
Facta: altijd in beweging, óók als het om Gen Z’ers gaat
Voor service en onderhoud aan rotating equipment, elektro- en constructietechniek kunnen bedrijven al jaren rekenen op Facta. De afgelopen tijd zet de organisatie flinke stappen: met nieuwe bedrijfsonderdelen, completere dienstverlening en grotere projecten. Dat heeft impact op het personeel én de werving van nieuw talent.
Hoe gaat Facta daarmee om, terwijl het tegelijk moet leren werken met Gen Z? We spreken algemeen directeur Jeffrey Schotvanger en zijn collega Jaap Zijlstra van het bedrijfsonderdeel Constructietechniek. ‘De jongste generatie verwacht écht andere dingen van een werkgever. Het is belangrijk daarin mee te gaan als je ze wilt binnenhalen en behouden.’
Blik op Generatie Z met praktische opleiding
Dit artikel hoort bij een onderzoek van ABN AMRO naar de jongste generatie op de arbeidsmarkt: Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012. In ons onderzoek richten we ons specifiek op degenen met een praktische opleiding. Wat vinden zij belangrijk in hun werk en wat zoeken ze in een werkgever? De boodschap die uit ons rapport komt rollen is helder. Praktisch geschoolde Gen Z’ers willen vooral:
- Duidelijkheid over salaris en contractvorm
- Weten welk concreet werk ze gaan doen en hoe ze kunnen groeien
- Dat de basis op orde is: goede spullen en vakkundige begeleiding
Benieuwd naar onze volledige analyse? Lees hier het onderzoeksrapport: Wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen
Kansen én uitdagingen door groei
Dankzij de brede expertise is het type werk bij Facta volgens Jeffrey anders dan voorheen. ‘Twintig jaar geleden kwamen klanten naar onze werkplaats. Nu gaan we meestal naar onze klanten en nemen we vaak de rol van een technische dienst over. Op locatie voeren we grote, complexe projecten uit. Dat vraagt om méér dan alleen technische skills: ook projectmanagement, werkvoorbereiding en inspecties zijn aan de orde van de dag.’
Oog voor ontwikkeling
‘De groei die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, heeft invloed op ons hr- en wervingsbeleid’, vertelt Jeffrey. ‘Onze slogan is Altijd in beweging. Dat slaat op Facta, maar we verwachten hetzelfde van onze mensen.’ Jaap: ‘We bieden ze uitdaging, afwisseling en toekomstperspectief. Ben je lassen op de werkplaats zat? Dan kun je bijvoorbeeld overstappen naar de servicedienst, of je in onze bedrijfsschool om laten scholen voor een ander bedrijfsonderdeel. Kortom: er zijn volop mogelijkheden om je te door te ontwikkelen binnen dit bedrijf, en dat is ook een nuttig wapen bij de werving.’
Alles tot in de puntjes geregeld
Jeffrey en Jaap horen vaak dat Facta een gaaf bedrijf is om voor te werken. Voor een groot deel zit dat ‘m in de aandacht die ze hun mensen geven. ‘We vinden het belangrijk dat alles goed geregeld is: mooi en uitdagend werk, bedrijfskleding, bussen met goed gereedschap. Ook autonomie en vrijheid worden erg gewaardeerd’, zegt Jeffrey. Jaap vult aan: ‘Daarnaast zijn onze arbeidsvoorwaarden bovengemiddeld goed, steken we veel tijd in de onboarding van nieuwe collega’s en stimuleren we een prettige, familiaire sfeer op de werkvloer. Zo bezoekt Jeffrey nog iedere maand alle vestigingen om verbinding met de werkvloer te houden. Die persoonlijke aandacht, dat voélen mensen.’

Nieuwe generatie op de vloer
Hoe goed Facta’s werkgeversmerk ook in elkaar zit, het is niet makkelijk om jonge mensen binnen te hengelen. Jeffrey: ‘Gen Z’ers – geboren tussen 1996 en 2010 – hebben andere wensen dan vorige generaties. De kans is bijvoorbeeld groot dat ze tussendoor nog een jaar naar Australië of Spanje willen. Daar moet je voor open staan als werkgever, anders hou je ze niet binnenboord.’ Jaap: ‘Ze lijken ook minder bezig met veel geld verdienen. Vroeg je in het verleden wie er wilde overwerken, dan schoten de vingers de lucht in. Nu vinden ze een goede werk-privébalans belangrijker.’
Ervaring en opleiding? Kijk liever naar karakter
Het is dus moeilijker geworden om geschikte medewerkers binnen te halen. Vanwege het verschil tussen generaties, maar volgens Jaap is er een nóg belangrijke oorzaak: ‘Het tekort aan werkzoekenden. Wij vullen geen van onze functies makkelijk op. Daarom hebben we een bedrijfsschool opgericht, waar we mensen zelf technisch opleiden. Hierdoor kunnen we anders zoeken: minder focus op cijfers en skills, maar op affiniteit en werkhouding. We kunnen ons nu bijvoorbeeld ook richten op automonteurs. Zij hebben vaak nog niet de juiste technische vaardigheden, maar die leren we ze wel on the job.’
Banden met opleiders
Facta richt zich deels op schoolverlaters en zij-instromers. Dat blijkt een goede strategie, dankzij de nauwe band die het bedrijf met scholen heeft. ‘We hebben veel BBL’ers en BOL’ers rondlopen, dus die werken al terwijl ze nog naar school gaan’, zegt Jaap. ‘We zien dat het mbo niet voldoende aansluit op de praktijk. Wij steken er veel tijd in om die kloof te dichten, bijvoorbeeld met een inhoudelijke bijdrage aan leerprogramma’s. Dat geeft ons meer naamsbekendheid bij scholieren. Bovendien vinden we dat scholen en het bedrijfsleven moeten samenwerken om technologische ontwikkeling te versnellen en de professionals van morgen klaar te stomen. Daar doen we dan ook hard ons best voor.’
Gen Z’ers boeien, binnenhalen en behouden? Dit zijn de tips van Facta:
- Bied voldoende afwisseling en uitdaging in het werk.
- Zorg voor goede arbeids- en randvoorwaarden: van salaris, werktijden en werkspullen tot cultuur.
- Luister naar de behoeften van jonge sollicitanten en medewerkers.
- Leg de lat lager in je vacatures: wat is écht nodig, en wat leren ze on the job wel?
- Ga de samenwerking aan met opleiders.
- Je eigen personeel zijn je ambassadeurs: via via vind je de beste mensen.
- Gen Z is merkbewust. Bouw aan en investeer in je naamsbekendheid, imago en cultuur.
Als je meer wilt lezen over de behoeften van praktijkgeschoolde Gen Z’ers, download dan ons rapport: Wat praktisch opgeleide Gen Z’ers écht willen
Lees meer verhalen van ondernemers in de industriesector
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de industriële sector en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.