Duurzame kleding moet gewoon tof zijn
Ondernemersverhalen: Duurzaamheid

Iron Roots

“Duurzame kleding moet gewoon tof zijn”

Sportkleding bestaat voor 90% uit plastic. Sommige sportmerken gebruiken hiervoor inmiddels gerecycled plastic. “Niet echt duurzaam vind ik, want zo komen er nog steeds microvezels in het milieu. Daarom kiezen wij bewust voor echt duurzame materialen”, zegt Erik de Groot (24), een van de oprichters van Iron Roots.

De Groot, altijd al geïnteresseerd in duurzaamheid, sport en kleding, zag een paar jaar geleden de documentaire The True Cost, over de kledingindustrie. Na het zien was hij ervan overtuigd dat er een eerlijker en duurzamer alternatief moest zijn voor plastic in sportkleding. Samen met Ashkan Hashemzadeh en Stefan Boerkamp, twee sportvrienden, ging hij aan de slag. “We wisten niets van het maken van kleding. Om meer gevoel te krijgen bij stoffen en materialen namen onder meer naailes. Zo leerden we hoe stoffen reageerden en konden bovendien zelf shirts naaien.”

Dream team

Ondanks dat de drie vrienden vrijwel niets weten over het maken van kleding, zit het wel goed met de synergie. In de kledingindustrie zijn drie zaken essentieel: design, productie en marketing. “Stefan studeert aan de design academy in Eindhoven, Ashkan heeft veel kennis van productie en ik heb al ervaring met marketing vanuit een andere eigen onderneming. Zo kunnen we met een klein team veel bereiken.”

Duurzame en eerlijke productie

Met eigen geld en een Europese subsidie voor duurzame startups, hebben ze de eerste producten ontwikkeld. Waar de meeste kleding op basis van een design wordt gemaakt, werkt Iron Roots omgekeerd. “Wij werken alleen met duurzame grondstoffen, zoals hennep en eucalyptus. De eigenschappen ervan zijn bepalend voor het ontwerp.”

Iron Roots heeft voor deze materialen gekozen, omdat ze zeer geschikt zijn voor het maken van sportkleding en vanwege de lage milieubelasting. “Voor het telen van hennep is maar 25% van het water en land nodig als je het vergelijkt met katoenteelt. En de CO2-uitstoot is kleiner dan die van polyester. Verder letten wij erop dat onze kleding op een eerlijke manier wordt geproduceerd. We controleren de fabrieken op certificaten en we gaan er ook altijd zelf even kijken.

Vergelijkbare prijs

Qua prijs is de sportkleding van Iron Roots vergelijkbaar met de grote sportmerken. “De marges op kleding zijn over het algemeen fors. De productie van onze kleding is een stuk duurder dan gebruikelijk. Toch zijn we concurrerend want wij kiezen bewust voor een veel kleinere marge.”

De kleding van Iron Roots is op dit moment verkrijgbaar in drie winkels en in de eigen webshop. “We willen dit jaar in 40 winkels liggen. Over een paar jaar hopen we eigen winkels te hebben, zodat we ons eigen verhaal kunnen vertellen. Maar dat kan pas als we een hele kledinglijn hebben.”

Tof én duurzaam product

De Groot wil dat consumenten geen concessies hoeven te doen. “Zij moeten ons product willen hebben, omdat het tof en functioneel is. Niet per se omdat het duurzaam is. Dat is onze filosofie. Alleen dan kiezen consumenten voor ons in plaats van een ander merk.”

Pak winst op alle fronten

Voordelige én duurzame financiering? Groene lease? En wat is er nog meer?

Als ondernemer wil je winst maken. Maar niet alleen financieel, je wilt ook bijdragen aan een betere toekomst voor ons allemaal. Dat vraagt om een bank die duurzaam met je meedenkt, met winst op alle fronten.

Ontdek onze campagne

Lees meer over Winst op Alle Fronten voor alle duurzame inspiratie.

Ga naar abnamro.nl/winstopallefronten

Duurzame Menukaart

Duurzame Menukaart

Bekijk onze Duurzame Menukaart: alle oplossingen voor u bij elkaar.

Meer informatie

Tags

Ondernemersverhalen
Duurzaamheid