphone van iemand anders gebruiken. Ga op uw computer of tablet naar abnamro.nl/online-identificatie en vul uw geboortedatum in (dd-mm-jjjj) en de persoonlijke code uit de brief die u ontvangen heeft. Zo weten we zeker dat u het bent. 

Wilt u liever dat er iemand bij u langskomt om u te identificeren? Maak dan een afspraak met onze partner AMP. Zij zijn specialist in persoonlijke identificatie op locatie. Of dat nu bij u thuis, op uw werk of op een andere locatie in Nederland is. De medewerker van AMP begeleidt u tijdens het proces. 

Om met AMP een afspraak te maken, heeft u een ordernummer nodig. Dit nummer vindt u in de brief die u van ons heeft ontvangen. Vanwege het coronavirus heeft AMP een aantal strenge maatregelen genomen, zodat u zich veilig kunt identificeren.

Let op: bij AMP kunt u zich alleen identificeren met uw paspoort en Nederlandse ID-kaart.

Geen probleem, u kunt ook een afspraak maken zodat er iemand bij u langskomt om u te identificeren. ABN AMRO werkt samen met AMP, specialist in persoonlijke identificatie op locatie. U bepaalt of dat bij u thuis of op een ander adres is. De medewerker van AMP begeleidt u tijdens het proces. 

Om met AMP een afspraak te maken, heeft u een ordernummer nodig. Dit nummer vindt u in de brief die u van ons heeft ontvangen. Vanwege het coronavirus heeft AMP een aantal strenge maatregelen genomen, zodat u zich veilig kunt identificeren.

Let op: bij AMP kunt u zich alleen identificeren met uw paspoort en Nederlandse ID-kaart.

Volg goed de uitleg die we geven bij het maken van een foto van uw ID en uzelf. Lukt het toch niet? Neem dan contact met ons op.

Volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moeten we de identiteit van onze klanten kennen en hun identiteitsbewijs (ID) doorlopend controleren. Zo weten we aan wie we onze diensten en producten aanbieden. En helpen we financiële criminaliteit te bestrijden; bijvoorbeeld dat er geen misbruik van uw rekening of identiteit wordt gemaakt. 

Als wij geen actuele ID van u hebben en u zich na meerdere verzoeken niet identificeert, mogen we u dan ook geen diensten of producten meer leveren. Dan moeten we onze relatie met u opnieuw beoordelen en mogelijk beëindigen. U ontvangt dan bericht van ons.

Meer informatie over wat we doen om om financiële criminaliteit te voorkomen, leest u op de pagina Know Your Client

Als u er niet uitkomt, neem dan contact met ons op.

Over uw privacy bij identificatie

Als u klant bij ons bent, gebruiken we uw persoonsgegevens. Dat doen we niet zomaar. Daar zijn regels voor. En daar houden we ons aan. 

Natuurlijk mogen wij uw persoonsgegevens niet zomaar opvragen of gebruiken. Dat mag alleen als we daar een bepaalde reden voor hebben. Zo is het in uw en ons belang dat we uw gegevens op orde hebben om veilig te kunnen bankieren. 

Meer weten over hoe we omgaan met persoonsgegevens? U leest het in onze privacyverklaring.

Wanneer u zich met uw smartphone identificeert, vragen we u ook om van uzelf een foto te maken. Deze foto bewaren we net zo lang als uw identiteitsbewijs. We moeten volgens de wet namelijk kunnen laten zien dat we onze klanten goed geïdentificeerd en geverifieerd hebben. We gebruiken de foto nergens anders voor.

Ja, dat mag als u zelf klant bent bij ABN AMRO, of als het bedrijf waarvan u bestuurder bent een bankrekening bij ons heeft. Volgens de wet moeten we informatie over leningen, rente en rekeningen van onze klanten doorgeven aan de Belastingdienst. Dat kan niet zonder het BSN van deze klanten. Verder hebben we het BSN van klanten en bestuurders nodig voor het depositogarantiestelsel van De Nederlandsche Bank. Daarom hebben wij ook uw BSN nodig als u bestuurder bent van een onderneming die bij ons een bankrekening heeft.

Voor meer informatie over het BSN, kijk op de website van Autoriteit Persoonsgegevens.

Als u alleen als bestuurder van een onderneming klant bent bij ABN AMRO, dan gebruiken we uw identificatie alleen daarvoor. Bent u zelf ook klant bij ABN AMRO? Dan gebruiken we uw identificatie ook daarvoor. U hoeft zich dan voor beide relaties met de bank maar één keer (opnieuw) te identificeren.