Naar de navigatie Naar de inhoud

Als zzp’er een kantoor delen

Zoekt u als zzp’er een geschikte kantoorruimte? En wilt uw kantoorkosten zo laag mogelijk houden? Het delen van een kantoorruimte is mogelijk een goede oplossing. In dit artikel leest u meer over de verschillende mogelijkheden en voordelen van een gedeelde werkplek.

Een gedeelde werkplek komt in verschillende vormen en maten. Zo kunt u kiezen voor een flexibele werkplek of een grotere kantoorruimte in een bedrijfsverzamelpand . Maar ook het huren van een kantoorruimte met andere zzp’ers, zodat u de kosten kunt delen, is een optie. Er bestaan zelfs platforms waarop zzp’ers hun eigen keukentafel beschikbaar stellen om te delen.

Zelf of samen een kantoorruimte huren

Wanneer u zelf of samen een kantoorruimte wilt huren, zijn er verschillende mogelijkheden. U kunt zelf een kantoorpand huren en delen met andere ondernemers of u kunt zich aansluiten bij een al gedeelde gehuurde kantoorruimte. Een gedeelde kantoorruimte kent meerdere voordelen. U hoeft niet meer thuis te werken, waardoor het makkelijk wordt werk en privé van elkaar te scheiden. Door een kantoor te delen kunt u de kosten laag houden, bijvoorbeeld omdat u alleen een bureau huurt of de huur deelt met andere zzp’ers. U betaalt niet voor een kantoorruimte die u niet gebruikt. De vaste lasten zoals gas,water en licht, deelt u met anderen.

Een ander voordeel van een gedeelde kantoorruimte is dat u gebruik kunt maken van voorzieningen zoals toilet, keuken, vergaderruimte en parkeergelegenheid. Daarnaast kunt u ook zakelijke abonnementen delen voor mobiele telefoon en internet. U kunt er zelfs voor kiezen om met uw medehuurders de kosten voor bijvoorbeeld koffie, lunch, schoonmaak en kantoorartikelen te betalen. Bovendien kunt u het kantoor samen inrichten naar eigen smaak.

Sommige ondernemers delen ook de kosten voor computers, printers en software. Zo kunt u abonnementen van software voor e-mail, administratie of muziek vanuit meerdere accounts beheren. Houd hierbij wel rekening met de richtlijnen van AVG.

Naast een kostenbesparing kan het huren van een kantoorruimte ook fiscaal voordeel opleveren. Wanneer u een kantoorruimte huurt, kunt u de kosten die u maakt aftrekken van de opbrengsten van uw bedrijf. Denk hierbij aan de huur, energie-, schoonmaak-, en inrichtingskosten, afschrijving van inrichting, apparatuur en verzekeringen.

Er zijn verschillende platforms waar zzp’ers oproepen plaatsen om samen een ruimte te huren. Kiest u ervoor een kantoorplek te delen? Dan is het wel goed om u af te vragen of de andere ondernemers goed bij elkaar passen. Zzp’er Maud huurt zelf een kantoorpand en deelt deze met andere ondernemers. Lees in het interview hoe zij dat aanpakt.

Bureau huren in bestaande zakelijke community

Naast het huren van een kantoorruimte kunt u ook ervoor kiezen om alleen een bureau te huren bij een bestaande zakelijke community. Dat kost meestal tussen de € 150 en € 400 per maand. Sommige plekken bieden ook de mogelijkheid om per uur of per dagdeel te huren. Dan kunt u ook gebruik maken van de faciliteiten zoals koffie, thee, receptie, printer en schoonmaak. U deelt alle faciliteiten met veel andere ondernemers. U betaalt een vast bedrag en heeft geen omkijken naar variabele kosten. Daarnaast worden er vaak netwerkborrels georganiseerd en gratis werksessies. Ook kunt u soms tegen betaling een vergaderruimte huren voor afspraken. Een nadeel is dat het vaak erg druk is en er is niet altijd een plek om rustig te bellen.


Thuiswerken met anders zzp’ers

Eén van de goedkoopste opties is om gebruik te maken van platforms waar zzp’ers hun keukentafel aanbieden aan mede-zzp’ers. Bij de meeste platforms liggen de kosten rond € 7 per maand, zoals Desktoday . Verder zijn er geen kosten aan verbonden. Een voordeel van deze vorm van kantoor delen is dat u kunt netwerken en sparren met andere ondernemers, zonder dat het meteen heel druk is. Iedere keer kunt u weer een andere werkplek kiezen of u kunt uw eigen keukentafel aanbieden. Een nadeel is dat er verder geen kantoorfaciliteiten aanwezig zijn en een keukentafel zit toch anders dan een goed bureau.


Verzekeringen en duidelijke afspraken

Wanneer u kantoorruimte gaat huren of verhuren, moet u de verzekeringen niet vergeten. De verhurende partij van een kantoor of pand moet zorgdragen voor bijvoorbeeld een opstal-, brand- en glasverzekering. Heeft u de inrichting van de ruimte zelf betaald? Het afsluiten van een inventarisverzekering kan dan verstandig zijn. Een particuliere inboedelverzekering dekt namelijk niet altijd de zakelijke schade. U kunt ook een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering vergoedt letsel- en materiële schade tijdens het uitvoeren van het werk of een opdracht. Dat kan ook bij een gedeelde werkplek goed van pas komen. Bijvoorbeeld wanneer u per ongeluk een kop koffie laat vallen over de laptop van degene die naast u zit. Daarnaast is het belangrijk om duidelijke afspraken met elkaar te maken over de kosten en de huisregels als deze niet al door de verhuurder zijn opgesteld.


Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren