Javascript is required
 ‘Kleding is een wegwerpproduct geworden’

Kleding is een wegwerpproduct geworden

Volgens Henk Hofstede, sector banker Retail bij ABN AMRO, waarderen we kleding niet genoeg en brengt dat enorme maatschappelijke gevolgen met zich mee. “Een gemiddelde spijkerbroek is eigenlijk 33 euro te goedkoop”, zegt Hofstede.

Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde Nederlander 120 tot 150 kledingstukken in de kast heeft hangen. Een kledingstuk wordt gemiddeld zeven keer gedragen. “Het frappante is dat we in 80 procent van de tijd, 20 procent van onze kleding dragen”, geeft Hofstede aan. Ondertussen wordt er wereldwijd steeds meer kleding gemaakt. In 2015 ging dit om 62 miljoen ton per jaar. Door de groeiende wereldbevolking wordt dit in 2030 naar verwachting 102 miljoen ton, een stijging van 65 procent. Volgens Hofstede kan Nederland met deze hoeveelheid onder een dikke laag textiel worden gelegd.

“In ongeveer de helft van de kleding wordt katoen gebruikt. Een kilo katoen produceren kost 10.000 liter water”, legt Hofstede uit. “De meest producerende katoenlanden hebben geen overvloed aan water. Het Aral-meer is daar een typerend voorbeeld van. Dat meer is opgeslurpt door de katoenindustrie en nagenoeg volledig verdwenen. We kopen voor weinig geld kleding en gooien het snel weg. Kleding is een wegwerpproduct geworden dat we niet meer waarderen.” Dat moet volgens Hofstede anders. De Nederlandse overheid is het daar mee eens en wil dat vanaf 2030 de helft van onze kleding bestaat uit duurzaam of gerecycled materiaal. Volgens de overheid is de mode-industrie vervuilender dan de luchtvaart en scheepindustrie samen.

Sector banker Henk Hofstede in uitzending WNL

Bekijk de uitzending van WNL waarin Hofstede uitlegt wat de gevolgen zijn van de kledingproductie in de mode-industrie.

‘Kleding is een wegwerpproduct geworden’

Meer informatie

Lees ook het artikel 'Spijkerbroek bijna 33 euro te goedkoop' waarin Hofstede stelt de inkoopprijs voor een spijkerbroek fors hoger moeten liggen.

In gesprek

Op allerlei podia en platforms gaan onze experts en vertegenwoordigers in gesprek met ondernemers en anderen over actuele onderwerpen. Zij praten over zaken als duurzaam ondernemen, circulaire economie, vastgoed en sociale impact. Volg de webinars, podcasts en interviews.

Bekijk de video's of beluister de podcasts

Lees verder in de retailsector

De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden