UBO-verklaring
lever 'm aan in Internet Bankieren Zakelijk
Geen verzoek ontvangen? Dan kun je de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren.
- Pak je zakelijke betaalpas.
- Log in bij Internet Bankieren Zakelijk
- Controleer je UBO-gegevens
Op deze pagina vind je meer informatie over UBO’s en de UBO-verklaring. Heb je een verzoek van ons ontvangen om je UBO-verklaring aan te leveren? Dan is het belangrijk dat je dit op tijd doet. Je ziet de gegevens die bij ons bekend zijn wanneer je de UBO-verklaring invult. Controleer deze gegevens en wijzig of vul ze aan als dat nodig is. Daarna lever je de UBO-verklaring aan.
Geen verzoek ontvangen? Dan kun je de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren.
Geen verzoek ontvangen? Dan kun je de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren.

Zo lever je de UBO-verklaring aan
Stap 1: Lees onze brief
Je hebt een brief van ons ontvangen over het aanleveren van de UBO-verklaring. Lees deze goed door, voordat je de verklaring invult. Er staat bijvoorbeeld in welke informatie je nodig hebt en waar je die kunt vinden.
Geen brief of bericht van ons ontvangen? Dan kun je de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren.
Stap 2: Log in bij Internet Bankieren Zakelijk
- Log met je zakelijke pas in in Internet Bankieren Zakelijk.
- Ga naar berichten (bij het belletje boven in je scherm).
- Ga naar het bericht 'Lever je UBO-verklaring aan'.
- Klik op de link in het bericht. Je komt dan vanzelf bij de UBO-verklaring.
Stap 3: Controleer de UBO-gegevens
- Controleer of de UBO-gegevens kloppen.
- Pas de gegevens aan als er iets niet juist is.
- Voeg eventueel een nieuwe UBO toe.
- Beantwoord vragen over tussenliggende organisaties, als daar sprake van is.
Stap 4: Onderteken de UBO-verklaring
Heb je het hele formulier doorlopen en de verklaring bevestigd? Dan onderteken je de UBO-verklaring. Doe je dat niet? Dan komt de verklaring niet in jouw dossier. Want het aanleveren van de UBO-verklaring heb je dan niet afgemaakt.
Let op: je bevestigt en ondertekent de UBO-verklaring altijd. Ook als de UBO-gegevens niet gewijzigd zijn. Zo weten we zeker dat we de juiste UBO-gegevens van je hebben.
Stap 5: Klaar!
Jouw UBO-verklaring is vastgelegd in jouw dossier. Je ontvangt daarvan een bevestiging.
Geef toekomstige UBO-wijzigingen meteen aan ons door. Dan hebben we altijd de juiste gegevens van jouw organisatie.
Wie is een UBO?
UBO staat voor 'Ultimate Beneficial Owner' of 'Uiteindelijk Belanghebbende'. Dit is een persoon die een (in)direct belang heeft in een organisatie. Dat is het geval als deze persoon:
- voor meer dan 25% eigenaar is van de organisatie
- meer dan 25% stemrecht heeft in de organisatie
- feitelijke zeggenschap heeft in de organisatie; bijvoorbeeld een voormalig eigenaar die nog bij de dagelijkse gang van zaken betrokken is, of een bestuurder van een vereniging of stichting
Voldoet niemand in je organisatie aan een van deze omschrijvingen? Dan zijn alle leden van het bestuur van je organisatie een UBO. Dit zijn de bestuurders die in de statuten staan of ingeschreven zijn in de KVK.
In de veelgestelde vragen onderaan deze pagina vind je meer informatie over wie in jouw organisatie een UBO kan zijn.

Waarom vragen we je om een UBO-verklaring?
We mogen alleen zaken met je doen als we de juiste gegevens van je hebben. Dat staat zo in de wet. Gegevens over UBO's horen daar ook bij. Daarom vragen we je de UBO-gegevens die we van je hebben te controleren. En klopt er iets niet, dan wijzig je het.
Veelgestelde vragen over de UBO-verklaring
Wanneer is iemand een UBO?
UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner. Een UBO is een natuurlijk persoon, die een direct of indirect belang heeft in de organisatie. Dat is het geval als deze persoon:
- voor meer dan 25% eigenaar is van de organisatie
Deze persoon heeft meer dan 25% van de aandelen of certificaten in bezit. Of deze heeft voor meer dan 25% recht op de opbrengst of het vermogen van de organisatie.
