
Know Your Client
Door klantonderzoek houden we bankieren veilig
We willen graag dat je altijd veilig je bankzaken kunt regelen. Daarom is het belangrijk dat we weten met wie we zaken doen. We vragen je regelmatig om te persoonsgegevens te controleren. En we doen klantonderzoek. De medewerkers van ons Know Your Client Centre houden zich daar dagelijks mee bezig.
Wat doet het Know Your Client Centre?
De medewerkers van het Know Your Client Centre (KYC Centre) doen dagelijks klantonderzoek. Komen ze iets tegen waar ze vragen over hebben, dan nemen ze contact met je op. Het is heel belangrijk dat je aan klantonderzoek meewerkt. Zo help je ons om bankieren veilig te houden.
Waarom nemen we contact met je op?
We nemen contact met je op als je dossier niet up-to-date is. Maar ook als we transacties zien waar we meer over willen weten. Zo zorgen we er samen voor dat je veilig kunt blijven bankieren.
Let op! Oplichters bedenken voortdurend nieuwe manieren om geld van je te stelen. Lees hoe je oplichting kunt voorkomen op Fraude en veilig bankieren.
Het Know Your Client Centre onderzoekt nieuwe en bestaande klanten

Waar kunnen we naar vragen?
- je persoons- en contactgegevens, compleet en up-to-date
- de manier waarop je je geld verdient
- duidelijkheid over af- en bijschrijvingen
- duidelijkheid over de herkomst van je vermogen
- als nodig: uitleg over negatieve berichten in de media
Soms hebben we ook documenten nodig:
Documenten voor bestaande klanten
Documenten voor nieuwe klanten
Klantonderzoek: zo werkt het
Stap 1: We hebben vragen
Als we vragen hebben, nemen we contact met je op. Dat doen we schriftelijk en/of telefonisch. Bereiken we je niet meteen? Dan proberen we het nog een paar keer.
Stap 2: Je geeft ons informatie
Soms kun je onze vragen direct beantwoorden. Maar het kan ook zijn dat we je vragen om documenten aan te leveren. Zodat we bijvoorbeeld kunnen beoordelen of je bedrijfsactiviteiten passen bij je rekeninggebruik.
Stap 3: We doen onderzoek
Met jouw informatie en/of documenten gaan we aan de slag. We gaan kijken of die de antwoorden geven waarnaar we op zoek zijn. En is er iets niet duidelijk of missen we wat? Dan nemen we nog een keer contact met je op.
Stap 4: We ronden ons onderzoek af
Zijn we tevreden met de informatie en/of documenten die je aan ons hebt gegeven? Dan ronden we ons klantonderzoek af.
Goed om te weten: we doen voortdurend klantonderzoek. Komen we weer iets tegen wat we niet begrijpen? Dan laten we je dat weten. Ook vragen we af en toe om je te identificeren of je gegevens te controleren. Werk daar altijd aan mee, dan zijn je (persoons)gegeven altijd up-to-date.
Samen geven we oplichters geen kans. Bekijk de video:
Wereldwijd gaat er per uur ongeveer 274 miljoen euro om in criminele transacties. Het gaat dan om geld dat wordt witgewassen of voor terrorisme wordt gebruikt. Maar ook geld dat criminelen hebben verdiend met mensensmokkel of uitbuiting. We kunnen niet accepteren dat bankrekeningen daarvoor worden misbruikt. Daarom screenen we al onze klanten en doen we onderzoek naar hun transacties. Onze kennis en ervaring delen we met andere banken en met justitie. Zo maken we de samenleving veiliger.
Veelgestelde vragen
Met welke e-mailadressen vragen we informatie op?
- kyc.klantinformatie@nl.abnamro.com (Data team)
- kycservices@nl.abnamro.com (KYC bestaande klanten)
- cb.contactteam@nl.abnamro.com (KYC bestaande klanten)
- contact.bw@nl.abnamro.com (KYC bestaande klanten)
- contact.bwz@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
- contactteam.tm@nl.abnamro.com (Client Outreach Team)
- groupcddsupport@nl.abnamro.com (KYC Centre/Group CDD)
- know.your.client.centre@nl.abnamro.com (KYC bestaande klanten)
- KYC.SME@nl.abnamro.com (KYC bestaande klanten)
- ncto.commercial.banking@nl.abnamro.com (KYC Desk NCTO nieuwe klanten)
- zakelijkklantworden@nl.abnamro.com (KYC Desk NCTO nieuwe klanten)
- contact.rvw@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
- contact.kvk@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
- contactcb@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
- contact.iv@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
- onpersoonlijkepassen@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
- cyberveiligheid@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
- contact.dr@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
- contact.idme@nl.abnamro.com (Business Client Projects)
Wil je ons terugmailen? Vermeld dan altijd het referentienummer in de onderwerpregel van je e-mail.
Bekijk de e-mailadressen waarmee we contact kunnen opnemen voor informatie over privérekeningen.
Hoe kan ik me online identificeren?
Heb je een zakelijke rekening bij ons? Of regel je de bankzaken voor een bedrijf of organisatie? Lees hoe online identificeren voor zakelijke klanten werkt.