Javascript is required

Culture is King: veranderen is anders kijken naar hetzelfde

Kennisartikel
WTT Insights Live
Ricardo Semler, CEO Semco

“Change is happening”: het thema van Insights Live 2018. En omdat verandering niet alleen gaat om technologie, maar ook om mensen, staat deze laatste dag in het teken van de cultuur van jouw onderneming. De economie trekt aan, een War for Talent ligt op de loer, hoe zorg je dat mensen bij jouw bedrijf willen (blijven) werken? Wat maakt een goede cultuur? Hoe moet je veranderen en wat is de rol van het management? Ricardo Semler, Arko van Brakel, Sven Arne Tepl en Paul Smit delen met ons hun unieke visies op veranderen.

Fun is Fundamental

Ricardo Semler, een goeroe? Een voorbeeld? Een man met een indrukwekkend aantal volgers? Wat Semler in elk geval is, is een man die het roer radicaal om durfde te gooien, met succes. Semler nam het bedrijf van zijn vader over, ontsloeg 75% van het management en ontdekte dat datgene waar bedrijven hard naar op zoek zijn, zich schuilhoudt onder stoffige structuren.
 
Verandering roept vaak weerstand op, maar dat is volgens Semler logisch: “Iedere keer dat je verandert komt je iets tegen wat je niet kent. Je gaat uit je comfort zone en dat is vanuit primitieve overlevingsstrategieën gewoon niet slim.” Toch is veranderen noodzakelijk, want doe je het zelf niet, dan doet een ander het voor jou, denk aan Tesla. 
 
Semler zet met het volgende inzicht het publiek op scherp: “Je hebt de minste vrije tijd, wanneer je het meeste geld hebt. En je hebt de meeste vrije tijd, wanneer je geld opraakt en je gezondheid achteruit gaat.” Dit bracht hem op het idee de woensdag aan zijn werknemers te verkopen. Wie kocht deze vrije tijd? Juist, niet de oudere, maar de jonge werknemers (Millennials). Deze eerste stap resulteerde in het uiteindelijk laten varen van alle controle. 
 
“Aan Millennials is niets nieuws”, zegt Semler. “Behalve dat het een nieuwe generatie mensen is die naar ons kijkt en zegt: Nee, dat wil ik niet, zelfs niet als ik mijn hond mee mag nemen.
Ricardo Semler, CEO Semco

“Niemand zegt ooit tegen ze dat werken leuk zal zijn, terwijl dit voor Millennials juist van fundamenteel belang is.”

Ricardo Semler, CEO Semco

Blockchain, AI, Big Data, maar ook deze Millennials vragen om een andere manier van doen, om verandering. We kennen de woorden, maar begrijpen doen we het volgens Semler niet écht. Zijn advies? Durf!

“Waar mensen werken, hoe ze werken en hoeveel uur ze werken. Dat is allemaal niet relevant. Durf deze systemen en structuren uit elkaar te trekken, dan zul je zien dat innovatie, intuïtie en creativiteit al die tijd daaronder verborgen lagen. En dan is het tackelen van Blockchain en Big Data opeens veel makkelijker. Het gaat om het loslaten van patronen, het loslaten van controle en de sprong in het diepe wagen. Dat maakt het verschil.”

Ricardo Semler, CEO Semco

In controle zijn versus controle uitoefenen

Een prachtig verhaal van Semler, maar hoe breng je dit in de praktijk? Arno van Bakel, ondernemer en CIO van het Semco Style Institute, helpt bedrijven bij deze transformatie. Van Bakel gelooft in een ander leiderschap, gebaseerd op vertrouwen, transparantie, respect, samenwerken en delen. Op het podium gaat hij in gesprek met Sander Hoeken, oprichter en directeur van Infocaster. 

In 2004 richtte Hoeken zijn bedrijf op. Na een dip die de onderneming bijna fataal werd in 2012, gooide hij het roer om. Alles wordt open met elkaar gedeeld, van jaarcijfers tot investeringen en Hoeken neemt zelf geen enkel besluit. Want in controle zijn is iets anders dan controle uitoefenen. Van Bakel vraagt Hoeken tot slot met de Drop Dead Ratio te illustreren hoe het bedrijf nu opereert. 

“De aanpak van de manager nu, is denken: ik ben transparant, want ik deel de jaarcijfers. Niemand snapt ze, dus dat heeft geen zin. Wat wij hebben gedaan is alles toepasbaar maken, onder andere door deze Drop Dead Ratio: hoe lang kunnen wij zonder nieuwe opdrachten? Als dat ding op drie maanden staat, snapt iedereen dat er geen flexibele uitkeringen gedaan kunnen worden.”

Sander Hoeken, CEO en directeur Infocaster

Vertrouwen is de basis

Op het podium verschijnt het Dudok Kwartet Amsterdam. Dit strijkkwartet laat ons zien, en horen, hoe zij zonder leiding van een dirigent, toch bijzondere stukken creëren. Het geheim? Vertrouwen. De musici hebben soms aan één blik genoeg, andere keren wordt de interpretatie van een stuk langer bediscussieerd. Maar samen komen ze er altijd uit.

Residentie Orkest

“Een strijkkwartet is een klein bedrijf, waarin mensen niet geselecteerd worden op een functieprofiel, maar op wie ze zijn. Je baseert alles op vertrouwen, komt voor elkaar op en bent voortdurend bezig het ego in balans te brengen met collectief. Zonder manager of dirigent en daarom een voorbeeld van waar team leiderschap.”

Sven Arne Tepl, artistiek directeur Residentie Orkest

Test 1,2,3

Na het doen van een aantal visuele testen die het publiek verrassen en verbazen, legt Smit uit dat deze testen ons brein prikkelen. Het reptielenbrein, zo vertelt hij, is het gedeelte dat gericht is op overleving en werkt vanuit routine. Willen we veranderen, dan resulteert dat hier in kortsluiting. Daarom vraagt verandering om training van ons brein en wat geduld.

Met onderstaande woorden had hij wat ons betreft Insights Live 2018 niet mooier kunnen afsluiten.

Paul Smit, filosoof en cabaretier

“Veranderen is anders kijken naar hetzelfde.”

Paul Smit, filosoof & cabaretier

Tags

Kennisartikel
WTT Insights Live

Lees ook