Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

Wat als je je bedrijf wil verkopen?

Van oriëntatie tot overdracht: we denken met je mee

Bij de verkoop van je bedrijf komt veel kijken, zowel zakelijk als privé. Dit proces begint vaak al 2 tot 5 jaar van tevoren. Wij begrijpen dat het verkopen van een bedrijf niet alleen een zakelijke transactie is, maar ook emotioneel impact kan hebben. Met onze uitgebreide sectorkennis en netwerk zet jij met vertrouwen je volgende stap. In elke fase van het verkoopproces.

We staan voor je klaar

Wil je met ons in gesprek over de gevolgen van het verkopen van je bedrijf op zowel zakelijk als privé vlak? Of wil je vrijblijvend met ons kennismaken? Neem dan contact op.

Hoe bereid ik mij zakelijk voor op de verkoop van mijn bedrijf?

1. Bereid je goed voor
  • Definieer je wensen: bepaal het type verkoop en stel een kopersprofiel op. Wil je verkopen aan private equity, een concurrent, of het bedrijf overdragen binnen de familie?
  • Plan je toekomst: beslis over je rol na de verkoop. En krijg inzicht in de waarde van je bedrijf. Zo weet je dat je financiële toekomstplannen haalbaar zijn. Wij kunnen je vooraf helpen met inzicht in je huidige situatie en met je financiële toekomst planning. Zo kunnen we samen onderzoeken of je voldoende middelen na verkoop hebt om het leven te leiden dat je wilt. Bespreek hiervoor de mogelijkheden met je persoonlijke banker of lees meer over vermogensplanning.
  • Overweeg begeleiding: verkoop kan complex en emotioneel zijn. Met onze adviseurs, zoals je persoonlijke banker of onze corporate finance specialisten, kunnen we je waardevolle ondersteuning bieden.

2. Je bedrijf verkoopklaar maken

Een aantrekkelijk bedrijf verkoopt sneller en levert meer op. Verbeter de verkoopbaarheid met een duidelijk businessplan en verminder afhankelijkheden van aandeelhouders, klanten, en leveranciers. Overweeg aanpassingen in management, organisatie, en fiscale of juridische structuur.

Je persoonlijke banker kan je hierbij ondersteunen en doorverwijzen naar de juiste experts voor begeleiding tijdens het verkoopproces. Je kunt ook contact opnemen met Corporate Finance.

3. Bedrijfswaarde en verkoopprijs bepalen

De verkoopprijs van je bedrijf wordt bepaald door een waardebepaling, vaak uitgevoerd door een accountant of corporate finance adviseur.

4. Geschikte koper vinden

Overweeg je een verkoop aan externen, zoals private equity? Onze corporate finance adviseurs kunnen hierbij ondersteunen. Voor het verkopen van je bedrijf stel je een verkoopmemorandum op. Hiermee geef je inzicht in je bedrijf en de reden van verkoop. Dit is belangrijke informatie voor een eventuele toekomstige koper. 

Onze experts kunnen ondersteunen bij het opstellen van het informatiememorandum, het zoeken van kopers en het evalueren van de biedingen, het maken van strategische keuzes over welke partijen afvallen en met welke koper je exclusieve onderhandelingen aangaat. Door samen te werken zorg je ervoor dat je alle mogelijkheden en kennis optimaal benut.

5. Onderhandelen & due diligence onderzoek

Wanneer je een geschikte koper hebt gevonden, begint het onderhandelingsproces met het opstellen van een formele 'letter of intent'. Dit document legt de voorlopige uitkomsten van de onderhandelingen vast, hoewel er tijdens het verdere verkoopproces nog aanpassingen kunnen worden gemaakt.

Daarnaast moet de koper tijdens dit proces een due diligence-onderzoek, ook wel boekenonderzoek genoemd, laten uitvoeren op jouw bedrijf. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een externe professional, zoals een accountant, fiscalist, of jurist.

6. Naar de notaris en informeren

Wanneer je overeenstemming hebt bereikt over de verkoopprijs en de koper de financiering heeft geregeld, is de volgende stap het ondertekenen van de koopovereenkomst bij de notaris. Deze overeenkomst bevat onder andere de afspraken die zijn vastgelegd in de 'letter of intent'.

Dit is ook het moment om je personeel, klanten, leveranciers, en andere partners op de hoogte te brengen van de verkoop. Het is aan te raden om een communicatieplan op te stellen om deze informatie gestructureerd te delen.

7. Vermogensplanning

Zorg ervoor dat je de verkoop correct meldt aan de Belastingdienst.

Wat je hiervoor precies moet doen, hangt af van de fiscale structuur van je bedrijf. Bij de verkoop van een eenmanszaak, of een aandeel in een VOF of maatschap, betaal je belasting over het bedrag dat boven de fiscale boekwaarden ligt. Verkoop je aandelen van een B.V. waarvan je eigenaar bent? Dan moet je direct afrekenen met de Belastingdienst.

Denk ook alvast na over het beheer van je toekomstige vermogen. Onze vermogensbeheerders staan klaar om je wensen en behoeften inzichtelijk te maken op korte en lange termijn.

Hoe bereid ik mij zakelijk voor op de verkoop van mijn bedrijf?

1. Bereid je goed voor

  • Definieer je wensen: bepaal het type verkoop en stel een kopersprofiel op. Wil je verkopen aan private equity, een concurrent, of het bedrijf overdragen binnen de familie?
  • Plan je toekomst: beslis over je rol na de verkoop. En krijg inzicht in de waarde van je bedrijf. Zo weet je dat je financiële toekomstplannen haalbaar zijn. Wij kunnen je vooraf helpen met inzicht in je huidige situatie en met je financiële toekomst planning. Zo kunnen we samen onderzoeken of je voldoende middelen na verkoop hebt om het leven te leiden dat je wilt. Bespreek hiervoor de mogelijkheden met je persoonlijke banker of lees meer over vermogensplanning.
  • Overweeg begeleiding: verkoop kan complex en emotioneel zijn. Met onze adviseurs, zoals je persoonlijke banker of onze corporate finance specialisten, kunnen we je waardevolle ondersteuning bieden.

2. Je bedrijf verkoopklaar maken

Een aantrekkelijk bedrijf verkoopt sneller en levert meer op. Verbeter de verkoopbaarheid met een duidelijk businessplan en verminder afhankelijkheden van aandeelhouders, klanten, en leveranciers. Overweeg aanpassingen in management, organisatie, en fiscale of juridische structuur.

Je persoonlijke banker kan je hierbij ondersteunen en doorverwijzen naar de juiste experts voor begeleiding tijdens het verkoopproces. Je kunt ook contact opnemen met Corporate Finance.

3. Bedrijfswaarde en verkoopprijs bepalen

De verkoopprijs van je bedrijf wordt bepaald door een waardebepaling, vaak uitgevoerd door een accountant of corporate finance adviseur.

4. Geschikte koper vinden

Overweeg je een verkoop aan externen, zoals private equity? Onze corporate finance adviseurs kunnen hierbij ondersteunen. Voor het verkopen van je bedrijf stel je een verkoopmemorandum op. Hiermee geef je inzicht in je bedrijf en de reden van verkoop. Dit is belangrijke informatie voor een eventuele toekomstige koper. 

Onze experts kunnen ondersteunen bij het opstellen van het informatiememorandum, het zoeken van kopers en het evalueren van de biedingen, het maken van strategische keuzes over welke partijen afvallen en met welke koper je exclusieve onderhandelingen aangaat. Door samen te werken zorg je ervoor dat je alle mogelijkheden en kennis optimaal benut.

5. Onderhandelen & due diligence onderzoek

Wanneer je een geschikte koper hebt gevonden, begint het onderhandelingsproces met het opstellen van een formele 'letter of intent'. Dit document legt de voorlopige uitkomsten van de onderhandelingen vast, hoewel er tijdens het verdere verkoopproces nog aanpassingen kunnen worden gemaakt.

Daarnaast moet de koper tijdens dit proces een due diligence-onderzoek, ook wel boekenonderzoek genoemd, laten uitvoeren op jouw bedrijf. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een externe professional, zoals een accountant, fiscalist, of jurist.

6. Naar de notaris en informeren

Wanneer je overeenstemming hebt bereikt over de verkoopprijs en de koper de financiering heeft geregeld, is de volgende stap het ondertekenen van de koopovereenkomst bij de notaris. Deze overeenkomst bevat onder andere de afspraken die zijn vastgelegd in de 'letter of intent'.

Dit is ook het moment om je personeel, klanten, leveranciers, en andere partners op de hoogte te brengen van de verkoop. Het is aan te raden om een communicatieplan op te stellen om deze informatie gestructureerd te delen.

7. Vermogensplanning

Zorg ervoor dat je de verkoop correct meldt aan de Belastingdienst.

Wat je hiervoor precies moet doen, hangt af van de fiscale structuur van je bedrijf. Bij de verkoop van een eenmanszaak, of een aandeel in een VOF of maatschap, betaal je belasting over het bedrag dat boven de fiscale boekwaarden ligt. Verkoop je aandelen van een B.V. waarvan je eigenaar bent? Dan moet je direct afrekenen met de Belastingdienst.

Denk ook alvast na over het beheer van je toekomstige vermogen. Onze vermogensbeheerders staan klaar om je wensen en behoeften inzichtelijk te maken op korte en lange termijn.

Hoe bereid ik mij privé voor op de verkoop van mijn bedrijf?

1. Persoonlijke evaluatie en voorbereiding

Begrijp de geschatte verkoopwaarde van je bedrijf om realistische verwachtingen te hebben over de opbrengst. Zorg dat je boekhouding en belastingverplichtingen, zowel persoonlijk als zakelijk, op orde zijn. Raadpleeg onze adviseur om de fiscale gevolgen van de verkoop te optimaliseren. Overweeg de verkoopstructuur, zoals aandelen- versus activa-verkoop, om belastingverplichtingen te minimaliseren. Vervolgens bepaal je hoe je de opbrengst gebruikt voor toekomstige plannen.

2. Vermogensplanning

Een goed vermogensplan draait om de vragen en wensen die je bezighouden. Onze experts helpen je graag met vermogensplanning.

Samen kijken we naar je familie, je vermogen en je onderneming. Wat betekent de verkoop van je bedrijf voor je financiële situatie, nu en in de toekomst. Het geeft je inzicht en overzicht in je totale financiële situatie, en je wensen en doelen op korte en lange termijn. Daarmee brengt het houvast.

3. Aandachtspunten Estate Planning

Tot slot kun je stilstaan bij de wensen en mogelijkheden voor de toekomst en nalatenschap. Bij Estate planning sta je stil bij je wensen en de mogelijkheden om je vermogen over te dragen aan de volgende generatie. Samen met je adviseur kun je de onderstaande mogelijkheden bespreken;

  • Vermogensoverdracht: voor als je bij leven al wil beginnen met het overdragen van je vermogen. Ook komen aandachtspunten voor je testament & vermogensoverdracht na overlijden aan bod. Lees meer over vermogensoverdracht
  • Levenstestament: in een levenstestament leg je bijvoorbeeld vast wat er gebeurt als je op enig moment niet meer zelf beslissingen kunt nemen, bijvoorbeeld bij ziekte of een ongeval. Lees meer over de mogelijkheden bij een levenstestament.
  • Filantropie: het is niet altijd vanzelfsprekend dat je vermogen binnen de familie blijft. Je kunt ook overwegen om (een deel van) je vermogen te schenken aan een goed doel of een corporate foundation op te richten om bij te dragen aan een betere wereld. Lees meer over filantropie.

Hoe bereid ik mij privé voor op de verkoop van mijn bedrijf?

1. Persoonlijke evaluatie en voorbereiding

Begrijp de geschatte verkoopwaarde van je bedrijf om realistische verwachtingen te hebben over de opbrengst. Zorg dat je boekhouding en belastingverplichtingen, zowel persoonlijk als zakelijk, op orde zijn. Raadpleeg onze adviseur om de fiscale gevolgen van de verkoop te optimaliseren. Overweeg de verkoopstructuur, zoals aandelen- versus activa-verkoop, om belastingverplichtingen te minimaliseren. Vervolgens bepaal je hoe je de opbrengst gebruikt voor toekomstige plannen.

2. Vermogensplanning

Een goed vermogensplan draait om de vragen en wensen die je bezighouden. Onze experts helpen je graag met vermogensplanning.

Samen kijken we naar je familie, je vermogen en je onderneming. Wat betekent de verkoop van je bedrijf voor je financiële situatie, nu en in de toekomst. Het geeft je inzicht en overzicht in je totale financiële situatie, en je wensen en doelen op korte en lange termijn. Daarmee brengt het houvast.

3. Aandachtspunten Estate Planning

Tot slot kun je stilstaan bij de wensen en mogelijkheden voor de toekomst en nalatenschap. Bij Estate planning sta je stil bij je wensen en de mogelijkheden om je vermogen over te dragen aan de volgende generatie. Samen met je adviseur kun je de onderstaande mogelijkheden bespreken;

  • Vermogensoverdracht: voor als je bij leven al wil beginnen met het overdragen van je vermogen. Ook komen aandachtspunten voor je testament & vermogensoverdracht na overlijden aan bod. Lees meer over vermogensoverdracht
  • Levenstestament: in een levenstestament leg je bijvoorbeeld vast wat er gebeurt als je op enig moment niet meer zelf beslissingen kunt nemen, bijvoorbeeld bij ziekte of een ongeval. Lees meer over de mogelijkheden bij een levenstestament.
  • Filantropie: het is niet altijd vanzelfsprekend dat je vermogen binnen de familie blijft. Je kunt ook overwegen om (een deel van) je vermogen te schenken aan een goed doel of een corporate foundation op te richten om bij te dragen aan een betere wereld. Lees meer over filantropie.

Meer over de overdracht van je bedrijf

Aanhouden of opheffen van je bv?

Wat als je stopt met ondernemen? Is het dan nog wel handig om de bv te behouden? Dit hangt met name af van de functie(s) die je bv heeft vervuld. Maar ook van de omvang en samenstelling van het vermogen van de bv.

10 tips voor een soepele bedrijfsoverdracht

Je bedrijf overdragen aan een ander. Je denkt er nu misschien nog niet over na, maar de kans is groot dat je onderneming ooit een andere eigenaar krijgt. Bijvoorbeeld je kind(eren) of een derde partij.

Welke eisen stel je aan je opvolger?

Naast de financiële kant van een bedrijfsoverdracht is het ook belangrijk de juiste opvolger te selecteren. Lees in dit blog waar je op kunt letten. 

FAQ over de verkoop van je bedrijf

Een "letter of intent" (LOI) is een document dat de intenties van de koper en verkoper bij de verkoop van een bedrijf vastlegt. Het dient als een voorlopig akkoord en omvat de belangrijkste voorwaarden en afspraken van de voorgenomen transactie. Hoewel het meestal niet juridisch bindend is, vormt het wel de basis voor verdere onderhandelingen en due diligence. Een LOI helpt beide partijen om duidelijkheid te krijgen over hun verwachtingen en vormt een belangrijke stap richting het definitieve verkoopcontract.

  • Hulp bij de voorbereiding en coördinatie van het boekenonderzoek
  • Het coördineren van vragen en antwoorden tijdens het boekenonderzoek
  • Het aandragen en interviewen van specialisten voor het boekenonderzoek
  • Structureren van een digitale data room 
  • Internationale kopers vinden via ons netwerk
  • Het benaderen van internationale kopers met investeringsideeën
  • Onderhandelen met internationale kopers

Timing is cruciaal en er is vaak een lange aanlooptijd (gemiddeld duurt de verkoop 2 tot 5 jaar). Als ondernemer wil je zelf regie hebben op de verkoop van je bedrijf zowel zakelijk als privé, daarom is het belangrijk om je ruim van tevoren goed voor te bereiden en te laten informeren.

Er kunnen verschillende redenen zijn voor de verkoop van je bedrijf. Denk hierbij aan:

  • Veranderende marktomstandigheden;
  • Vroeg of laat met pensioen;
  • Start of groei van een gezin;
  • Maar ook een goed aanbod kan opeens vallen.
  • Het opstellen van een indicatieve waardering op basis van gebruikelijke waarderingsmethodes
  • Het maken van onafhankelijke waarderingsrapporten voor verschillende doeleinden

Ruim voor de verkoop nadenken over de invloed en mogelijkheden op je privévermogen geeft rust. Neem contact op om de opties te onderzoeken en bespreken.

Alle gesprekken die wij voeren zijn vertrouwelijk. Een zekere scheiding tussen zakelijk en privé kan gewenst zijn. Ook afdelingen onderling kunnen niet zomaar informatie delen.