- meer dan 25% stemrecht heeft in de organisatie
Dit kan gaan over stemrecht, maar ook om de bevoegdheid om het bestuur te benoemen of te ontslaan. Of om de bevoegdheid om het wijzigen van een samenwerkingsverband van een vennootschap. Deze persoon kan ook de organisatie (mee)financieren.
- feitelijke zeggenschap heeft in de organisatie
Deze persoon valt niet in de hierboven genoemde groepen. Maar deze bepaalt wel (mede) het beleid van de organisatie. Dat kan bijvoorbeeld de voormalige eigenaar zijn in een familiebedrijf. Of een bestuurder van een vereniging of stichting.
Vind je het lastig om te bepalen wie de UBO's zijn in jouw organisatie? Bekijk dan de verschillende UBO voorbeelden per rechtsvorm. Of vraag je boekhouder of accountant om advies.
Waarom moet ik de UBO-verklaring aanleveren?
Alleen als we de juiste gegevens van je hebben vastgelegd, mogen we zaken met je doen. Dat staat zo in de wet. Gegevens over UBO's horen daar ook bij. Een deel van deze gegevens mogen we overnemen van de KVK. Maar dat geldt niet voor alle gegevens. Daarom vragen we je eens in de zoveel tijd om de gegevens die we van je hebben te controleren. Klopt er iets niet, pas dit dan aan. Dit doe je door een UBO-verklaring aan te leveren.
Het opvragen van een UBO-verklaring is een onderdeel van het Know Your Client onderzoek. Dit is een doorlopend klantonderzoek. Alle banken en andere financiële instellingen in Nederland doen doorlopend klantonderzoek. Lees meer over Know Your Client klantonderzoek.
Mijn gegevens zijn niet gewijzigd. Moet ik de UBO-verklaring dan nog steeds aanleveren?
Ja. Als je van ons een verzoek ontvangt om je UBO-verklaring aan te leveren, is het belangrijk dat je dit doet. Ook als je gegevens niet gewijzigd zijn. Zo weten we zeker dat we je juiste UBO-gegevens hebben.
Welke gegevens heb je nodig bij het invullen?
Bij het aanleveren van de UBO-verklaring vragen we je naar (persoons)gegevens van de UBO's. Zit jouw organisatie in een holding met andere organisaties? Dan krijg je daar ook vragen over. Informatie die bij ons bekend is, hebben we al voor je ingevuld. Je hoeft deze alleen nog maar te controleren, te wijzigen en/of aan te vullen.
Over de UBO's willen we onder andere het volgende weten
- geboortedatum
- naam zoals die in het paspoort of rijbewijs staat
- woonland
Informatie over jouw UBO's vind je in bijvoorbeeld
- het uittreksel uit het Handelsregister of UBO-register van KVK
- de akte van oprichting
- de statuten
- het bestuursverslag
Over tussenliggende organisaties willen we het volgende weten
- KVK-nummer of buitenlands registratienummer
- naam van de organisatie
- rechtsvorm
Vind je het lastig om te bepalen wie de UBO's zijn in jouw organisatie? Bekijk dan de verschillende UBO voorbeelden per rechtsvorm. Of vraag je boekhouder of accountant om advies.
Wat is een tussenliggende organisatie?
Tussenliggende organisaties komen bijvoorbeeld voor als er een holding is. We moeten inzicht krijgen in de organisatiestructuur. Daarom willen we weten hoe de lijn loopt van jou naar de UBO.
Ik zie geen bericht in Internet Bankieren over de UBO-verklaring. Hoe kan dat?
Daar kunnen twee redenen voor zijn:
- Je bent ingelogd in je privéaccount. Dan zie je het bericht niet. Je ziet het alleen in je zakelijke account. Log dus in met je zakelijke pas.
- Je hebt niet de rechten om de UBO-verklaring in te vullen. Weet je wie deze rechten wel heeft? Dan vragen we je om deze persoon te wijzen op het aanleveren van de UBO-verklaring.
Wat gebeurt er als ik mijn UBO-verklaring niet aanlever?
Dan kun je mogelijk over een tijdje geen gebruik meer maken van onze producten en diensten. Dat willen we graag samen met jou voorkomen. Zorg dus dat je jouw UBO-verklaring op tijd aanlevert.
Ik heb een andere vraag. Wat nu?
Vind je hier niet het antwoord op je vraag? Dan kun je ons bellen op 020 - 517 6262 (werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur). Dit nummer is alleen voor vragen over het aanleveren van je UBO-verklaring.