Talisman overbrugt corona met goed onderbouwde prognoses

Don Haagh, directeur van reisaanbieder Talisman en werkgever van 25 mensen, zag zoals veel ondernemers in de reisbranche de afgelopen weken de omzet teruglopen naar vrijwel nul. Haagh aarzelde niet en vroeg bij zijn relatiemanager van ABN AMRO een zogeheten BMKB-C krediet aan. Haagh: “Het is een intensief traject maar met een goed onderbouwde liquiditeitsbegroting beschik je binnen de kortste keren over extra liquiditeit.”
“Talisman is een aanbieder van reizen in het exclusieve marktsegment. Denk vooral aan rondreizen-op-maat in ver weg gelegen landen. We hebben ook China als bestemming, dus kregen we coronacrisis op de radar toen delen van dat land eind januari dicht gingen. We zijn vanaf toen reizen gaan verplaatsen; zowel in bestemming als in vertrekdatum. Vanaf de tweede week van maart zijn we onze reizigers gaan repatriëren. Daar zijn we dag en nacht voor in touw geweest, ook al is maart niet onze drukste maand qua reizen. Routes uitstippelen, terugvluchten boeken, het werd allemaal in snel tempo ingewikkelder. Toch hadden we binnen twee weken iedereen terug in Nederland.”
Hollen en stilstaan
Gemiddeld zit er een maand tussen het opvragen van een offerte en het boeken van de reis. Januari was wat boekingen betreft een topmaand, vanaf maart ging het snel bergaf. Offertes die zijn verstuurd leiden eenvoudigweg niet meer tot boekingen. We zijn nu de reizen van april en mei aan het omboeken naar juni, juli of later. De kans zit erin dat die reisdata opnieuw verplaatst moeten worden. In april hebben we nog wat werk aan de omboekingen maar daarna zal het stil worden bij ons.”
“Talisman bestaat al 28 jaar. We zijn een gezond bedrijf met een jaarlijkse omzetgroei van 5-10 procent. Daarnaast investeren we vooral met eigen middelen. Maar het volledig stilvallen van onze activiteiten is iets dat we niet op eigen houtje kunnen opvangen. Samen met mijn financial controller en de accountant hebben we liquiditeitsverwachtingen gemaakt. Wat betekent het voor Talisman als we drie maanden stilliggen? En wat als dat zes maanden wordt? Hoe hangt de economische vlag er dan bij? Is er nog vertrouwen om te gaan reizen?”
“We zijn twee trajecten ingegaan. Voor het personeel hebben we de NOW-regeling aangevraagd. En we hebben contact gezocht met onze relatiemanager Ad Saris. Wat kon de bank voor ons betekenen? In overleg met Ad kwamen we op een noodkrediet uit; een zogeheten BMKB-C krediet. Wij waren een van de eersten in onze branche, dus de bank moest nog in beraad over de voorwaarden van het krediet. Binnen een week werd dit duidelijk en hebben we de aanvraag ingediend. Omdat wij onze aanvraag goed wisten te onderbouwen, was het vervolgens binnen een week geregeld. Al onze financiële wensen zijn ingewilligd. Volgend jaar moet het geld weer terug naar de bank.”
Vraag naar ver blijft bestaan
“Hopelijk duurt het korter, maar we denken dat we als bedrijf in elk geval eind juli weer kunnen gaan opstarten. Vlak voor de corona-uitbraak hebben we een nieuw platform in gebruik genomen, van waaruit we digitale offertes naar onze klanten kunnen sturen. We gebruiken de komende maanden om dit platform verder te verrijken met tekst en beeld, zodat de offertes er nog beter uit komen te zien.”
“Ik ben ervan overtuigd dat mensen weer gaan reizen naar verre bestemmingen. Het massatoerisme naar verre oorden, dat wordt misschien wel anders. Maar het segment waar wij ons op richten, daar blijven mensen graag reizen. We houden nu webinars over onze bestemmingen, de belangstelling is groot. Bij onze eigen klanten zien we maar 10-15 procent annuleringen. De rest boekt om naar een latere datum. Wel zijn we nu bezig om een aantal bestemmingen aan de randen van Europa toe te voegen aan ons reisaanbod. De coronacrisis heeft dit proces versneld.”
Ontdek meer verhalen van ondernemers
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Lees verder in de sector Leisure
De sector Leisure heeft een zware periode grotendeels achter de rug. Het herstel is ingezet met afbouwen van de maatregelen omtrent corona. De terrassen beginnen vol te raken, het aantal toeristen neemt toe en evenementen kunnen weer georganiseerd worden. De personeelstekorten zijn nu de grootste uitdaging. Werkzaamheden van het personeel digitaliseren en het spreiden van gasten kunnen de impact daarvan beperken.