Javascript is required
BikeFlip: de circulaire leasefiets voor kinderen

BikeFlip: de circulaire leasefiets voor kinderen

Kinderen groeien, fietsen niet. Waarom elk jaar een gloednieuwe kinderfiets aanschaffen terwijl er miljoenen fietsen wegroesten in gemeentedepots? Zonde, vindt BikeFlip. De startup – genomineerd voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2022 – 2023 – geeft oude fietsen een nieuw leven met een abonnement op circulaire kinderfietsen.

Oprichter Casparis Beyer bedacht BikeFlip in 2019 samen met vier medestudenten als afstudeerproject voor zijn studie Sustainable Business and Innovation. De rest van de groep ging na het afstuderen op zoek naar een nieuwe uitdaging, maar Beyer zette door. Hij vroeg zijn vriend Paul Remie om aan boord te stappen. Met financiering van Stichting DOEN, de Rabobank Foundation en ROM Utrecht Region werkten de compagnons het idee verder uit. Inmiddels heeft BikeFlip een werkplaats in Maarssen waar oude kinderfietsen een nieuw leven krijgen. De fietsen komen van gemeentedepots of worden gedoneerd. Ouders sluiten een maandelijks abonnement af en kiezen een circulaire kinderfiets uit op de website. Zodra de fiets te klein is geworden, komt BikeFlip een groter exemplaar brengen. De teller staat op dit moment op ongeveer 500 abonnees in servicegebied Utrecht.

“BikeFlip is niet alleen een circulaire, maar ook een sociale onderneming.”

Een logische oplossing

Paul Remie was direct enthousiast toen Beyer hem benaderde: “De oplossing van BikeFlip is zo logisch. Je hebt aan de ene kant een enorme berg met oude, ongebruikte fietsen en aan de andere kant ouders die elk jaar een nieuwe kinderfiets moeten kopen. Dat kan veel efficiënter en dus duurzamer. Dat gaat bij BikeFlip hand in hand, dat vind ik heel mooi.”

De sociale werkplaats

BikeFlip is niet alleen een circulaire, maar ook een sociale onderneming. Zo levert de startup fietsen aan gemeenten en lokale sociale partijen om mobiliteitsarmoede in wijken aan te pakken. Dit jaar leverde BikeFlip fietsen aan kinderen uit Oekraïne en ruim 1.000 mensen met een kleinere portemonnee. Daarnaast kunnen mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de werkplaats van BikeFlip in Utrecht re-integreren naar een betaalde baan in het fietsenvak. Er is ook ruimte voor dagbesteders en stageplekken voor het voortgezet speciaal onderwijs. De energie op de werkplaats is volgens Remie heel positief: “Nieuwe mensen die een tijdje thuis hebben gezeten komen soms wat huiverig binnen. Maar na een paar weken komt de lol erin en zijn ze heel trots op hun werk. Het is mooi om te zien dat je met de juiste liefde en aandacht bijna elke fiets een nieuw leven kan geven. Van fietsen die echt niet meer te repareren zijn, gebruiken we de bruikbare onderdelen.”

"Alles wat we doen is schaalbaar. We moeten BikeFlip als het ware kunnen kopiëren en plakken in een andere stad."

Kopiëren en plakken

Op dit moment bezorgt BikeFlip alleen kinderfietsen in de regio Utrecht. Volgend jaar kunnen ook Amsterdammers een BikeFlip abonnement afsluiten. Remie: “Alles wat we doen is schaalbaar. We moeten BikeFlip als het ware kunnen kopiëren en plakken in een andere stad. Over vijf jaar willen we in de 40 grootste gemeentes van Nederland actief zijn.” De grootste uitdaging voor de groeiambities van BikeFlip? Dat is volgens Remie het feit dat elke fiets op de website uniek is: “De meeste fietsbedrijven verkopen drie verschillende modellen, bij ons is elke fiets anders. Je moet dus precies weten waar welk model staat. Het is best complex om dat aan de softwarekant op te lossen. Zeker als we actief zijn in de hele Randstad.”

Duurzame BikeFlip branding

Geen fiets is dus hetzelfde bij BikeFlip. Dat brengt nog een uitdaging met zich mee: de herkenbaarheid van de fietsen. “Branding is belangrijk, maar we zijn een duurzaam bedrijf en willen alleen nieuwe materialen gebruiken als het echt waarde toevoegt”, vertelt Remie. “We onderzoeken nu of we alle fietsen kunnen poedercoaten in dezelfde kleur. Dat is niet alleen herkenbaar, maar ook duurzaam omdat de fietsen door deze coating langer meegaan. Het liefst willen we natuurlijk dat iedereen onze fietsen direct herkent op straat. Daarom zijn we super blij met de nominatie voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award. Een geweldige kans om nog veel meer mensen kennis te laten maken met BikeFlip.”

“We lossen met BikeFlip niet alleen een probleem op, maar maken ook kinderen blij. Een fiets is natuurlijk een gigantisch cadeau.”

Fietsen is een feestje

Fietsen redden en kinderen blij maken, dat is volgens Remie het doel van BikeFlip. “We lossen met BikeFlip niet alleen een probleem op, maar maken ook kinderen blij. Een fiets is natuurlijk een gigantisch cadeau. De reactie van ouders en kinderen als we een nieuwe fiets bezorgen is elke keer weer zo mooi. We maken daarom ook echt een feestje van dat moment. Het is heel gaaf dat we daar als bedrijf in kunnen voorzien.”

Lees meer verhalen van ondernemers in de retailsector

Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de retailsector en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.

Meer ondernemersverhalen in de retailsector

Retailer of the Year-winnaar(s)

Retailer of the Year is een grootschalige consumentenverkiezing waarbij de beste (web)winkel van het jaar wordt gekozen. Op 6 september maakte de jury bekend wie de categoriewinnaars zijn. In november wordt duidelijk wie de 'overall' winnaar is. Ontdek wie de genomineerden zijn en lees inspirerende ondernemersverhalen.

Lees meer ondernemersverhalen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden