Bij de verkoop van je bedrijf komt veel kijken, zowel zakelijk als privé. Dit proces begint vaak al 2 tot 5 jaar van tevoren. Wij begrijpen dat het verkopen van een bedrijf niet alleen een zakelijke transactie is, maar ook emotioneel impact kan hebben. Met onze uitgebreide sectorkennis en netwerk zet jij met vertrouwen je volgende stap. In elke fase van het verkoopproces.
Een aantrekkelijk bedrijf verkoopt sneller en levert meer op. Verbeter de verkoopbaarheid met een duidelijk businessplan en verminder afhankelijkheden van aandeelhouders, klanten, en leveranciers. Overweeg aanpassingen in management, organisatie, en fiscale of juridische structuur.
Je persoonlijke banker kan je hierbij ondersteunen en doorverwijzen naar de juiste experts voor begeleiding tijdens het verkoopproces. Je kunt ook contact opnemen met Corporate Finance.
De verkoopprijs van je bedrijf wordt bepaald door een waardebepaling, vaak uitgevoerd door een accountant of corporate finance adviseur.
Overweeg je een verkoop aan externen, zoals private equity? Onze corporate finance adviseurs kunnen hierbij ondersteunen. Voor het verkopen van je bedrijf stel je een verkoopmemorandum op. Hiermee geef je inzicht in je bedrijf en de reden van verkoop. Dit is belangrijke informatie voor een eventuele toekomstige koper.
Onze experts kunnen ondersteunen bij het opstellen van het informatiememorandum, het zoeken van kopers en het evalueren van de biedingen, het maken van strategische keuzes over welke partijen afvallen en met welke koper je exclusieve onderhandelingen aangaat. Door samen te werken zorg je ervoor dat je alle mogelijkheden en kennis optimaal benut.
Wanneer je een geschikte koper hebt gevonden, begint het onderhandelingsproces met het opstellen van een formele 'letter of intent'. Dit document legt de voorlopige uitkomsten van de onderhandelingen vast, hoewel er tijdens het verdere verkoopproces nog aanpassingen kunnen worden gemaakt.
Daarnaast moet de koper tijdens dit proces een due diligence-onderzoek, ook wel boekenonderzoek genoemd, laten uitvoeren op jouw bedrijf. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een externe professional, zoals een accountant, fiscalist, of jurist.
Wanneer je overeenstemming hebt bereikt over de verkoopprijs en de koper de financiering heeft geregeld, is de volgende stap het ondertekenen van de koopovereenkomst bij de notaris. Deze overeenkomst bevat onder andere de afspraken die zijn vastgelegd in de 'letter of intent'.
Dit is ook het moment om je personeel, klanten, leveranciers, en andere partners op de hoogte te brengen van de verkoop. Het is aan te raden om een communicatieplan op te stellen om deze informatie gestructureerd te delen.
Zorg ervoor dat je de verkoop correct meldt aan de Belastingdienst.
Wat je hiervoor precies moet doen, hangt af van de fiscale structuur van je bedrijf. Bij de verkoop van een eenmanszaak, of een aandeel in een VOF of maatschap, betaal je belasting over het bedrag dat boven de fiscale boekwaarden ligt. Verkoop je aandelen van een B.V. waarvan je eigenaar bent? Dan moet je direct afrekenen met de Belastingdienst.
Denk ook alvast na over het beheer van je toekomstige vermogen. Onze vermogensbeheerders staan klaar om je wensen en behoeften inzichtelijk te maken op korte en lange termijn.
Begrijp de geschatte verkoopwaarde van je bedrijf om realistische verwachtingen te hebben over de opbrengst. Zorg dat je boekhouding en belastingverplichtingen, zowel persoonlijk als zakelijk, op orde zijn. Raadpleeg onze adviseur om de fiscale gevolgen van de verkoop te optimaliseren. Overweeg de verkoopstructuur, zoals aandelen- versus activa-verkoop, om belastingverplichtingen te minimaliseren. Vervolgens bepaal je hoe je de opbrengst gebruikt voor toekomstige plannen.
Een goed vermogensplan draait om de vragen en wensen die je bezighouden. Onze experts helpen je graag met vermogensplanning.
Samen kijken we naar je familie, je vermogen en je onderneming. Wat betekent de verkoop van je bedrijf voor je financiële situatie, nu en in de toekomst. Het geeft je inzicht en overzicht in je totale financiële situatie, en je wensen en doelen op korte en lange termijn. Daarmee brengt het houvast.
Tot slot kun je stilstaan bij de wensen en mogelijkheden voor de toekomst en nalatenschap. Bij Estate planning sta je stil bij je wensen en de mogelijkheden om je vermogen over te dragen aan de volgende generatie. Samen met je adviseur kun je de onderstaande mogelijkheden bespreken;
Wat als je stopt met ondernemen? Is het dan nog wel handig om de bv te behouden? Dit hangt met name af van de functie(s) die je bv heeft vervuld. Maar ook van de omvang en samenstelling van het vermogen van de bv.
Je bedrijf overdragen aan een ander. Je denkt er nu misschien nog niet over na, maar de kans is groot dat je onderneming ooit een andere eigenaar krijgt. Bijvoorbeeld je kind(eren) of een derde partij.
Naast de financiële kant van een bedrijfsoverdracht is het ook belangrijk de juiste opvolger te selecteren. Lees in dit blog waar je op kunt letten.