Javascript is required
Vitale ouderen vragen om gebalanceerde voeding

Vitale ouderen vragen om gebalanceerde voeding

De Leidse onderneming VitalNext ontvangt een kapitaalinjectie om nieuwe medische voeding op de markt te brengen en daarmee de concurrentie aan te gaan met bedrijven als Nutricia, zo meldt het FD. Medische voeding richt zich vaak op een hogere inname van eiwitten, iets dat vooral nodig is bij ouderen.

Insight

The ‘silver ones’ worden ze wel genoemd, de personen van grofweg 55 tot 70 jaar, wiens kinderen het huis uit zijn, die bruisen van de vitaliteit en die nog volop van het leven willen genieten . Maar in de decennia na het 55-ste levensjaar krijgen mensen steeds meer fysieke problemen en andere voedingsbehoeften. Zo is een hogere inname van vitamine D nodig omdat het lichaam er zelf minder van aanmaakt. En door versnelde spierafbraak en verlies van spierkracht moet de hoeveelheid eiwitten in het dieet omhoog. Het gaat hier om voedingstoffen die soms lastig binnen te krijgen zijn met gewone voeding, niet in de laatste plaats omdat ouder worden gepaard gaat met minder beweging, minder trek en dus minder eten.

Voor bedrijven wordt het inspelen op de specifieke voedingsbehoeften van ouderen gezien hun toenemend aandeel in de bevolking steeds interessanter. In Nederland leven volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) momenteel circa 3,3 miljoen 65-plussers (19 procent van bevolking) en de komende tien jaar groeit dit aantal naar zo’n 4,3 miljoen (23 procent). Een substantiële groep ouderen vormen bovendien een kapitaalkrachtige doelgroep. Niet zozeer vanwege hun reguliere inkomsten, maar vooral door vermogen dat over vele jaren is gespaard of dat ineens vrijkomt bij de verkoop van de eigen woning.

Volgens Amerikaans onderzoek dat is gepubliceerd door Grand View Research stijgt de wereldwijde markt voor medische voeding – vaak op doktersvoorschrift – met 7 procent per jaar naar ruim 27 miljard dollar in 2025. Hoewel dit segment niet heel rechtlijnig is gedefinieerd, is het wel volop in ontwikkeling en zijn er tal van bedrijven in actief. Zo maakt VitalNext voeding dat naar eigen zeggen de spieropbouw en het loopvermogen verbetert en kan met de kapitaalinjectie na zeven jaar voorbereiding zijn eerste product op de markt brengen. In Nederland kunnen consumenten bijvoorbeeld nu al bij Carezzoo Nutrition “gewone” met eiwit verrijkte producten bestellen, zoals brood. Maar ook instellingen en dienstverlenende bedrijven spelen in op de (voedings)behoeften van ouderen. Wageningen University heeft er een speciale onderzoeksgroep voor en op het gebied van communicatie specialiseert een partij als Bureau50 zich op marketing voor consumenten van boven de 50.

Het is voor producenten van voeding niet altijd eenvoudig om ouderen te bereiken. Ouderen zijn over het algemeen rationeler bij het doen van aankopen dan de gemiddelde consument. Ze letten eerder op feitelijke claims en functionele eigenschappen van een product; een beschrijving als “voeding voor 65+” spreekt hen bijvoorbeeld minder aan dan “draagt bij aan sterkere spieren”. Weinig mensen willen immers als oud worden bestempeld. Daarnaast hebben ouderen meer behoefte aan kleine en lichte (portie)verpakkingen, die bovendien eenvoudig te openen en goed leesbaar zijn. We publiceerden hier in 2014 al een rapport over, maar sinds die tijd is de groep ouderen alleen maar toegenomen, evenals dus het belang om rekening te houden met de productontwikkeling en de communicatie.

Voedselproducenten moeten zich er bewust van zijn dat de samenstelling en de wensen van hun doelgroepen de komende jaren sterk veranderen. Voor groepen die bijzondere voeding nodig hebben – naast ouderen geldt dit ook voor jonge kinderen – zit dit deels in het aanbieden van meer medische of “gewone” verrijkte voeding. Niet vergeten mag echter worden dat betere communicatie over bestaande voeding ook kan helpen. Zo waarschuwt het Voedingscentrum er bijvoorbeeld voor dat het streven om in de toekomst de consumptie van dierlijke eiwitten deels te verruilen voor plantaardige, bij kwetsbare ouderen tot een tekort kan leiden aan eiwitten van goede kwaliteit. Voedselproducenten wacht een brede taak.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden