Deal met Jumbo maakt van retailer HEMA een merk

HEMA gaat zijn eigen merkproducten verkopen in de supermarkten van Jumbo. In de supermarkten van Jumbo worden straks onder meer keukenspullen, huishoudelijke producten en wellicht voedingsmiddelen van het huismerk HEMA verkocht.
Insight
Met deze samenwerking ziet HEMA kans om zijn omzet te vergroten zonder daarvoor per se nieuwe winkels in binnen- en buitenland te hoeven openen. Zo kan het bedrijf uitbreiden met beperkte risico’s en lage kosten. De retailer voegt waarde toe door als merk via derden naar buiten te treden.
Verkopen via andere partijen wordt een belangrijke strategie van het bedrijf. HEMA heeft aangekondigd zijn eigen merk producten via meer externe partijen in binnen- en buitenland aan de man te brengen. In september werd al bekend dat de Franse supermarktketen Franprix onder meer keukenproducten en schrijfwaren van HEMA gaat verkopen.
In Nederland verkoopt HEMA non-food-producten inmiddels ook via onlineplatform Wehkamp. Voor alle partijen is hier winst te behalen; HEMA groeit relatief eenvoudig, terwijl de partners hun assortiment op deze manier versterken.
Retailers die over een eigen merk beschikken, kunnen meer groei bereiken door tevens via andere kanalen en partijen te gaan verkopen. Groei is voor veel retailers immers noodzakelijk om toenemende kosten te kunnen opvangen, om te kunnen innoveren en een stevige inkooppositie in hun keten te behouden.
Een dergelijke verkoopstrategie lijkt alleen realiseerbaar voor retailers met sterke merken. Wanneer ze deze stap zetten, is het wel van belang dat de kernwaarden van het merk behouden blijven. Eventueel kunnen in het buitenland nieuwe kenmerken aan het merk worden toegevoegd, wanneer deze daardoor beter aansluiting vinden bij de lokale consument.
HEMA wil aanvullend zijn voor andere retailers en zo sneller groeien in binnen- en buitenland zonder dat daar noodzakelijke uitbreiding van eigen locaties voor nodig is. Voor een sterk merk als HEMA kan deze strategie zowel off- en online succesvol zijn. Voor andere retailers met sterke merkproducten die het mogelijk aan voldoende groeikapitaal ontbreekt, is een samenwerking zoals deze een interessant voorbeeld. Wie volgt?
In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.
Meer informatie
- Henk Hofstede, ABN AMRO sectorbanker Retail, henk.hofstede@nl.abnamro.com
- ABN AMRO publicatie, Shop-in-shop: valstrik of goudmijn?