Javascript is required
Consumenten besteden weer meer aan brood bij supermarkt

Consumenten besteden weer meer aan brood bij supermarkt

Nu consumenten meer op de prijs letten nemen de verkopen van brood in de supermarkten weer toe ten koste van brood bij de ambachtelijke bakkerijen. Hoewel de volumes in de supermarkt toenemen, wil dat niet zeggen dat de industriële bakkerijen een makkelijk jaar tegemoet gaan. Zij kampen met hoge kosten en margedruk.

Kleine ambachtelijke bakkerijen worden geconfronteerd met kostenstijgingen die brood een stuk duurder maken. Hierdoor verliezen ze klandizie en missen ze afzet. Die lagere afzet leidt ertoe dat de hogere kosten verdeeld worden over minder producten, waardoor het brood of banket nog verder in prijs stijgt. Door de hogere prijzen en de lagere klandizie is het extra marktaandeel dat ambachtelijke bakkers tijdens de coronacrisis haalden nagenoeg weggevaagd.

Dagversbrood de standaard

De industriële bakkers daarentegen zien klanten weer terugkomen bij de supermarkt waar dagversbrood en vers brood afbakken op de winkelvloer de standaard is geworden en dit bovendien tegen een lagere prijs dan de ambachtelijke bakker kan bewerkstelligen. De sterkere prijsstijging van ambachtelijke brood ten opzichte van supermarktbrood versterkt deze ontwikkeling.

Industriële bakkers kunnen goedkoper brood produceren vanwege de schaal waarop zij produceren en ingrediënten inkopen. Uiteraard hebben industriële bakkerijen ook te maken met kostenstijgingen. De prijs van ingrediënten als tarwe ligt nog hoog, verpakkingsmaterialen zijn in prijs gestegen en naarmate de tijd verstrijkt lopen steeds meer energiecontracten af, waardoor meer bakkerijen geconfronteerd worden met flink hogere lasten.

Ondanks de hogere kosten lijken de industriële bakkers nog niet massaal in de problemen te komen. Supermarkten willen een goed assortiment om de consument op het gebied van prijs en aanbod tevreden te stellen. De hogere kosten van industriële bakkers lijken daardoor veel beter door de keten opgevangen te kunnen worden, waardoor de prijsstijging van brood in de supermarkt nog beperkt blijft. In oktober steeg de prijs van brood met 10 procent jaar op jaar tegen een stijging van 14 procent voor het gehele boodschappenmandje. Hiermee blijft de stijging van de broodprijs in Nederland relatief laag. De consumenten uit de meeste andere EU-landen krijgen te maken met hogere prijsstijgingen.

Hoewel het industriële bakkers over het algemeen nog wel lukt om de hogere kosten of door te berekenen of laag te houden is dit uiteraard niet bij ieder bedrijf het geval. De onderhandelingen met de supermarkten worden op het scherpst van de snede gevoerd en ook de grote bedrijven zullen niet al hun gestegen kosten kunnen compenseren.

Meer informatie

Lees het volledige rapport 'Lagere koopkracht krijgt effect op levensmiddelenindustrie'.

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Ondernemen in onzekere tijden

Het zijn onzekere economische tijden voor ondernemers en consumenten. Zaken als de inflatie, de stikstofcrisis, de energieprijs en het personeelstekort houden veel mensen bezig. Gaan we een recessie tegemoet? Of blijft de economie groeien? Kom hierover meer te weten.

Lees meer

Lees verder in de foodsector

De Nederlandse foodsector is koploper op het gebied van arbeidsproductiviteit en innovatie. Robotisering, digitalisering en duurzaamheid zijn belangrijke thema’s waarop ondernemers zich onderscheiden ten opzichte van veel internationale concurrenten.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden