Naar de navigatie Naar de inhoud

Personeel aannemen?

Het gaat goed met uw bedrijf. U overweegt om personeel aan te nemen om zo uw groeiambitie waar te kunnen maken. Voor uw eerste werknemer moet u heel wat zaken regelen. Is dat wel de moeite waard?

Salaris, kantoorruimte, verzekeringen, loonadministratie… U moet heel wat zaken op orde hebben, voordat uw eerste personeelslid aan de slag kan gaan. Houd, naast deze praktische zaken, er bijvoorbeeld ook rekening mee dat uw personeel een manager nodig heeft. Hieronder vindt u 5 belangrijke vragen voor zzp'ers die personeel willen aannemen. Zodat u de juiste beslissing kunt nemen.

1. Weet u wat het kost?

Dat extra handje moet u natuurlijk wel meer opleveren. Weet daarom vóóraf goed wat de kosten voor personeel zijn. Uw administratiekantoor of accountant kan u helpen met de vraag of een werknemer in dienst nemen rendabel is. Naast salaris betaalt u loonbelasting en sociale premies aan de Belastingdienst. Dat is per werknemer ongeveer 20 tot 35 procent bovenop het afgesproken brutosalaris. 

Personeelskosten kunt u onderverdelen in: 

  • directe loonkosten (salaris, vakantietoeslag, winstuitkering)
  • indirecte loonkosten (individuele afspraken zoals pensioen, reiskosten, ziekteverzuimverzekering)
  • verplichte premies en bijdragen (verplichte loonheffingen aan Belastingdienst)
  • overige kosten (o.a. werkplek)

2. Wilt en kunt u manager zijn?

Wilt u graag de totale controle over uw bedrijf in eigen handen houden? Denk goed na of u dan wel personeel wilt aannemen. Een goede werkgever moet kunnen leidinggeven en delegeren. Personeel aansturen kost ook tijd. U kunt wellicht minder inhoudelijk werk doen doordat uw bedrijf groeit. U zult tijd moeten steken in het inwerken, begeleiden en motiveren van uw mensen zodat ze daadwerkelijk een bijdrage leveren aan uw zaak.

3. Hoe regelt u de administratieve kant?

De kop is eraf, de beslissing is genomen, u neemt uw eerste personeelslid aan. En nu? Zorg dat u goed weet wat u administratief allemaal moet regelen. U moet zich bijvoorbeeld, vóórdat u voor het eerst iemand aanneemt, aanmelden als werkgever bij de Belastingdienst. Uw loonadministratie moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dan kunt u de juiste gegevens verstrekken aan de Belastingdienst. Naast deze zaken krijgt u als werkgever te maken met sociale verzekeringen zoals AOW en ANW. U kunt kiezen voor aanvullende voorzieningen, maar zo'n pensioenregeling is vaak ook in een CAO geregeld. Daarnaast is het noodzaak om uw aansprakelijkheidsverzekering en bedrijfsschadeverzekering onder de loep te nemen en aan te passen naar uw nieuwe situatie.  

U bent ook wettelijk verplicht om deskundige ondersteuning te regelen op het gebied van gezond en veilig werken. Meestal huurt u deskundigheid in via een arbodienst of zit dit al in een verzuimpakket van een verzekeraar.

De AOW (Algemene Ouderdomswet) is een basispensioen van de Rijksoverheid. Heeft u in Nederland gewoond of gewerkt? Dan ontvangt u AOW vanaf uw AOW-leeftijd tot uw overlijden.

4. Voor welk contract kiest u?

Afspraken met uw eerste werknemer legt u vast in een arbeidscontract. Het is verstandig om niet meteen een contract voor onbepaalde tijd aan te gaan. U perkt risico's in door te kiezen voor een arbeidscontract voor bepaalde tijd of door te kiezen voor bijvoorbeeld een uitzendbureau of payrollbedrijf. Denk goed na en raadpleeg bijvoorbeeld uw boekhouder of juridisch adviseur over de verschillende manieren en alternatieven om iemand aan te nemen.

5. Wat doet u bij niet goed functioneren?

Helaas, ondanks zorgvuldige selectie is uw eerste werknemer toch niet de persoon die het verschil maakt in uw bedrijf. Met ingang van de Wet Werk en Zekerheid is het nog belangrijker geworden om aan te kunnen tonen dat u er alles aan heeft gedaan om het dienstverband wel te laten slagen. De gesprekken en de afspraken die u maakt, legt u vast in een personeelsdossier. Bovendien zult u zich aan de regels van het ontslagrecht moeten houden. Op Ondernemersplein staat uitgelegd wanneer u een werknemer wel en niet mag ontslaan.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube