Naar de navigatie Naar de inhoud

Beter ondernemen met een ondernemingsplan

Een businessplan schrijven is niet verplicht. Als startende ondernemer kunt u het ook gewoon overslaan en aan het werk gaan. Die klanten komen wel. Toch kan een businessplan u in staat stellen nog succesvoller te zijn. 5 redenen waarom.

1. Inzicht

Het schrijven van een businessplan dwingt u tot nadenken. Ook al lijkt het ondernemerschap zo mooi, u moet toch ook echt nadenken over de mogelijke risico’s en inzicht krijgen in wat er (on)mogelijk is. U wil tenslotte een zo groot mogelijke kans op succes hebben. Het plan gaat ook over uzelf. Beschikt u over de juiste capaciteiten om zzp'er te zijn? Wat is uw ervaring en kennis en wat zijn uw sterke en zwakke punten? U zult in uw bedrijfsvoering ervaren dat u bepaalde zaken minder goed kunt of misschien helemaal niet leuk vindt. Kunt u deze werkzaamheden uitbesteden? Of verbeteren door een training, opleiding?

2. Financiering

Als zzp'er heeft u niet altijd meteen geld nodig om uw bedrijf op te starten. Heeft u wel financiering nodig, dan is een businessplan onmisbaar. Zonder een financiële prognose is financiering zo goed als onmogelijk. Bovendien weet u door een financiële prognose wat u te wachten staat als zzp'er. Wees bij het maken van de prognose zo realistisch mogelijk. Probeer zo exact mogelijk in te schatten wat de kosten en opbrengsten zijn. Zo weet u wat er onderaan de streep overblijft.

3. Kansen en bedreigingen

U bent overtuigd van uw fantastische idee. U heeft een geweldig nieuw product of vernieuwende dienstverlening bedacht. Maar is er eigenlijk wel vraag naar? Door het schrijven van een businessplan wordt u gedwongen na te denken over uw afzetmarkt. Wie zijn eigenlijk uw potentiële klanten en wat zijn ze bereid uit te geven aan uw product? Hoe onderscheidt u zich van andere aanbieders? Zulke informatie kan de basis zijn van uw marketing voor later. Een van de meest gebruikte tools om kansen en bedreigingen (sterktes en zwaktes) in kaart te brengen is de SWOT-analyse.

4. Concrete doelen

Het schrijven van een ondernemingsplan helpt u bij het stellen van concrete doelen voor uw bedrijf. Zonder concrete doelen, geen succesvol bedrijf. Wat is het doel van uw onderneming? Denk bijvoorbeeld aan omzetdoelen, maar ook groeimogelijkheden. Heldere doelstellingen helpen om richting te geven aan wat uw wel en niet doet. Wilt u bijvoorbeeld 'het goedkoopste administratiekantoor in de regio' zijn, dan is het misschien niet zo'n goed idee om een prachtig vormgegeven – en dus dure - website te laten bouwen.

5. Houvast

Een businessplan biedt u houvast, het is de rode draad van uw bedrijf. Het is fijn om af en toe tijd te hebben voor reflectie en terug te grijpen naar uw businessplan. Het houdt u scherp en dat komt uw bedrijf alleen maar ten goede. Tip: update regelmatig uw plan. Het einde van een kalenderjaar is een natuurlijk moment. Maar ook wanneer u bijvoorbeeld een mijlpaal heeft behaald, of bij andere grote veranderingen is het goed om uw businessplan te actualiseren.

Tip: Gratis ondernemingsplannen

Overtuigd van het nut van een ondernemingsplan? Ga aan de slag. Op internet zijn talloze sjablonen te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op Ondernemersplein.nl of raadpleeg de Nationale Financieringswijzer.

Maak een goede start met een zakelijke rekening en profiteer van de korting voor starters.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.