Naar de navigatie Naar de inhoud

Tips voor een goede pitch

-

5 tips van pitcholoog Edo van Santen

Een mogelijke opdrachtgever of financier vraagt u om een paar minuten over uw dienst te vertellen. Dit is uw kans. Maar dan moet u die wel grijpen. Hoe doet u dat? 5 tips van Edo van Santen, trainer, spreker, coach én pitcholoog.

1. Bereid u goed voor

'In een pitch moet u binnen 2 minuten de kern van uw product, dienst of bedrijf vertellen, en wel op zo'n manier dat u scoort', aldus Van Santen. Met een slechte pitch verspeelt u uw eerste kans om aandacht te trekken. Een goede voorbereiding is dan ook heel belangrijk. Dat doet u vooral door te oefenen. 'Als u 3 minuten tot uw beschikking heeft, bereid dan een pitch voor van 2 minuten.' Dan heeft het publiek tijd om vragen te stellen. Bovendien stelt Van Santen voor om uw pitch te oefenen bij mensen die u en uw idee niet kennen. 'Zij kunnen door het jargon heen prikken en echt objectief kijken en luisteren.'

2. Blijf uzelf

Net zo belangrijk is de manier waarop u het vertelt. Denk hierbij aan intonatie en lichaamstaal. 'Die aspecten kunnen een verhaal maken of breken. Maar blijf vooral uzelf en laat zien wie u bent.' Opdrachtgevers kijken niet alleen naar uw idee, maar vooral naar de energie en passie die u uitstraalt. 'Een goed plan met een slechte of niet-inspirerende ondernemer maakt weinig kans. Een middelmatig plan met een geweldige ondernemer heeft betere slagingskansen.'

3. Gebruik geen hulpmiddelen

Wel of geen Powerpoint sheets? Van Santen beveelt aan geen Powerpoint te gebruiken: 'Waarom zou u het podium delen met iets dat meer licht geeft dan u? U bent de ondernemer, de aandacht moet vooral naar u gaan.  Als u een prototype of een schema van uw product of dienst kan laten zien, prima. Maar, hoe minder hulpmiddelen, hoe effectiever uw verhaal.'

4. Maak keuzes

In de pitch gaat het er om dat u aandacht trekt. Dat doet u met de belangrijkste en pakkendste onderwerpen. Dit betekent dat u keuzes moet maken. Waar vertelt u wel en waar niet over. 'Sommige onderwerpen hoeft u niet mee te nemen, zoals bijvoorbeeld financiën en een groeiscenario. Deze komen echt wel aan bod in de vervolggesprekken, maar zijn niet per se nodig om de aandacht te trekken.'

5. Wees open en eerlijk

'Natuurlijk moet u de toekomst rooskleurig schetsen', vindt Van Santen, 'daarvoor bent u ondernemer geworden. Maar blijf wel realistisch.' Vertel niet dat u over 3 jaar marktleider bent. Dat komt zelden voor, en als het gebeurt is dat toevallig. Wees eerlijk en open over de groeiscenario's. 'Overspeelt u uw kaarten, dan is uw pitch voor niets geweest. Uw financiers trappen er niet in en denken: laat maar.'

Lees ook deze 5 tips voor uw eerste gesprek met een potentiële klant.

Een goede basis

Kunt u overtuigend over uw dienst vertellen? En bent u er klaar voor om als zzp'er aan de slag te gaan? Start dan nu met een goede basis. Start met het Starterspakket.

Doorpraten over dit soort onderwerpen?
Neem een kijkje op ons forum.

Elke werkdag van 08.00 tot 22.00 uur. Op zaterdag van 09.00 - 17.30 uur.

088 - 226 26 26

Tip: zoeken in de app

Zoeken kan op verschillende manieren

Zoeken in de app kan op verschillende manieren.

Ga naar uw bij- en afschrijvingen en tik op het vergrootglas. U kunt dan zoeken op naam, bedrag of omschrijving. Of tik op een foto of logo. Zo zet u alle bijbehorende betalingen op een rij.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube