Naar de navigatie Naar de inhoud

Bent u online goed vindbaar?

-

Het belang van digitale vindbaarheid

Bent u online goed vindbaar? Als zzp'er kunt u zich met een paar praktische tips eenvoudig onderscheiden van anderen. Uiteraard met als doel om nieuwe klanten binnen te halen. Een steeds belangrijker in te zetten middel hiervoor is uw website. Ook door social media te gebruiken vergroot u de kans om beter te worden gevonden.

Website- en zoekmachine optimalisatie (SEO)

Uw website is uw visitekaartje. Zorg dat deze up to date is en aantrekkelijk is voor de bezoeker. Maar met een mooie website bent u er vaak nog niet. Wanneer de doelgroep u niet kan vinden, schiet er u zakelijk vaak weinig mee op. Een van de belangrijkste voorwaarde voor meer websitebezoekers is het SEO-proof (Search Engine Optimization) maken van uw website. U kunt hiervoor hulp inschakelen van specialisten of zelf het nodige doen. Denk aan het schrijven van pakkende webteksten en het gebruik van koppen en titels. U krijgt dan een hogere waardering van Google en andere zoekmachines. Dat geldt overigens ook voor de inzet van social media. Heeft u een specifieke vraag over online vindbaarheid? Stel deze dan gerust op ons ondernemersforum waar onze kennispartner DTG u advies kan geven.

Social media

Door social media actief in te zetten vergroot u uw bereik en kunt u zelfs klanten werven. Maar bedenk goed welke kanalen u wilt inzetten en waar uw doelgroep zit, alvorens u aan de slag gaat. Stel uzelf bijvoorbeeld de vraag met welk doel u de social media wil inzetten. Puur om uzelf te laten zien? Of wilt u er mee verkopen? Social media zijn laagdrempelig, maar leveren vaak alleen wat op wanneer u deze kanalen onderhoud. Een veelgehoord bezwaar van het zakelijk inzetten van social media is dan ook dat het tijdrovend is. Maak daarom een bewuste selectie van kanalen.

Het succes van LinkedIn

LinkedIn biedt zzp'ers de grootste kans op succes (bron: ZZP Barometer), maar ook Twitter en Facebook zijn kanalen die lucratief kunnen zijn. Op beide kanalen kunt u een aparte pagina voor uw bedrijf maken en eenvoudig berichten promoten onder uw doelgroep. Instagram en Pinterest helpen met name bij het vertellen van uw bedrijfsverhaal.

Unieke content is essentieel

Als u online succesvol wilt worden is het maken van unieke content essentieel. Het verbetert uw positie in de zoekmachines en bezoekers zijn het eerder geneigd te delen via social media. Met een blog op uw website kunt u bijvoorbeeld uw expertise benadrukken en uw bedrijf promoten met unieke content. Ook houdt u eenvoudig uw website up to date. Wees u wel bewust dat visuele content op sommige kanalen beter scoort, zeker op social media. Versterk uw boodschap dus ook met beeld. Denk aan foto's, infographics of aansprekende video's.

Personal branding

Wilt u opvallen tussen alle andere zzp'ers? Onderscheid uzelf dan en probeer op te vallen. Presenteer uw kwaliteiten, kennis en persoonlijkheid op een onderscheidende manier. U bent uw merk en dit kunt u online goed uitdragen. Het presenteren van uzelf als personal brand kunt u doen aan de hand van social media, maar ook door een goede pitch te geven in een gesprek. Laat uw passie voor het vak zien en benut uw vaardigheden goed. Lees hier enkele tips voor een goede pitch.

Begin met een goede basis

Wilt u meer weten over personal branding en zelfprofilering? Lees dan bijvoorbeeld de boeken 'Personal branding voor zzp'ers' van Tom Scholte en 'Het merk IK' van Huub van Zwieten. U begint dan met een goede basis. Bent u al online zichtbaar en heeft u hierdoor een netwerk opgebouwd? Lees hoe u meer uit uw netwerk haalt.

Doorpraten over dit soort onderwerpen?
Neem een kijkje op ons forum.

Elke werkdag van 08.00 tot 22.00 uur. Op zaterdag van 09.00 - 17.30 uur.

088 - 226 26 26

Tip: zoeken in de app

Zoeken kan op verschillende manieren

Zoeken in de app kan op verschillende manieren.

Ga naar uw bij- en afschrijvingen en tik op het vergrootglas. U kunt dan zoeken op naam, bedrag of omschrijving. Of tik op een foto of logo. Zo zet u alle bijbehorende betalingen op een rij.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube