Naar de navigatie Naar de inhoud

Pinnen in Europa of wereldwijd

Wat is het Betaalprofiel?

Het Betaalprofiel is een service waarmee u zelf kunt aangeven:

  • waar u uw zakelijke betaalpas wilt gebruiken (binnen of buiten Europa);
  • en of u op uw zakelijke rekening buitenlandoverboekingen toestaat.
 

Waarom is een Betaalprofiel nodig?

De veiligheid van uw bankzaken staat voorop. Alleen samen met u kunnen wij uw zakelijke betaalpas(sen) en uw zakelijke rekening(en) zo goed mogelijk beveiligen. Daarom is er het Betaalprofiel. 

Fraude door phishing en fraude met bankpassen (skimming) gebeurt steeds vaker. Criminelen opereren vaak vanuit het buitenland. Zij proberen geld van bankrekeningen over te maken naar rekeningen in het buitenland. Of zij nemen buiten Europa geld op met gekopieerde bankpassen. Door een betaalprofiel in te stellen wordt het moeilijker om te frauderen.

Hoe werkt het betaalprofiel?

Het betaalprofiel geldt voor uw zakelijke betaalpas en uw zakelijke rekening(en). Hieronder leest u wat u moet doen.

Opnemen met uw betaalpas buiten Europa

U kunt kiezen of u uw betaalpas alleen binnen Europa of wereldwijd wilt gebruiken. Uw pas krijgt dan een Europaprofiel of een Wereldprofiel. Met het Europaprofiel kunt u met uw pas dus geen geld opnemen en niet betalen buiten Europa. Uw betaalpas heeft standaard het Europaprofiel.

  • Heeft u een eenmanszaak? Dan kunt u het Betaalprofiel op uw betaalpas zelf wijzigen via Internet Bankieren of via de Mobiel Bankieren app. In de app gaat u naar de tab 'Instellingen', dan naar 'Betaalpassen' en klikt u op 'Betalen/opnemen buitenland'.
  • Heeft u een BV, een VOF of een vereniging of stichting? Dan kunt u uw betaalprofiel wijzigen door ons te bellen op 088 - 226 26 26.

Overboeken naar het buitenland

Als u in de afgelopen 13 maanden geen overboeking naar een buitenlandse rekening heeft gedaan of uw betaalprofiel niet heeft gewijzigd, kan het zijn dat uw zakelijke rekening(en) geen buitenlandoverboeking toestaat. U kunt binnen Internet Bankieren per rekening zelf bepalen of u buitenlandoverboekingen toestaat. Tijdelijk of voor onbepaalde tijd. U wijzigt dan uw betaalprofiel per rekening. Zo kan er geen geld vanaf uw rekening ongemerkt naar het buitenland verdwijnen.

Wat is het veiligst?

Het is verstandig om uw betaalpassen op het Europaprofiel te zetten. Ook adviseren wij om de optie 'buitenlandoverboeking' op uw zakelijke rekening(en) standaard uit te zetten. Dat is het veiligst.

Veelgestelde vragen

  • In welke landen werkt het Europaprofiel?

    Onder het profiel 'Europa' vallen: Albanië, Andorra, Armenië, België, Bulgarije, Bosnië en Herzegovina, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk, Georgië, Guernsey, Gibraltar, Griekenland, Groenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Jersey, Kosovo, Kroatië, Liechtenstein, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, San Marino, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Spitsbergen, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden, Zwitserland.

    Let op: Eilanden of koloniale gebieden die bij een land horen, vallen niet standaard binnen het Europaprofiel. Gaat u bijvoorbeeld naar Curaçao, zet uw profiel dan tijdelijk op 'Wereld'.

  • Hoe lang duurt het voordat mijn profiel gewijzigd is?

    De wijziging gaat onmiddellijk in.

  • Welke datum moet ik kiezen als ik buiten Europa ga reizen?

    Als u buiten Europa op reis gaat, heeft u te maken met een andere tijdzone. Wij adviseren u om de profielwijziging een dag voor de vertrekdatum te laten ingaan. Als einddatum kunt u het beste een dag na uw terugkomst kiezen.

  • Ik heb meerdere betaalpassen. Kan ik het betaalprofiel per pas wijzigen?

    Ja, u kunt het betaalprofiel per betaalpas instellen. 

  • Zijn er plaatsen waar ik niet kan pinnen?

    Bijna overal ter wereld kunt u geld opnemen met uw betaalpas. Alleen buiten Europa is het soms niet mogelijk. Dit zijn uitzonderingen. Wij hebben op een rijtje gezet om welke landen en om welke banken het gaat. Bekijk waar u niet kunt pinnen.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.