Javascript is required

Bedrijfspand kopen: waar moet u op letten?

Kennisartikel
Bedrijfsvoering

Een goede voorbereiding is het halve werk en met een kritische beoordeling van de aankoop komt u achteraf niet voor verrassingen te staan. We leggen u in dit artikel uit welke opties u heeft voor de financiering van een bedrijfspand.

Gebruik de vijf onderstaande aandachtspunten om te voorkomen dat u iets over het hoofd ziet als u een bedrijfspand wilt kopen.

1. Een goede voorbereiding

Bedenk u waar u over tien jaar wilt staan met uw bedrijf. Gebruik dit als leidraad om een wensenlijst voor het bedrijfspand op te stellen. Denk bijvoorbeeld aan eigenschappen zoals:

  • Oppervlakte
  • Bereikbaarheid (voor klanten, werknemers en toeleveranciers) en parkeergelegenheid
  • Uitstraling van het pand
  • Mogelijkheden tot (tijdelijke) verhuur
  • Mogelijkheden tot uitbreiding

2. Kritische beoordeling van de aankoop

Zodra u een interessant bedrijfspand vindt begint de beoordeling daarvan. Schakel een expert in om het pand en de staat van onderhoud te beoordelen. Begin met een bedrijfsmakelaar en voeg daar vervolgens een bouwkundig expert aan toe.

Controleer het pand op technische eisen en vraag de gemeente naar het bestemmingsplan. Onderzoek eventuele erfpacht en vraag na welke vergunningen u nodig heeft voor uw bedrijfsactiviteiten.

3. Extra kosten bij het kopen van een bedrijfspand

Houd rekening met de taxatie van en bedrijfspand, de kosten voor een aankoopmakelaar en eventuele verbouwingskosten. Daarnaast maakt u mogelijk extra kosten voor de financiering en betaalt u overdrachtsbelasting. Vraag bij een financieel adviseur na welke kosten u kunt meefinancieren.

Naast de extra kosten voor het kopen van het bedrijfspand moet u ook rekening houden met extra maandelijkse kosten voor u als eigenaar van het pand. Denk bijvoorbeeld aan een gebouwenverzekering en onroerendezaakbelasting (ozb) voor eigenaren.

4. Verschil tussen eigen gebruik en commercieel vastgoed

Houd rekening met het verschil tussen een bedrijfspand kopen voor eigen gebruik en voor commerciële verhuur. Wilt u woningen, winkelpanden, kantoorpanden of andere bedrijfspanden verhuren? Daarvoor zijn andere financieringen beschikbaar dan wanneer u een bedrijfspand koopt voor eigen gebruik.

Een bedrijfspand voor commerciële verhuur levert mogelijk investeringsaftrek op. Bovendien hoeft u over een pand ouder dan twee jaar geen btw te betalen (let op: soms is het voordeliger om dit wel te doen, dankzij de aftrek van voorbelasting. Vraag uw financieel adviseur hiernaar). U betaalt 8% overdrachtsbelasting voor de aankoop van een bedrijfspand. Dat bedrag kunt u niet aftrekken als kosten, maar mag u wel optellen bij de waarde van het vastgoed op de balans.

5. De te regelen financiering

Richt u ten slotte op de eventuele financiering die u wilt gebruiken om het bedrijfspand te kopen. Stel een actueel bedrijfsplan op waaruit uw plannen en ambities blijken. Vul dit aan met een financieringsplan. Beschrijf daarin hoe u de rentebetalingen en de aflossingen op de financiering zal doen.

Een combinatie van financieren

Het is mogelijk om bovenstaande opties met elkaar te combineren om een bedrijfspand aan te schaffen. Soms biedt een combinatie meer mogelijkheden dan enkel één van de opties. Vraag uw financieel adviseur naar de voorwaarden, mogelijkheden en eventuele voordelen.

Tags

Kennisartikel
Bedrijfsvoering

Lees ook

Ondernemer in de retail?

Vrouw pakt verhuisdozen uit

Als succesvol mkb’er in de retailsector komt er een moment dat je wilt uitbreiden. De keuze voor een nieuw bedrijfspand is best lastig. Je moet letten op locatie, grootte, voorzieningen, juridische aspecten en de financiering. Wij helpen je hier graag bij.

Ondernemer in de bouw?

Sta je als mkb'er in de bouw op het punt je eerste bedrijfspand te kopen? Jouw beslissing kan van invloed zijn op de groei en duurzaamheid van je onderneming. Waarmee moet je rekening houden in het aankoopproces?