Uitgelogd

U bent succesvol uitgelogd.

ABN AMRO

Servers efficiënt koelen in vloeistof

Podcast De Innovatiegolf

Computerservers onderdompelen in vloeistof klinkt onnatuurlijk of zelfs gevaarlijk. Het tegendeel is waar, weet de ondernemer in deze aflevering. In de 'pods' van Asperitas kunnen de servers hun warmte gemakkelijker kwijt dan met traditionele luchtkoeling. Een deel van het energiegebruik van datacenters kan hierdoor naar beneden.

 

Beluister de podcast met Maikel Bouricius van Asperitas

Klik op de afspeelknop om de podcastaflevering 'Servers efficiënt koelen in vloeistof' te beluisteren.

In het kort

  • Door geavanceerde toepassingen zoals artificial intelligence (AI) genereren computerservers steeds meer hitte. 
  • Bij immersiekoeling worden servers gekoeld in een bak met vloeistof. Deze methode is efficiënter dan koeling met lucht. 
  • Het energie- en watergebruik van datacenters kan hierdoor naar beneden. Dit is niet alleen qua kosten gunstig, maar heeft ook duurzaamheidsvoordelen. 
  • De technologie zelf is volwassen, maar de benodigde operationele veranderingen vertragen de adoptie door datacenters. 
  • Binnen vijf jaar zal de meerderheid van de nieuwe hardware met vloeistof worden gekoeld.

Veel hitte op een klein oppervlak

Immersiekoeling is een welkome innovatie in de datacenterwereld, waar een beperking van het elektriciteitsverbruik niet alleen de operationele kosten drukt, maar ook tegemoetkomt aan duurzaamheidseisen vanuit overheden. Daarbij worden digitale diensten steeds meer doorspekt met kunstmatige intelligentie, wat een groeiend beroep doet op de in datacenters aanwezige rekenkracht. De krachtige microchips die die rekenkracht leveren, genereren echter zeer veel hitte op een klein oppervlak. Dat vergt een ander soort koelmethodes.

In deze aflevering vertelt Bouricius over een behoudende datacenterwereld, waar innovaties langzaamaan worden uitgerold en steeds meer aandacht is voor 'groene IT'. Het gezelschap bespreekt daarnaast hoe hardware groter wordt in plaats van kleiner, en waarom je loeiende computerservers zou kunnen omschrijven als "the sound of inefficiency".

 

Maak kennis met de gastspreker: Maikel Bouricius

Vanuit zijn rol als Chief Marketing Officer (CMO) bij Asperitas houdt Maikel Bouricius zich bezig met strategische samenwerkingen, productinnovatie en marketing. Hij was al werkzaam bij het bedrijf in de ontwikkelfase van hun innovatieve koeltechnologie voor datacenters. Ook eerder in zijn carrière richtte Bouricius zich op innovaties die de duurzaamheid van de digitale infrastructuur kunnen bevorderen – van energie-efficiëntie van het datacenter zelf tot ‘groene software’.

Maikel Bouricius
Maikel Bouricius, Chief Marketing Officer (CMO) bij Asperitas

Maikel Bouricius, Chief Marketing Officer (CMO) bij Asperitas

Het lawaai dat je hoort in een datacenter noemen wij ook wel 'the sound of inefficiency'.
 

Podcast 'De Innovatiegolf'

Nederland is een tech- en ondernemersland. In de podcast ‘De Innovatiegolf’ komen ondernemers aan het woord die op een specifieke innovatiegolf zijn gesprongen. Waar leidt deze golf naartoe en wat betekenen de onderliggende technologische ontwikkelingen voor mens, maatschappij en planeet? En wat kunnen andere ondernemers doen om op diezelfde innovatiegolf mee te surfen? Ontdek het in de podcast ‘De Innovatiegolf’.

ABN AMRO
Verhuisdoos wordt uitgepakt in een nieuw kantoor.

Voor de groeiende ondernemer

Als bevlogen ondernemer wilt u niets liever dan uw onderneming te laten bloeien. Wij kunnen u hierbij helpen met advies en tips zodat u zich volledig kan richten op de groei van uw bedrijf.

Meld u aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends