Naar de navigatie Naar de inhoud

Betaalprofiel tegen fraude

Samen veiliger bankieren

De veiligheid van uw bankzaken staat bij ons voorop. Alleen samen met u kunnen wij uw zakelijke betaalpas(sen) en uw zakelijke rekening(en) zo goed mogelijk beveiligen. Daarom heeft ABN AMRO het betaalprofiel.

 

Wat is het betaalprofiel?

Dit is een service waarmee u steeds meer zakelijke bankzaken binnen Internet Bankieren zelf kunt instellen of wijzigen. Met een betaalprofiel kunt u bijvoorbeeld zelf aangeven waar u uw zakelijke betaalpas wilt gebruiken en of u op uw zakelijke rekening buitenlandoverboekingen toestaat.

Waarom is een betaalprofiel nodig?

Fraude door phishing en fraude met bankpassen (skimming) gebeurt steeds vaker. Criminelen opereren vaak vanuit het buitenland. Zij proberen geld van bankrekeningen bij
ABN AMRO over te maken naar rekeningen in het buitenland. Of zij nemen buiten Europa geld op met gekopieerde bankpassen. Door een betaalprofiel in te stellen wordt het moeilijker om te frauderen. De mogelijkheden om geld over te maken naar het buitenland of geld op te nemen buiten Europa worden hiermee namelijk beperkt.

Hoe werkt het betaalprofiel?

Het betaalprofiel geldt voor uw zakelijke betaalpas en uw zakelijke rekening(en). Hieronder leest u wat u moet doen.

Overboeken naar het buitenland

Als u in de afgelopen 13 maanden geen overboeking naar een buitenlandse rekening heeft gedaan of uw betaalprofiel niet heeft gewijzigd, kan het zijn dat uw zakelijke rekening(en) geen buitenlandoverboeking toestaat. U kunt binnen Internet Bankieren per rekening zelf bepalen of u buitenlandoverboekingen toestaat. Tijdelijk of voor onbepaalde tijd. U wijzigt dan uw betaalprofiel per rekening. Zo kan er geen geld vanaf uw rekening ongemerkt naar het buitenland verdwijnen. 

Opnemen met uw betaalpas buiten Europa

In Internet Bankieren kunt u aangeven of u uw betaalpas alleen binnen Europa of wereldwijd wilt gebruiken. Uw pas krijgt dan een Europaprofiel of een Wereldprofiel. Bij een Europaprofiel kunt u met uw pas dus geen geld opnemen en niet betalen buiten Europa.

Wat is het veiligst?

Het is verstandig om uw betaalpassen op het Europaprofiel te zetten. Ook adviseren wij om de optie 'buitenlandoverboeking' op uw zakelijke rekening(en) standaard uit te zetten. Dat is het veiligst.

Betaalprofiel wijzigen

U kunt uw profiel wijzigen als het nodig is. Dit doet u via Internet Bankieren. Heeft u geen Internet Bankieren? Dan kan het ook via een van onze bankkantoren. Of neem contact op met uw adviseur.

Tip: zoeken in de app

Zoeken kan op verschillende manieren

Zoeken in de app kan op verschillende manieren.

Ga naar uw bij- en afschrijvingen en tik op het vergrootglas. U kunt dan zoeken op naam, bedrag of omschrijving. Of tik op een foto of logo. Zo zet u alle bijbehorende betalingen op een rij.

Volg ons via

  • Volg ons via Twitter
  • Volg ons via Linkedin
  • Volg ons via YouTube