Oplichting voorkomen in tijden van corona
Cybersecurity

Oplichting voorkomen in tijden van corona

Oplichters bedenken continu nieuwe manieren om geld van u te stelen. Ook door in te spelen op de ontwikkelingen rondom het coronavirus. Ze proberen u op te lichten door uw vertrouwen te winnen, u te verleiden om uw persoonlijke gegevens af te geven of overboekingen te doen. Oplichters maken bijvoorbeeld een vals verzoek voor een donatie, een nep-website, of proberen mensen via een babbeltruc op te lichten.

Het kan zijn dat oplichters u valse donatieverzoeken sturen, bijvoorbeeld om een donatie te doen aan het RIVM. Wees kritisch als u dergelijke verzoeken ontvangt, vooral van onbekenden. Stel uzelf de vraag of u het verzoek verwachtte en of het klopt. Wilt u wel graag doneren? Dat kan vaak via de website van het goede doel. Controleer óók dan de echtheid van de website.

Als u een Tikkie krijgt van een goed doel dan betreft het een zakelijke Tikkie. Zakelijke klanten worden door Tikkie geverifieerd. Er staat dan een groen vinkje achter de naam van het goede doel. Staat dit vinkje er niet, dan heeft u mogelijk te maken met een betaalverzoek dat niet echt van het goede doel komt.

Nep-webshops

Nep-webshops bieden corona-gerelateerde producten aan, zoals mondkapjes, desinfecterende handgel of beademingsapparatuur. De producten die u koopt bij een nep-webshop worden vervolgens niet geleverd. Onderzoek daarom altijd de echtheid van een webshop. Hier vindt u de actuele lijst van nep-webshops.

Oplichting via social media

Oplichters doen zich via social media zoals WhatsApp en Facebook voor als vrienden of familie en vragen om geld in verband met corona. Ze proberen eerst uw vertrouwen te winnen en zeggen dat ze (tijdelijk) een nieuw telefoonnummer hebben. Vaak gebruiken oplichters profielfoto's van uw vrienden of familie. Uiteindelijk vragen ze u om geld te lenen en zo snel mogelijk geld over te boeken. Dat geld ziet u waarschijnlijk nooit meer terug.

Maak nooit zomaar geld over, maar verifieer de afzender van het bericht door middel van persoonlijk contact.

Babbeltrucs

Soms komen oplichters aan de deur met een smoes, bijvoorbeeld voor hulp bij boodschappen. Ze proberen u dan te verleiden om uw betaalpas en pincode af te geven. Of ze proberen u een betaling te laten doen op een mobiel betaalapparaat, bijvoorbeeld een donatie aan een goed doel. Oplichters proberen u dan af te leiden om vervolgens uw pas te kunnen verwisselen.

Geef nooit uw betaalpas of pincode af. Stel betaalalerts in in uw Mobiel Bankieren-app en krijg een seintje bij een afschrijving.

Dit doet ABN AMRO om oplichting te voorkomen

  • We delen kennis en ervaring, bijvoorbeeld met andere banken en politie
  • We proberen gestolen geld terug te halen
  • We heffen rekeningen op van oplichters die bij ons bekend zijn
  • We proberen frauduleuze betalingen te herkennen
  • We geven u informatie over veilig bankieren, ook samen met andere banken

Vertrouwt u het niet?

Neem contact met ons op via telefoonnummer 0900 0024.

Veilig zakendoen

Experts verwachten de komende jaren een verdere stijging van het cyberrisico voor ondernemers. Een cyberaanval kan grote impact hebben op de continuïteit van uw bedrijf en veel schade opleveren.

Hoe herkent u cyberbedreigingen en voorkomt u een aanval?


Aandacht voor cyberveiligheid

Ga naar: abnamro.nl/veiligzakendoen
Cybersecurity

Cyber Veilig en Zeker

Nu en in de toekomst beschermd tegen de laatste cyberbedreigingen.

Meer informatie