
Partner worden in een advocatenkantoor
Zo zet jij de volgende stap
Wil je partner worden in een bestaand advocatenkantoor? Ons stappenplan biedt een helder overzicht van wat je nodig hebt om partner te worden. Van de eerste gesprekken tot de financiële stappen.

We helpen je graag vooruit
Partner worden is een bijzondere mijlpaal in je carrière. Maar het vraagt ook om belangrijke financiële en persoonlijke keuzes.
Bij ABN AMRO helpen we je vooruit. Onze adviseurs begeleiden je bij deze stap en laten zien hoe jij je hierop voorbereidt. Zo kun je met vertrouwen jouw ambitie waarmaken.
Jouw weg naar partnerschap in 8 stappen
1. Oriënteer je op het partnerschap
Het pad naar partnerschap is een grote stap in je carrière. Het vraagt om meer dan juridische kennis: óók leiderschap en commerciële vaardigheden zijn nodig. Elk kantoor heeft zijn eigen criteria, dus het is belangrijk om te weten wat jouw mogelijkheden zijn.
Maak afspraken met de zittende partners
Bespreek op tijd je ambities met jouw leidinggevende of managing partner. Zo krijg je inzicht in wat er nodig is.
Je kunt vragen stellen als:
- Wat zijn de ambities van de zittende vennoten?
- Wat is hun carrièrepad en hun persoonlijke horizon als partner?
- Zijn zij bereid om te investeren in een nieuw kantoor?
- Passen jullie ambities en rolverdeling bij elkaar?
Bespreek ook deze onderwerpen:
- Hoeveel kost de instap (goodwill, aandelen, intreefee)?
- Hoe wordt de uitstroom geregeld bij uitkoop, buy-out of buy-sell?
- Welke afspraken zijn gemaakt voor de aandeelhouders en contracten?
Ben je klaar voor deze stap? Maak dan een afspraak met een van onze specialisten.
2. Kies de juiste overnamevorm
Partner worden in een advocatenkantoor kan op verschillende manieren. We bespreken 3 veelvoorkomende manieren.
2.1 Management buy-in
Om partner te worden moet je investeren in het kantoor. Dit geeft je recht op een deel van de onderneming. Bijvoorbeeld in de vorm van aandelen in een bv.
Je kunt je inkopen als partner door geld (kapitaal) te storten. Of door niet-contante activa in te brengen, zoals gebouwen of apparatuur. Dit heet ook wel een management buy-in (MBI).
De precieze procedure en de rechten die je krijgt, hangen af van de rechtsvorm van de onderneming.
2.2 Maatschap
Een maatschap biedt veel flexibiliteit. Daarom is dit een populaire rechtsvorm onder advocaten.
Als je toetreedt tot een maatschap, werk je als maat onder dezelfde bedrijfsnaam. Het voordeel hiervan is dat je zelfstandig ondernemer blijft, maar wel bepaalde kosten kunt delen. Zoals de kosten voor het kantoor.
Wat verder goed is om te weten:
- Je hebt veel vrijheid in waar je afspraken over maakt met de andere maten.
- Je bent persoonlijk aansprakelijk.
Goodwill
Als je toetreedt tot een maatschap betaal je vaak goodwill. Maar wat is de waarde van het advocatenkantoor? En waarop is deze waarde gebaseerd?
Meestal wordt er gekeken naar de resultaten in de toekomst. Maar de resultaten uit het verleden spelen ook een belangrijke rol.
Heb je een indruk van de huidige en toekomstige resultaten? Dan kun je berekenen welke winsten je kunt verwachten als partner.
Behalve goodwill leg je meestal ook een kapitaalbedrag in. Je kunt de goodwill én het kapitaal door ons laten financieren.
Inverdienregeling
Bij veel kantoren hoef je de goodwill niet in 1 keer te betalen. In plaats daarvan kun je gebruikmaken van een inverdienregeling. Hierbij wordt een percentage van je winstuitkering over een afgesproken periode ingehouden. Dit gebeurt tot de hele goodwill is afbetaald.
Het voordeel van deze regeling is dat de betaling meebeweegt met de behaalde winst van de maatschap. Dat maakt de regeling toekomstbestendig.
Let er wel op dat een inverdienregeling vaak een kortere looptijd heeft dan een goodwill-financiering. Hierdoor kan je inkomen tijdelijk lager zijn.
