Naar de navigatie Naar de inhoud

Nieuw personeel: welke contract kiest u?

Iedere mkb-ondernemer krijgt ermee te maken: het aannemen van personeel. U kunt nieuwe medewerkers verschillende contracten aanbieden. Van een uitzendovereenkomst tot een vast of tijdelijk contract voor personeel in loondienst. Kies wat het beste bij u past.

Het is precies de keuze waar Jaspar Roos (41) een halfjaar geleden voor stond. Roos is een door de wol geverfde ondernemer die verschillende bedrijven heeft gehad. Vorig jaar stopte hij noodgedwongen met zijn vorige onderneming. Begin 2017 startte hij samen met 2 compagnons een nieuw bedrijf. Ze gingen op zoek naar een nieuw team om hun droom mee te verwezenlijken.

Uitzendkracht, zzp’er of personeel in loondienst?

Er zijn verschillende de opties voor het aannemen van personeel. U kunt nieuwe medewerkers in loondienst nemen via een uitzendbureau inhuren of als freelancer laten werken. Bij het maken van uw keuze spelen een paar dingen mee. Denk aan het soort werk, de duur waarvoor u iemand nodig heeft en de voorwaarden die u kunt of wilt bieden. Een flexibel contract ligt voor de hand wanneer u een harde werker zoekt voor in piekperiodes. Voor iemand die u wilt laten meedenken in de strategie voor lange termijn is dienstverband in loondienst logischer.

1. Uitzendovereenkomst

Uitzendkrachten zijn met name populair voor functies die weinig inwerktijd kosten. Kiest u voor het inhuren van medewerkers via een uitzendbureau, dan bent u zelf niet de officiële werkgever maar de ‘inlener’. Het uitzendbureau is de werkgever en betaalt het loon. Ook verzorgt het bureau de werving. Hiervoor betaalt u een marge, bovenop het bruto uurloon en de loonkosten van de uitzendkracht. U kunt bij uitzendovereenkomsten kiezen tussen overeenkomsten voor bepaalde en onbepaalde tijd.

2. Freelancers: modelovereenkomst

Werken met freelancers biedt veel vrijheid. U zet een freelancer alleen in wanneer u hem nodig heeft voor een heel specifieke opdracht. Is de opdracht afgerond, dan neemt u afscheid. U sluit met een freelancer een modelovereenkomst. Daarin staat dat er geen sprake is van een dienstverband, maar van een overeenkomst tussen een zzp’er en een opdrachtgever.

3. Arbeidscontract voor personeel in loondienst

Kiest u ervoor uw personeel in loondienst bij u te laten werken, dan stelt u hiervoor een arbeidscontract op. U kunt hierbij kiezen voor een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd. Een werkgever mag maximaal 3 keer en niet langer dan 2 jaar achtereen tijdelijke contracten aanbieden. Daarna gaat het contract automatisch over naar vast.

4. Flexcontract voor oproepkrachten

U kunt ook met flexibele contracten werken. Dit gebeurt veel in de horecabranche, in supermarkten en bij tuinbouwbedrijven. Deze contracten maken het makkelijker om personeel alleen op de momenten in te zetten dat er pieken zijn in de drukte. De flexibele contracten die het meest voorkomen zijn nul-urencontracten en min-maxcontracten. Bij een nul-urencontracten krijgt de oproepkracht alleen betaald voor de uren die hij heeft gewerkt. Met een min-maxcontract wordt van tevoren vastgelegd hoeveel uren de werknemer minimaal werkt. Deze uren moeten worden uitbetaald, ook als de medewerker niet wordt opgeroepen voor werk.

Nieuwe medewerkers

Jaspar Roos nam voor zijn nieuwe bedrijf in een halfjaar tijd 30 personen aan. “We zijn gestart met een team van 3 mensen en breiden dat uit naar mogelijk 50 in de komende tijd. Mensen aannemen is een belangrijk en omvangrijk proces. Het gaat om vertrouwen geven en vertrouwen houden in elkaar. Wij zoeken mensen die passen in ons bedrijf en bij onze visie, en die goede balans brengen in het team. De uitgangspunten bij het aannemen van nieuwe mensen zijn ervaring, je gevoel volgen en goed weten wat je in iemand zoekt. Dat geldt denk ik voor iedere ondernemer.”

Langetermijnvisie

Wilt u dat uw personeel meegroeit met uw organisatie en de plannen die u voor de toekomst heeft? Dan is een medewerker in loondienst de meest logische keuze. Een langetermijnstrategie speelt ook bij Roos een rol bij het vinden van geschikt personeel. “Een deel van ons personeel zoeken we heel bewust uit met de toekomst in ons achterhoofd”, legt Roos uit. “We zoeken bijzondere talenten die ons helpen onze visie verder te verdiepen. Maar we zoeken soms ook gewoon mensen die ons helpen bij ons dagelijks werk. Dan gaat het dus vooral om wie het beste is voor een bepaalde klus of bepaalde werkzaamheden.”

Strategisch kiezen

Welk contract u uw nieuwe personeel geeft kan een financiële of praktische keuze zijn. Maar het kan ook een strategische keuze zijn om bijvoorbeeld nieuwe mensen binnen te halen. Jaspar Roos is hiervan overtuigd. Zijn nieuwe bedrijf helpt Europese startups met groeien door in ze te investeren en ze te adviseren. “Wijzelf zijn ook een typische startup”, legt Roos uit. “We groeien hard en hebben daar ook financiële middelen voor nodig. We hebben dus niet de middelen en mogelijkheden die gevestigde corporate bedrijven hebben als het gaat om arbeidsvoorwaarden. Dat houdt in: we bieden ons personeel geen pensioen, geen dertiende maand, geen opleidingen en amper andere gunstige cao-regelingen. En toch willen we natuurlijk alleen maar goede mensen aantrekken. Mensen die ook zó bij Google aan de slag zouden kunnen gaan. We hebben er daarom voor gekozen om iedere werknemer meteen een vast contract aan te bieden. Precies dat dus , wat verder vrijwel niemand meer doet. Bij ons krijg je geen dure opleiding, maar we delen wel alle kennis en ervaring die we in de afgelopen jaren hebben opgedaan. En daarnaast krijgen onze werknemers aandelen in het bedrijf. Dat is de enige financiële bonus die wij kunnen bieden en daarmee versterken we meteen het wij-gevoel en het commitment.”

Tip van Jaspar Roos:

“Vertrouw op je onderbuikgevoel. Wij zoeken mensen die authentiek zijn, zelfstandige types met een beetje lef. Ze moeten goed vallen binnen het team; dát is belangrijk. Wanneer je in de vacature de nadruk legt op secundaire arbeidsvoorwaarden krijg je niet de juiste mensen”, vindt hij. Ook is hij geen voorstander van persoonlijkheidstests in de sollicitatieprocedure. “Daarmee krijg je mensen binnen die heel goed weten welke antwoorden ze moeten geven, maar het zegt verder niets over hen.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.