
Foodello redt 'onzichtbaar' voedsel van verspilling
Van knakworsten met een naderende THT-datum tot chips met een drukfout op de verpakking: er is niks mis mee, maar toch belanden ze niet in de supermarkten. Zonde, vindt Foodello. De nieuwe online supermarkt - genomineerd voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2023-2024 - koopt deze restpartijen op bij leveranciers als Unilever en Peijnenburg en redt ze van verspilling.
Ongeveer een derde van het geproduceerde voedsel ter wereld wordt verspild. Veel voedsel belandt thuis in de prullenbak. Maar er is ook een groot 'onzichtbaar' deel dat de winkelschappen nooit haalt. Dit kan zijn omdat de THT-datum dichtbij komt of omdat de verpakking is gewijzigd. Het overgrote deel van deze restpartijen eindigt in de verbrandingsoven of wordt verwerkt tot veevoer. Daar brengt Foodello nu verandering in. De online supermarkt redt deze producten van verspilling en verkoopt ze direct aan de consument met flinke korting. Zo scoor je chocoladeletters of potjes babyvoeding voor bijna de helft van de prijs.
Van Finland naar Nederland
Foodello ziet in 2016 het levenslicht in Finland. Daar is de startup een doorslaand succes en al snel lonkt het buitenland. Na een investering van de Noord-Europese investeerder Verdane Capital zet Foodello in februari 2022 haar eerste stappen op de Nederlandse markt. Bas Dekker, marketingmanager voor Nederland en België, is er vanaf het begin bij. "Nederlanders houden – net als Finnen - van koopjes en zijn gewend om online boodschappen te doen”, vertelt Dekker. “Bovendien hebben we hier een dicht netwerk van voedselproducenten en dus voldoende aanbod. Daarom was Nederland een logische eerste stap en zit ons distributiecentrum in Zaandam."
1.000 bestellingen per dag
Na een ietwat stroeve start in Nederland, werkt de online supermarkt nu samen met 250 leveranciers en komen er zo'n 1.000 bestellingen per dag binnen. "In het begin waren leveranciers huiverig om hun overschotten aan ons te verkopen", vertelt Dekker. "De handel in restpartijen bestaat al veel langer, maar zodra leveranciers hun producten aan een tussenhandelaar verkopen weten ze niet meer wat ermee gebeurt. Dat zorgt voor terughoudendheid. Maar omdat wij producten via onze eigen webshop direct verkopen aan de consument, wisten we snel een aantal grote spelers voor ons te winnen. Het is voor leveranciers een mooie manier om voedselverspilling tegen te gaan en dat aan de wereld te laten zien."
Korting geeft doorslag
De online schappen van Foodello zijn gevuld met houdbare producten als crackers, koffie, rijst, afbakbroodjes, chips en pasta. Kortingen lopen op tot 80%. Het aanbod trekt tot nu toe 90.000 unieke klanten. Zij komen volgens Dekker vooral voor de lage prijzen: "Onze klanten willen vooral geld besparen op hun dagelijkse boodschappen. Dat zien we zowel in Finland als in Nederland. Duurzame producten zijn vaak duurder. Maar bij Foodello bespaar je juist geld. Dat verklaart het succes." Dekker ziet Foodello niet als een directe concurrent van de supermarkt. "Reguliere supermarkten hebben een vers en constant aanbod. Bij ons vind je vooral houdbare producten waarvan op dat moment een overschot is. Het aanbod wisselt dus steeds."
Ten minste houdbaar tot?
Veel producten van Foodello hebben een naderende 'Ten minste Houdbaar Tot' datum. Na het verstrijken van de THT-datum is de kwaliteit van het product meestal goed en kun je het nog wel veilig eten. Hier bestaat volgens Dekker nog veel onduidelijkheid over: "We gebruiken in Nederland twee houdbaarheidsdatums: 'Te Gebruiken Tot' en 'Ten minste Houdbaar Tot'. De TGT-datum staat op verse producten die kunnen bederven, maar de THT-datum is meer een kwaliteitsgarantie vanuit de producent. Na de THT-datum is er niks mis met een pak rijst of een pot pindakaas. Toch zijn consumenten huiverig om deze producten te eten en wil de supermarkt ze daarom niet verkopen. Dat werkt voedselverspilling in de hand. Wij besteden er daarom veel aandacht aan in onze communicatie."
Uitbreiden in heel Europa
Foodello heeft de wind mee nu de prijzen van reguliere supermarkten de pan uit rijzen. Ook in België boekt de online supermarkt sinds oktober 2022 succes. Dekker: "Het gaat in sneltreinvaart. We hopen om volgend jaar een nieuwe Europese markt te ontsluiten en willen uiteindelijk in heel Europa uitbreiden. Het concept is heel schaalbaar omdat we een techbedrijf zijn dat voedselverspilling tegengaat. Wij doen de techniek, hebben het contact met de leveranciers en zetten de producten in de markt, maar voor de logistiek zoeken we een lokale partner. In Nederland is dat PostNL. Op deze manier kunnen we in heel Europa voedsel redden én mensen helpen om geld te besparen. Wij geloven in die missie."

Foodello werkt samen met partner PostNL
De verkiezing Newcomer Retail award is onderdeel van Retailer of the Year 2023 – 2024 dat op 21 september 2023 plaats vindt op het hoofdkantoor van hoofdsponsor ABN AMRO in Amsterdam
Lees meer verhalen van ondernemers in de retailsector
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de retailsector en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Retailer of the Year-winnaar(s)
Retailer of the Year is een grootschalige consumentenverkiezing waarbij de beste (web)winkel van het jaar wordt gekozen. Op 6 september maakte de jury bekend wie de categoriewinnaars zijn. In november wordt duidelijk wie de 'overall' winnaar is. Ontdek wie de genomineerden zijn en lees inspirerende ondernemersverhalen.