2.3 Stapsgewijs instromen
Je kunt ook instromen als salary partner of equity partner. Je werkt dan binnen het kantoor op het hoogste niveau. Hierbij heb je (nog) niet alle verantwoordelijkheden die horen bij het ondernemerschap van het kantoor.
Equity partner
Als equity partner ben je een volwaardige partner. Je hebt aandelen en stemrecht in de partnervergadering. Ook draag je bij aan de groei van het kantoor. Dat doe je door actief opdrachten binnen te halen.
Daarnaast word je beoordeeld op je commerciële prestaties. Dit brengt kansen, maar ook risico’s met zich mee: bij verlies krijg je geen winstuitkering.
Salaried partner
Een salaried partner heeft meestal geen aandelen of stemrecht. Ook is acquisitie geen eis. In plaats daarvan worden je prestaties beloond met bonussen, op basis van persoonlijke omzet. Als salaried partner heb daardoor je meer zekerheid: zelfs bij een verliesgevend jaar kun je goed verdienen.
3. Bepaal en financier je inkoop
Als je partner wordt, heb je geld nodig om jezelf in te kopen. Het is natuurlijk altijd verstandig om te onderhandelen over de voorwaarden. Je wilt namelijk voorkomen dat je te veel moet betalen.
Beslis of je zelf wilt onderhandelen óf dit overlaat aan een accountant of adviseur. Denk hierbij aan:
- de onderhandeling over de inkoopprijs
- de financiering bij een bank
- de financiering bij het kantoor zelf, in de vorm van een lening met aantrekkelijke voorwaarden
Onze adviseurs kunnen je helpen om dit proces soepel te laten verlopen. Zij weten wat er speelt in de sector en begrijpen je financiële uitdagingen. Samen met jou bekijken zij wat past bij jouw situatie.
Waardebepaling
Vaak wordt de hoogte van de inkoopprijs gebaseerd op een waardebepaling. Deze waardebepaling hangt af van verschillende zaken, zoals:
- inkomsten
- locatie en waarde van het pand
- goodwill
- omvang van het cliëntenbestand
- inventaris
Financiering: een stevig plan als basis
Om partner te worden, heb je meestal een financiering nodig. De meest voorkomende optie voor financiering is een zakelijke lening.
Wil je de financiële aspecten verder bespreken? Onze adviseurs staan voor je klaar. Zij denken met je mee en geven inzicht in jouw opties voor financiering. Ook helpen ze je bij het maken van de juiste keuzes.
4. Regel je bankzaken
Als zelfstandig advocaat heb je 2 soorten bankrekeningen nodig: een zakelijke rekening en een derdengeldenrekening.
Zakelijke rekening
Een zakelijke rekening gebruik je voor de financiën van jouw kantoor. Zoals je betalingen en inkomsten. Dit biedt overzicht en houdt zakelijke en privé-uitgaven gescheiden.
Derdengeldenrekening
Daarnaast is een derdengeldenrekening vaak verplicht. Hiermee houd je gelden van cliënten of tegenpartijen goed gescheiden van je eigen financiën. Denk aan voorschotten of schikkingen.
Wil je sparen voor een grote investering of een buffer opbouwen? We bieden verschillende spaaroplossingen die aansluiten bij jouw wensen en doelen.
5. Bescherm jezelf en je kantoor tegen risico's
Als zelfstandig advocaat vertegenwoordig je cliënten en draag je veel verantwoordelijkheid. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over welke risico’s je wilt afdekken.
Het Advocaten- en NotarissenPakket van ABN AMRO is speciaal ontwikkeld voor professionals in jouw vakgebied. Hiermee ben je flexibel verzekerd tegen onder andere geschillen, schade en inkomenskwesties.
Denk daarnaast ook aan de cyberveiligheid van je bedrijf. Want in een tijd waarin cyberaanvallen steeds slimmer en gerichter worden, is cybersecurity net zo belangrijk.
Met onze dienst Cyber Fundament krijg je toegang tot experts die je kantoor helpen beschermen tegen de nieuwste cyberrisico’s. Zo ben je ook digitaal goed voorbereid op onverwachte situaties.
6. Bouw vermogen en pensioen op
Heb je veel vermogen opgebouwd? Dan zijn er allerlei manieren waarop je jouw vermogen slim kunt benutten, behouden of overdragen. Je kunt het bijvoorbeeld aanhouden als spaargeld, beleggen of onderbrengen in een bv. Het is verstandig om de opties goed te onderzoeken.
Daarnaast is het belangrijk om op tijd na te denken over je pensioen. Als zelfstandig advocaat is je pensioen mogelijk niet vanzelf geregeld. Daarom kan het slim zijn om alvast te sparen of te beleggen voor je pensioen. Daarmee leg je een goede basis.
7. Vergeet je privé-situatie niet
Als zelfstandig advocaat verandert er veel, in je werk én in je privéleven. Mogelijk werk je meer uren om je inkomen te verhogen.
Meer inzicht krijgen in je financiën is dan een goed begin. Denk hierbij ook aan zaken als je pensioen, hypotheek en vermogensbeheer.
Onze adviseurs begrijpen jouw uitdagingen als startend ondernemer. We helpen je graag met advies en oplossingen die passen bij je situatie.
Neem direct contact op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we dat je goed voorbereid begint aan je nieuwe rol.
8. Blijf vooruit kijken
Als een partner vertrekt of met pensioen gaat, is dat hét moment om groei en opvolging te plannen. En een mooie kans om je kantoor te verduurzamen.
Je kantoor toekomstbestendiger maken, kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met strategische investeringen in hernieuwbare energie. En met het invoeren van een duurzame bedrijfsvoering.
Er bestaan verschillende subsidies en fiscale regelingen waarvan je gebruik kunt maken. Onze adviseurs denken graag met je mee.
1. Oriënteer je op het partnerschap
Het pad naar partnerschap is een grote stap in je carrière. Het vraagt om meer dan juridische kennis: óók leiderschap en commerciële vaardigheden zijn nodig. Elk kantoor heeft zijn eigen criteria, dus het is belangrijk om te weten wat jouw mogelijkheden zijn.
Maak afspraken met de zittende partners
Bespreek op tijd je ambities met jouw leidinggevende of managing partner. Zo krijg je inzicht in wat er nodig is.
Je kunt vragen stellen als:
- Wat zijn de ambities van de zittende vennoten?
- Wat is hun carrièrepad en hun persoonlijke horizon als partner?
- Zijn zij bereid om te investeren in een nieuw kantoor?
- Passen jullie ambities en rolverdeling bij elkaar?
Bespreek ook deze onderwerpen:
- Hoeveel kost de instap (goodwill, aandelen, intreefee)?
- Hoe wordt de uitstroom geregeld bij uitkoop, buy-out of buy-sell?
- Welke afspraken zijn gemaakt voor de aandeelhouders en contracten?
Ben je klaar voor deze stap? Maak dan een afspraak met een van onze specialisten.
2. Kies de juiste overnamevorm
Partner worden in een advocatenkantoor kan op verschillende manieren. We bespreken 3 veelvoorkomende manieren.
2.1 Management buy-in
Om partner te worden moet je investeren in het kantoor. Dit geeft je recht op een deel van de onderneming. Bijvoorbeeld in de vorm van aandelen in een bv.
Je kunt je inkopen als partner door geld (kapitaal) te storten. Of door niet-contante activa in te brengen, zoals gebouwen of apparatuur. Dit heet ook wel een management buy-in (MBI).
De precieze procedure en de rechten die je krijgt, hangen af van de rechtsvorm van de onderneming.
2.2 Maatschap
Een maatschap biedt veel flexibiliteit. Daarom is dit een populaire rechtsvorm onder advocaten.
Als je toetreedt tot een maatschap, werk je als maat onder dezelfde bedrijfsnaam. Het voordeel hiervan is dat je zelfstandig ondernemer blijft, maar wel bepaalde kosten kunt delen. Zoals de kosten voor het kantoor.
Wat verder goed is om te weten:
- Je hebt veel vrijheid in waar je afspraken over maakt met de andere maten.
- Je bent persoonlijk aansprakelijk.
Goodwill
Als je toetreedt tot een maatschap betaal je vaak goodwill. Maar wat is de waarde van het advocatenkantoor? En waarop is deze waarde gebaseerd?
Meestal wordt er gekeken naar de resultaten in de toekomst. Maar de resultaten uit het verleden spelen ook een belangrijke rol.
Heb je een indruk van de huidige en toekomstige resultaten? Dan kun je berekenen welke winsten je kunt verwachten als partner.
Behalve goodwill leg je meestal ook een kapitaalbedrag in. Je kunt de goodwill én het kapitaal door ons laten financieren.
Inverdienregeling
Bij veel kantoren hoef je de goodwill niet in 1 keer te betalen. In plaats daarvan kun je gebruikmaken van een inverdienregeling. Hierbij wordt een percentage van je winstuitkering over een afgesproken periode ingehouden. Dit gebeurt tot de hele goodwill is afbetaald.
Het voordeel van deze regeling is dat de betaling meebeweegt met de behaalde winst van de maatschap. Dat maakt de regeling toekomstbestendig.
Let er wel op dat een inverdienregeling vaak een kortere looptijd heeft dan een goodwill-financiering. Hierdoor kan je inkomen tijdelijk lager zijn.
2.3 Stapsgewijs instromen
Je kunt ook instromen als salary partner of equity partner. Je werkt dan binnen het kantoor op het hoogste niveau. Hierbij heb je (nog) niet alle verantwoordelijkheden die horen bij het ondernemerschap van het kantoor.
Equity partner
Als equity partner ben je een volwaardige partner. Je hebt aandelen en stemrecht in de partnervergadering. Ook draag je bij aan de groei van het kantoor. Dat doe je door actief opdrachten binnen te halen.
Daarnaast word je beoordeeld op je commerciële prestaties. Dit brengt kansen, maar ook risico’s met zich mee: bij verlies krijg je geen winstuitkering.
Salaried partner
Een salaried partner heeft meestal geen aandelen of stemrecht. Ook is acquisitie geen eis. In plaats daarvan worden je prestaties beloond met bonussen, op basis van persoonlijke omzet. Als salaried partner heb daardoor je meer zekerheid: zelfs bij een verliesgevend jaar kun je goed verdienen.
3. Bepaal en financier je inkoop
Als je partner wordt, heb je geld nodig om jezelf in te kopen. Het is natuurlijk altijd verstandig om te onderhandelen over de voorwaarden. Je wilt namelijk voorkomen dat je te veel moet betalen.
Beslis of je zelf wilt onderhandelen óf dit overlaat aan een accountant of adviseur. Denk hierbij aan:
- de onderhandeling over de inkoopprijs
- de financiering bij een bank
- de financiering bij het kantoor zelf, in de vorm van een lening met aantrekkelijke voorwaarden
Onze adviseurs kunnen je helpen om dit proces soepel te laten verlopen. Zij weten wat er speelt in de sector en begrijpen je financiële uitdagingen. Samen met jou bekijken zij wat past bij jouw situatie.
Waardebepaling
Vaak wordt de hoogte van de inkoopprijs gebaseerd op een waardebepaling. Deze waardebepaling hangt af van verschillende zaken, zoals:
- inkomsten
- locatie en waarde van het pand
- goodwill
- omvang van het cliëntenbestand
- inventaris
Financiering: een stevig plan als basis
Om partner te worden, heb je meestal een financiering nodig. De meest voorkomende optie voor financiering is een zakelijke lening.
Wil je de financiële aspecten verder bespreken? Onze adviseurs staan voor je klaar. Zij denken met je mee en geven inzicht in jouw opties voor financiering. Ook helpen ze je bij het maken van de juiste keuzes.
4. Regel je bankzaken
Als zelfstandig advocaat heb je 2 soorten bankrekeningen nodig: een zakelijke rekening en een derdengeldenrekening.
Zakelijke rekening
Een zakelijke rekening gebruik je voor de financiën van jouw kantoor. Zoals je betalingen en inkomsten. Dit biedt overzicht en houdt zakelijke en privé-uitgaven gescheiden.
Derdengeldenrekening
Daarnaast is een derdengeldenrekening vaak verplicht. Hiermee houd je gelden van cliënten of tegenpartijen goed gescheiden van je eigen financiën. Denk aan voorschotten of schikkingen.
Wil je sparen voor een grote investering of een buffer opbouwen? We bieden verschillende spaaroplossingen die aansluiten bij jouw wensen en doelen.
5. Bescherm jezelf en je kantoor tegen risico's
Als zelfstandig advocaat vertegenwoordig je cliënten en draag je veel verantwoordelijkheid. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over welke risico’s je wilt afdekken.
Het Advocaten- en NotarissenPakket van ABN AMRO is speciaal ontwikkeld voor professionals in jouw vakgebied. Hiermee ben je flexibel verzekerd tegen onder andere geschillen, schade en inkomenskwesties.
Denk daarnaast ook aan de cyberveiligheid van je bedrijf. Want in een tijd waarin cyberaanvallen steeds slimmer en gerichter worden, is cybersecurity net zo belangrijk.
Met onze dienst Cyber Fundament krijg je toegang tot experts die je kantoor helpen beschermen tegen de nieuwste cyberrisico’s. Zo ben je ook digitaal goed voorbereid op onverwachte situaties.
6. Bouw vermogen en pensioen op
Heb je veel vermogen opgebouwd? Dan zijn er allerlei manieren waarop je jouw vermogen slim kunt benutten, behouden of overdragen. Je kunt het bijvoorbeeld aanhouden als spaargeld, beleggen of onderbrengen in een bv. Het is verstandig om de opties goed te onderzoeken.
Daarnaast is het belangrijk om op tijd na te denken over je pensioen. Als zelfstandig advocaat is je pensioen mogelijk niet vanzelf geregeld. Daarom kan het slim zijn om alvast te sparen of te beleggen voor je pensioen. Daarmee leg je een goede basis.
7. Vergeet je privé-situatie niet
Als zelfstandig advocaat verandert er veel, in je werk én in je privéleven. Mogelijk werk je meer uren om je inkomen te verhogen.
Meer inzicht krijgen in je financiën is dan een goed begin. Denk hierbij ook aan zaken als je pensioen, hypotheek en vermogensbeheer.
Onze adviseurs begrijpen jouw uitdagingen als startend ondernemer. We helpen je graag met advies en oplossingen die passen bij je situatie.
Neem direct contact op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we dat je goed voorbereid begint aan je nieuwe rol.
8. Blijf vooruit kijken
Als een partner vertrekt of met pensioen gaat, is dat hét moment om groei en opvolging te plannen. En een mooie kans om je kantoor te verduurzamen.
Je kantoor toekomstbestendiger maken, kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld met strategische investeringen in hernieuwbare energie. En met het invoeren van een duurzame bedrijfsvoering.
Er bestaan verschillende subsidies en fiscale regelingen waarvan je gebruik kunt maken. Onze adviseurs denken graag met je mee.
Veelgestelde vragen
Hoe kan ik goodwill of aandelen in een advocatenkantoor financieren?
Wanneer je partner wordt, betaal je meestal voor goodwill of je koopt aandelen in het kantoor. Dit kan gaan om een meerderheids- of minderheidsbelang.
ABN AMRO biedt verschillende financieringsvormen om deze stap voor stap mogelijk te maken. Zoals goodwillfinanciering of aandelenfinanciering. Samen met een adviseur bekijken we welke oplossing past bij jouw situatie.
Kan ik een minderheidsbelang laten financieren bij ABN AMRO?
Ja, in bepaalde gevallen is dit mogelijk. Voor advocaten en notarissen financieren we meerderheidsbelangen én minderheidsbelangen. Bespreek de mogelijkheden met onze adviseurs.
Moet ik als partner een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten?
Voor advocaten is een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verplicht. Deze verzekering dekt schadeclaims die ontstaan uit fouten of nalatigheid in je werk.
Ook notarissen zijn verplicht verzekerd. Als partner draag je mede verantwoordelijkheid, dus het is belangrijk dat dit goed geregeld is.
Onze adviseurs helpen je graag met het kiezen van een passende dekking.
Hoe kom ik aan een derdengeldenrekening?
Als advocaat of notaris moet je een aparte rekening hebben voor het geld dat je tijdelijk voor cliënten beheert. Dit is de derdengeldenrekening. Met deze rekening houd je de financiën van je cliënten compleet gescheiden van de financiën van je kantoor.
Hoe bescherm ik mijn advocatenkantoor tegen cyberrisico's?
De wereld verandert snel. Daarom is het belangrijk dat je advocatenkantoor goed beschermd is tegen de nieuwste cyberdreigingen. Samen met onze cybersecuritypartner ThreadStone bieden we de dienst Cyber Fundament aan.
Hierbij ontzorgen we je met cyberveiligheid die past bij jouw bedrijf en behoeften. Denk aan:
- darkweb monitoring op maximaal 3 domeinen
- 24/7 detectie van vreemde inlogpogingen
- periodieke rapportages en overleg, voor inzicht in mogelijke verbeteringen
Lees meer over Cyber Fundament of ga vrijblijvend in gesprek met een cyberexpert.