Javascript is required

UBO-verklaring

lever 'm aan in Internet Bankieren Zakelijk

Geen verzoek ontvangen? Dan kun je de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren. 

  • Pak je zakelijke betaalpas.
  • Log in bij Internet Bankieren Zakelijk
  • Controleer je UBO-gegevens
Doe het nuDoe het nu
Op deze pagina vind je meer informatie over UBO’s en de UBO-verklaring. Heb je een verzoek van ons ontvangen om je UBO-verklaring aan te leveren? Dan is het belangrijk dat je dit op tijd doet. Je ziet de gegevens die bij ons bekend zijn wanneer je de UBO-verklaring invult. Controleer deze gegevens en wijzig of vul ze aan als dat nodig is. Daarna lever je de UBO-verklaring aan

Geen verzoek ontvangen? Dan kun je de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren. 
Een man belt in de receptie terwijl hij wacht op een meeting

Zo lever je de UBO-verklaring aan

Stap 1: Lees onze brief

Je hebt een brief van ons ontvangen over het aanleveren van de UBO-verklaring. Lees deze goed door, voordat je de verklaring invult. Er staat bijvoorbeeld in welke informatie je nodig hebt en waar je die kunt vinden.

Geen brief of bericht van ons ontvangen? Dan kun je de UBO-verklaring (nog) niet aanleveren.

Stap 2: Log in bij Internet Bankieren Zakelijk

  • Log met je zakelijke pas in in Internet Bankieren Zakelijk. 
  • Ga naar berichten (bij het belletje boven in je scherm).
  • Ga naar het bericht 'Lever je UBO-verklaring aan'.
  • Klik op de link in het bericht. Je komt dan vanzelf bij de UBO-verklaring.

Stap 3: Controleer de UBO-gegevens

  • Controleer of de UBO-gegevens kloppen.
  • Pas de gegevens aan als er iets niet juist is.
  • Voeg eventueel een nieuwe UBO toe.
  • Beantwoord vragen over tussenliggende organisaties, als daar sprake van is.

Stap 4: Onderteken de UBO-verklaring

Heb je het hele formulier doorlopen en de verklaring bevestigd? Dan onderteken je de UBO-verklaring. Doe je dat niet? Dan komt de verklaring niet in jouw dossier. Want het aanleveren van de UBO-verklaring heb je dan niet afgemaakt.

Let op: je bevestigt en ondertekent de UBO-verklaring altijd. Ook als de UBO-gegevens niet gewijzigd zijn. Zo weten we zeker dat we de juiste UBO-gegevens van je hebben. 

Stap 5: Klaar!

Jouw UBO-verklaring is vastgelegd in jouw dossier. Je ontvangt daarvan een bevestiging.

Geef toekomstige UBO-wijzigingen meteen aan ons door. Dan hebben we altijd de juiste gegevens van jouw organisatie.

Wie is een UBO?

UBO staat voor 'Ultimate Beneficial Owner' of 'Uiteindelijk Belanghebbende'. Dit is een persoon die een (in)direct belang heeft in een organisatie. Dat is het geval als deze persoon:

  • voor meer dan 25% eigenaar is van de organisatie
  • meer dan 25% stemrecht heeft in de organisatie
  • feitelijke zeggenschap heeft in de organisatie; bijvoorbeeld een voormalig eigenaar die nog bij de dagelijkse gang van zaken betrokken is, of een bestuurder van een vereniging of stichting

 

Voldoet niemand in je organisatie aan een van deze omschrijvingen? Dan zijn alle leden van het bestuur van je organisatie een UBO. Dit zijn de bestuurders die in de statuten staan of ingeschreven zijn in de KVK.

In de veelgestelde vragen onderaan deze pagina vind je meer informatie over wie in jouw organisatie een UBO kan zijn.

Waarom vragen we je om een UBO-verklaring?

We mogen alleen zaken met je doen als we de juiste gegevens van je hebben. Dat staat zo in de wet. Gegevens over UBO's horen daar ook bij. Daarom vragen we je de UBO-gegevens die we van je hebben te controleren. En klopt er iets niet, dan wijzig je het.

Veelgestelde vragen over de UBO-verklaring