Javascript is required

Zo schudt No Waste Army de voedselketen op

Wat doe je als je ziet dat boeren blijven zitten met tonnen goed voedsel? Voor vier ondernemers uit Breda was het antwoord simpel: in actie komen. In 2023 richtten ze No Waste Army op. Met hun bedrijf – genomineerd voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2025–2026 – schudden ze de voedselketen op.

Telers Robin en Adriaan kampten met een overschot aan appels en peren. Door hagelschade wilde niemand ze meer afnemen, terwijl de smaak nog perfect was. Of neem biologische telers Hanneke en Bart. Zij bleven zitten met duizenden kilo’s frambozen omdat de markt koos voor goedkopere exemplaren uit Spanje.

Het tegengaan van voedselverspilling

Het zijn slechts twee voorbeelden van een groot probleem. Boeren en telers raken hun oogst niet kwijt door niet nagekomen afspraken, buitenlandse concurrentie of omdat producten niet ‘mooi genoeg’ zijn. Tijd voor een tegenoffensief, vindt No Waste Army. Zij betalen boeren een eerlijke prijs, verwerken de geredde oogst tot houdbare producten en stoppen die in hun box tegen verspilling. Een pakket vol soepen, sauzen, sappen en andere houdbare producten. Ruim 21.000 abonnees ontvangen de box elk kwartaal thuis.

“Zij betalen boeren een eerlijke prijs, verwerken de geredde oogst tot houdbare producten en stoppen die in hun box tegen verspilling.”

Van verontwaardiging naar beweging

No Waste Army ontstond in 2023 uit pure verontwaardiging. De vier oprichters – Thibaud van der Steen, Frank Haagen, Jacco Grinwis en Stijn Markusse, ook eigenaar van Boerschappen – konden het niet aanzien dat boeren bleven zitten met honderden miljoenen kilo’s kwalitatief perfect voedsel. Ze besloten hun krachten te bundelen.

“We willen de voedselketen opschudden” vertelt Thibaud van der Steen. “De foodbox is het middel om die missie te verwezenlijken. De voedselketen veranderen is heel nobel, maar daar heb je omzet, traffic en volume voor nodig. Dankzij de commitment van onze abonnees kunnen we impact maken en boeren direct een eerlijke prijs betalen. We verwachten dat we eind dit jaar groeien naar 23.500 abonnees en een omzet van 4,5 miljoen euro.”

Een goed verhaal leidt tot explosieve groei

De aanpak werkt. In twee jaar tijd heeft No Waste Army bijna 1,5 miljoen kilo voedsel gered en groeide het aantal abonnees explosief. “De afgelopen maand sloten 3.000 nieuwe abonnees zich aan,” zegt Van der Steen. “Dat hadden we in 2023 nooit durven dromen.”

“We willen de voedselketen opschudden.”

De kracht zit volgens hem in de verhalen. “We zijn goede verhalenvertellers. Mensen staan tegenwoordig ver af van hun voedsel, maar wij maken het verhaal van boeren en telers weer zichtbaar. Dat slaat aan. De afgelopen weken zaten we in een mediastorm. Van NOS tot Radio 1: iedereen wilde verslag doen van onze reddingsacties voor telers van frambozen en aardappelen. Daarmee bereiken we een miljoenenpubliek. Daarnaast hebben we een beetje geluk. Dit lijkt precies het goede momentum. Mensen worden zich bewuster van waar hun eten vandaan komt.”

Samenwerking met supermarkten

De impact blijft niet onopgemerkt. Twee grote supermarktketens klopten al aan voor een gesprek. Van der Steen: “Tot nu toe bleef het bij praten, maar het is een groot compliment dat we gezien worden, terwijl we zo jong zijn. Wij laten supermarkten zien dat je voedselverspilling echt kunt aanpakken, als je maar wil en er moeite voor doet. Hopelijk komt er een dag dat ze zeggen: dit gaan we samen doen. Want wij willen geen toeveleverancier worden, maar echt samen strijden tegen voedselverspilling.”

Zijn droom? Een nieuw schap in de supermarkt – tussen vers en houdbaar in – vol producten tegen verspilling. Van soepen en sauzen tot sappen en kromme groenten.” Van der Steen: “De eerste supermarkt die dit durft te omarmen, komt wat mij betreft als winnaar uit de bus. Er ligt een enorme kans voor supermarkten, ook op marketingvlak.”

Alleen maar winnaars

Van der Steen ziet No Waste Army niet alleen als voedselredder, maar ook als verbinder. “Eigenlijk hebben we in Nederland een distributieprobleem. Aan de ene kant blijft er voedsel op het land liggen, aan de andere kant zijn er honderdduizenden mensen afhankelijk van de Voedselbank. Als we die twee aan elkaar kunnen koppelen, komt iedereen als winnaar uit de bus.”

Daarom zet No Waste Army al losse crowdfundingacties op voor voedsel die het bedrijf niet in zijn boxen kwijt kan. Voor vijf euro doneer je bijvoorbeeld vijf kilo ‘geredde’ wortels aan de Voedselbank. Op deze manier kwam al 500.000 kilo groenten en fruit bij de Voedselbank terecht.

“Eigenlijk hebben we in Nederland een distributieprobleem.”

Maar Van der Steen ziet meer potentie. “De volgende stap is het opzetten van een platform in samenwerking met grote bedrijven. In een ideale wereld doneren bedrijven geld, kopen wij voedsel in bij boeren voor een eerlijke prijs en doen voedselbanken hun bestelling. Wij zorgen voor de distributie en vertellen de verhalen van de boeren en van de bedrijven die dit mogelijk maken. Dat maakt het tastbaar, en dat is precies waar veel bedrijven naar op zoek zijn. De eerste stappen zijn gezet. We hebben de eerste pilot gedraaid en een van de grootste bedrijven van ons land wil investeren.”

Voedselverspilling stopt niet bij de landsgrens

Voor nu ligt de focus op het verder laten groeien en stabiliseren van de foodbox. “First things first,” zegt Van der Steen. “De basis moet goed staan. We groeien explosief en dat heeft veel impact op ons bedrijf. Dat moeten we bolwerken.” Ook liggen er plannen om het concept in het buitenland uit te rollen. “We zijn in een vergevorderd stadium om de grens over te gaan. Dit probleem stopt niet aan de grens.”

Nominatie als waardering

De nominatie voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2025–2026 voelt voor het team als een erkenning. “Het is een blijk van waardering en een boost voor ons team. We begonnen twee jaar geleden met een idee op 1 A4-tje. Inmiddels zijn we een beweging waar je niet meer omheen kan,” besluit Van der Steen trots.

Lees verder in de retailsector

De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden