
Toenemende complexiteit dwingt transportsector tot schaalvergroting
Na de chaos van 2025, veroorzaakt door de Amerikaanse president Trump, moet 2026 een jaar worden van herstel. De transportsector kan profiteren van aantrekkende internationale handel en groeit naar verwachting 2 procent. Tegelijkertijd dwingen wet- en regelgeving en technologische ontwikkelingen tot schaalvergroting. Het aantal fusies en overnames kan daardoor weer toenemen.
Mede door personeelstekorten en de lage rente piekte het aantal fusies en overnames in de transportsector in 2022. In 2023 en 2024 nam het aantal fusies en overnames behoorlijk af. De sterk gestegen lange rente en de lagere winstmarges in de sector zetten de waarderingen onder druk.
Sinds 2022 is de lange rente nauwelijks gedaald, waardoor de financieringskosten van een overname op een redelijk hoog niveau blijven. Andere macro-economische omstandigheden lijken gunstiger. Zo kunnen de internationale handel en de economische groei in 2026 aantrekken, mede dankzij groeiende consumentenbestedingen en investeringen in infrastructuur en defensie. Alle branches kunnen daarvan profiteren, zoals wegvervoerders, logistieke dienstverleners, binnenvaart, zeevaart, distributiecentra en expediteurs. De eerste schok van de handelsoorlog van de Amerikaanse president Trump laat de transportsector achter zich, waardoor bedrijfsresultaten stabieler worden en het eenvoudiger is bedrijven te waarderen. ABN AMRO verwacht dat de sector in 2026 met 2 procent groeit. In 2027 neemt de groei naar verwachting licht af naar 1,5 procent.
Consolidatie kan doorzetten
Diverse factoren kunnen ertoe leiden dat het aantal fusies en overnames weer toeneemt. Transportondernemingen moeten inzetten op een hogere arbeidsproductiviteit, zeker nu de lonen sterk stijgen en opdrachtgevers scherp letten op de kosten. Daarvoor zijn investeringen nodig, onder andere in software, die niet elke onderneming kan opbrengen.
Een andere factor is verduurzaming, mede aangejaagd door nieuwe wet- en regelgeving. Zo krijgt de sector in juli 2026 te maken met de vrachtwagenheffing, die bij veel ondernemingen zal leiden tot hogere kosten. Aangezien lagere tarieven gelden voor voertuigen met een lagere uitstoot, kan de heffing leiden tot versnelde investeringen in schonere voertuigen, waaronder ook elektrische voertuigen. Deze heffing vraagt om strategisch vlootmanagement en maakt investeringsplannen complex. Bij investeringen in elektrische voertuigen moet ook rekening worden gehouden met laadtijden en met de beschikbaarheid van laadinfrastructuur, waarvan de aanleg mogelijk wordt belemmerd door netcongestie. Deze toenemende complexiteit stelt hogere eisen aan het management, en grotere ondernemingen zijn beter in staat professionele managers aan te trekken en te belonen.
Een derde factor is dat belangrijke opdrachtgevers soms liever zaken doen met grote leveranciers. Zo heeft Albert Heijn het aantal vervoerders teruggebracht van negentien naar slechts vier transportbedrijven. De supermarktketen verwacht dat dit leidt tot een hogere productiviteit, lagere kosten en een snellere elektrificatie van het wegvervoer.
Ongeveer twee derde (63 procent) van de ondernemers in de transportsector wil het bedrijf binnen tien jaar overdragen aan een andere eigenaar, maar minder dan de helft (46 procent) geeft aan een opvolger te hebben of nu al op zoek te zijn. Dit blijkt uit onderzoek van Ipsos in opdracht van ABN AMRO.
Veel ondernemers in de sector (41 procent) zouden het bedrijf willen overdragen vanwege hun leeftijd. Ook meer tijd voor andere interesses is met 32 procent een veelgenoemde reden. Andere redenen zijn het waarborgen van de continuïteit (23 procent) en het onzekere toekomstperspectief van het bedrijf (20 procent).
Bij slechts een op de vijf (20 procent) van de ondernemers is al duidelijk dat een familielid de opvolger wordt. Indien nog geen opvolger in beeld is, moeten ondernemers hier, ondanks hun dagelijkse bezigheden, nu al serieus over nadenken. Het is aan te raden om vroegtijdig een adviseur in de arm te nemen.
Onder invloed van wet- en regelgeving en technologische ontwikkelingen verandert de markt snel. Indien de onderneming hier onvoldoende op inspeelt door te innoveren, bestaat het risico dat deze na verloop van tijd bij verkoop een veel lagere waardering krijgt dan verwacht. Een van de meest genoemde uitdagingen bij bedrijfsopvolging is het loslaten van de controle (20 procent). Toch moeten ondernemers dat juist doen om ruimte te geven aan talentvolle managers uit nieuwe generaties.
Een stapje voor met onze sectorexpertise
Voor elke ondernemer is het belangrijk om te weten wat er nu speelt, maar vooral wat er komen gaat. Baseer beslissingen op de ontwikkelingen en trends in de sector. Onze sectorexperts weten wat er speelt. Zie waar de kansen liggen. Nét dat stapje voor.
Lees verder in de transport- en logistieksector
Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.
