
Nederlandse retail in actie om verlies biodiversiteit te verminderen
Naast het behalen van klimaatdoelen wordt het herstellen van biodiversiteit een grote uitdaging voor ondernemers en dus ook voor retailers. ABN AMRO deed er onderzoek naar. Nederlandse retailers zijn zich bewust dat hun onderneming impact heeft op de wereldwijde biodiversiteit maar dat deze ook impact heeft op hun businessmodel.
Download het volledige rapport
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Maar liefst 84 procent van de zakelijke respondenten kent de problematiek rondom biodiversiteitsverlies en bijna de helft verwacht dat dit gevolgen heeft op de bedrijfsvoering. Daarom voert meer dan de helft van de respondenten hier beleid op. Nagenoeg alle respondenten vinden dat ze een zorgplicht hebben op dit thema.
De ecologische voetafdruk van Nederlandse retailers ligt voor een groot deel in het buitenland. Zij moeten zich dan ook vragen stellen als: waar komen de producten vandaan, hoe worden ze gemaakt en wat gebeurt er na de gebruikersfase mee? Zeker is dat de hoge omloopsnelheid waarin consumenten spullen kopen en weer afdanken leidt tot meer grondstofverbruik waar veel natuur voor wordt opgeofferd, overmatig water voor wordt gebruikt op plekken waar vaak al een tekort is en CO2 door wordt uitgestoten. Bovendien geeft al dit verbruik veel afval. Al deze factoren hebben negatieve gevolgen op de biodiversiteit.
Derhalve hield ABN AMRO deze zomer, voorafgaande aan het VN-congres, een enquête onder 40 diverse retailers en 30 fabrikanten van retail-producten om te peilen wat hun houding is ten aanzien van het thema. De retailers zijn afkomstig uit branches als bouwmarkten, dames- en herenmode, elektronica, schoenen, slapen, voedsel, warenhuizen en wonen. De producenten zijn onder meer actief in de categorie voedsel, dames-, heren- en kindermode, persoonlijke verzorging en wonen.
Meer informatie
Lees het volledige rapport 'Nederlandse retail in actie om verlies biodiversiteit te verminderen'.
(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.