Naar de navigatie Naar de inhoud

Zzp'er Britt van Smeerdijk doet zoveel mogelijk zelf

Zzp'er Britt van Smeerdijk doet het meest in haar bedrijf zelf. Niet omdat ze het niet wil uit besteden, maar meer omdat ze werkzaamheden als marketing en acquisitie gewoon leuk vindt. Zo maakte ze haar eigen YouTube-kanaal, waarin ze tips geeft aan collega-zzp'ers. Britt vertelt wat dit haar kost én oplevert.

Eind 2016 begon Britt als zelfstandig ondernemer. Met haar onderneming Booming Productions maakt ze online videocontent voor het bedrijfsleven, zoals losse (product)video's, interviews en webseries. Daarnaast denkt ze mee over videostrategieën en beheert ze YouTube-kanalen van bedrijven. Britt werd in 2018 uitgeroepen tot Freelancer van het Jaar. 

Net als andere zzp'ers werd Britt voor de keuze gesteld: werkzaamheden uitbesteden of zelf oppakken? Op haar administratie na pakt Britt zoveel mogelijk zelf op: acquisitie, facturatie, marketing. 'Alles wat ik zelf kan, doe ik zelf. Niet per se om geld te besparen, maar puur omdat ik het nog niet nodig vind dat iemand anders dat gaat doen', legt ze uit. 'Waarschijnlijk verandert dit in de toekomst wel, maar voor nu gaat het goed zo.' Zo bouwde ze op eigen houtje haar eigen online videokanaal.

Video als promotie

Nadat Britt haar eenmanszaak had ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, begon ze al snel te werken aan haar eigen videokanaal . 'In eerste instantie deed ik dat als uitlaatklep. Ik wilde mensen vertellen over mijn leven als jonge ondernemer. En jongere vrouwen laten zien dat er ook andere online content bestaat dan how-to beautyvideo's.' 

Britt kocht een spiegelreflexcamera en een microfoon om haar video's mee op te nemen. Daarnaast kocht ze een aparte, handzame camera voor het maken van vlogs (bijvoorbeeld voor als ze lopend of buiten filmt). 'Op zich kun je ook prima met je eigen telefoon beginnen', vertelt Britt. 'Maar als je serieus met video en vloggen aan de slag wilt, kan je beter een goede camera aanschaffen.'

Bouw zelf publiek op

In de basis kan iedereen video's maken voor YouTube. Maar hoe kom je als filmende zzp'er aan publiek? 'Het is niet: video's plaatsen en dan wachten op kijkers', verduidelijkt Britt. 'Het belangrijkste is dat je consequent uploadt en dit aan kijkers communiceert: "elke vrijdag een nieuwe video", bijvoorbeeld. Kijk daarnaast naar waar je op social media al wél bereik hebt. Misschien heb je een groot netwerk op LinkedIn, volgers op Twitter of verstuur je maandelijks een nieuwsbrief. Plaats daar dan teasers (een korte versie van de video, red.) om kijkers daarmee naar je kanaal te trekken.'


Kosten en opbrengsten

Zelf een video maken kost Britt 2 volle dagen in de maand. De uren die ze erin stopt, kan ze dus niet factureren. Dat maakt Britt niet uit, want indirect levert het haar veel op. 'Mijn bereik is vergroot. Mensen leren mij kennen als de video-expert en zullen in het vervolg sneller aan mij denken als ze een video nodig hebben. Daarnaast vind ik het belangrijk om mijn kennis met anderen te delen.' Door de videocamera zelf ter hand te nemen, zegt Britt ongeveer €1200 ex. BTW per video te besparen, al is het haar daar niet primair om te doen. Het is ook mogelijk om de productie van video's uit te besteden. Britt: 'Maar hier moet je natuurlijk budget voor hebben. Omdat ik het als zzp'er zelf doe, maak ik geen kosten voor mijn video's. Als zzp’er kan je prima zelf tipvideo's of vlogs maken. De stijl van vloggen is nou eenmaal een beetje losjes. Wel is het handig een vlogcursus te volgen, om er gevoel voor te krijgen.'

Tip: gewoon doen

Britt raadt andere zzp'ers aan video een kans te geven. 'Je kunt veel excuses verzinnen: ik heb geen mooie stem, ik ben niet knap genoeg. Maar als je een expertise hebt, bied je toegevoegde waarde. Uiteindelijk is het een kwestie van doen.'

Andere mogelijkheden voor DIY

Naast zelf video’s maken, zijn er ook andere mogelijkheden voor DIY (Do It Yourself). Zo blijkt uit diverse onderzoeken dat zo'n 9 op de 10 zzp'ers zelf hun administratie doen. Van hen doet 60% procent dit met behulp van (online) boekhoudsoftware, 40% doet het helemaal alleen. Dit zijn enkele andere voorbeelden van werkzaamheden die zzp'ers zelf doen: 

  • Een website bouwen Zelf een website bouwen hoeft niet ingewikkeld te zijn. Via bekende software als WordPress of Wix kunt u een eigen website aanmaken. Wanneer u normaal een website zou laten maken, moet u rekening houden met een prijs tussen de € 750 tot € 1.500 ex. BTW (afhankelijk van functionaliteiten website).
  • De administratie doen Voor de Belastingdienst is het geen vereiste dat zzp'ers gebruik maken van een standaard administratiesysteem. Als ondernemer kunt u ervoor kiezen te investeren in een boekhoudprogramma, maar u kunt dit ook zelf ter hand nemen en gebruik maken van een spreadsheetprogramma. Het inhuren van een boekhouder kost een zzp'er normaal gesproken ongeveer € 900 ex. BTW per jaar. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid werk en het uurtarief van de boekhouder. 
  • Flyers maken Met online hulpmiddelen kunt u zelf eenvoudig een folder of flyer ontwerpen. U kunt de teksten schrijven, het lettertype bepalen en de opmaak en kleuren kiezen. Ook is het mogelijk om zelf foto's te maken en in het design te plaatsen. Voor slechts enkele tientallen euro's kunt u duizend(en) flyers laten drukken. Door zelf uw flyer te ontwerpen, bespaart u kosten op het inhuren van een grafisch ontwerper. Wanneer u het maken van een flyer wel zou uitbesteden, kost het u gemiddeld eenmalig +- € 150 tot € 450, afhankelijk van uw wensen. Het uurtarief van een grafisch vormgever ligt meestal tussen de € 35 en € 80 ex. BTW per uur


Foto: Sylvia Coppens

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren