Buig uitdagingen om naar kansen

ABN AMRO en The Self-Made Summit sloegen op 16 maart voor de vierde keer op rij, de handen ineen voor het business event 'The Self-Made Summit'. Simone Jansen, Directeur Entrepreneur & Enterprise bij ABN AMRO, en Chantal Korteweg, Directeur Inclusive Banking bij ABN AMRO, gaven aan 750 ambitieuze vrouwen een powertalk over de kracht van vrouwelijk ondernemerschap.
“Vrouwelijk ondernemerschap draagt onmiskenbaar bij aan banen, innovatie en duurzaamheid”, geeft Jansen aan. Volgens haar kan het stimuleren van ondernemerschap barrières verlagen. Het gebrek aan rolmodellen, mentoren en sponsoren, lage kennis en toegang tot kapitaal kunnen barrières zijn om niet te starten met ondernemen.
Kennis en inspiratie voor vrouwelijke ondernemers
Uit onderzoek blijkt dat vrouwen minder vaak de intentie hebben om te gaan ondernemen, 8,1 procent versus 13,9 procent van de mannen. “Als vrouwen dan besluiten de stap zetten, hebben zij de behoefte hun plannen door te spreken met een (financieel) deskundige. ABN AMRO maakt het mogelijk om kennis en inspiratie beschikbaar te stellen voor vrouwelijke ondernemers”, zegt Jansen. “Als je meer financieel inzicht en overzicht hebt, dan is ondernemen minder eng. Het leven kent nu eenmaal hoogte- en dieptepunten. Het is belangrijk dat je als ondernemer inzicht hebt in je privé en zakelijke situatie om jezelf te beschermen, je bedrijf te waarborgen én te groeien.”

Chantal Korteweg (links) - Directeur Inclusive Banking bij ABN AMRO en Simone Jansen (rechts) - Directeur Entrepeneur & Enterprise bij ABN AMRO
Inclusief en toegankelijk
Afgelopen jaar was maar 15 procent van de Quote 500 een vrouw, meldt Korteweg in de powertalk. Daarop volgend laat zij weten dat vrouwelijke ondernemers 30 procent minder kans hebben om voldoende financiering aan te trekken voor hun bedrijf, dan mannen. “De verklaring daarvan heeft vele barrières in zich en één daarvan is dat de bank hierin ook iets moet doen, legt Korteweg uit. “Daarom trainen we onze klantadviseurs bij ABN AMRO zich bewust te worden van hun vooringenomenheden. En na te denken hoe ze een meer inclusief en toegankelijk klantgesprek kunnen voeren waarbij ze ingaan op de specifieke klantwensen van bijvoorbeeld vrouwelijke ondernemers.”
Vrouwen zijn gedegen ondernemers
“Daarnaast hebben vrouwen meer oog voor risico’s en komen minder vaak in financiële problemen”, gaat Jansen verder. Volgens haar is dat wat vrouwen gedegen ondernemers maakt. “Uit onze cijfers blijkt dat verhoudingsgewijs minder vrouwen dan mannen failliet gaan. Een rijk beeld van risico’s kan ook belemmerd werken voor starten, groeien en schalen en we zien dat vrouwen achterblijven. Zo start 9 procent van de vrouwen met ondernemen tegenover 12,4 procent van de mannen. Het is dus belangrijk om uitdagingen om te buigen naar kansen”, aldus Jansen.
Powertalk Simone Jansen en Chantal Korteweg
The Self-Made Summit
The Self-Made Summit is het business event voor vrouwen. Tijdens het event kwamen ondernemers, ceo’s en topvrouwen uit het bedrijfsleven bij elkaar. Ruim 40 vrouwelijke sprekers stonden op het podium voor het geven van workshops en power-up panels. Daarnaast konden vrouwen financieel kennis vergaren bij de stand ‘ABN AMRO Financial DNA Lab’.