Zakelijke machtiging
We regelen het samen met jou
De juiste optie voor je organisatie
Je bankzaken met meerdere personen regelen? Het begint hier. Beantwoord de vragen in onderstaande wegwijzer.
De verschillen op een rijtje
Bestuurder
Een bestuurder mag – zodra hij bij ons bekend is als handelingsbevoegd richting de bank - alle producten en diensten aanvragen, wijzigen en opzeggen namens de organisatie en hiervoor tekenen. Een bestuurder heeft, als hij dat heeft aangevraagd, toegang tot Internet Bankieren Zakelijk of Access Online.
Gevolmachtigde
Een gevolmachtigde kan namens je organisatie producten en diensten aanvragen, opzeggen, aanpassen en mag hiervoor handmatig tekenen. Een gevolmachtigde mag alleen niet handmatig tekenen voor kredieten en zekerheidsproducten zoals een pandakte of borgstellingsakte.
Een gevolmachtigde kan in Internet Bankieren Zakelijk producten en diensten (behalve kredieten en zekerheidsproducten) aanvragen, opzeggen en aanpassen en mag hiervoor digitaal tekenen. Als gevolmachtigde heb je niet direct toegang tot Internet Bankieren Zakelijk en kan je dus niet zelf digitaal bankieren en opdrachten tekenen. Een bestuurder of een bestaande gevolmachtigde die al toegang heeft tot Internet Bankieren Zakelijk kan dit voor je aanvragen via ‘Persoon toevoegen aan online bankieren.’
Gemachtigde
Een gemachtigde mag telefonisch opdracht geven voor het aanvragen, opzeggen of wijzigen van diensten en producten namens de organisatie, maar mag niet zelf tekenen. Een bestuurder of gevolmachtigde tekenbevoegde moet deze opdracht(en) ondertekenen of bevestigen.
Een gemachtigde mag telefonisch of schriftelijk opdracht geven voor navragen voor betalingsverkeer, B2B-machtigingen regelen, een vervangende zakelijke betaalpas voor zichzelf aanvragen en telefonische betalingen doen eventueel met een ingesteld limiet. Een gemachtigde heeft niet direct toegang tot Internet Bankieren Zakelijk en kan dus niet direct digitaal bankieren. Een bestuurder of bestaande gevolmachtigde die al toegang heeft tot Internet Bankieren Zakelijk kan dit voor je aanvragen via het proces ‘Persoon toevoegen aan online bankieren.’
Contactpersoon
Een contacpersoon kan namens je organisatie telefonisch opdrachten geven voor het aanvragen, opzeggen of aanpassen van diensten en producten, maar mag niet zelf tekenen. Dat moet gedaan worden door een bestuurder of een gevolmachtigde. Wil je een contactpersoon toevoegen of wijzigen? Dat kan eenvoudig via 'Contactpersoon wijzigen'.
Als contactpersoon heb je geen directe toegang tot Internet Bankieren Zakelijk en kan je dus niet zelf digitaal bankieren. Een bestuurder of een bestaande gevolmachtigde die al toegang heeft tot Internet Bankieren Zakelijk kan dit voor je aanvragen via ‘Persoon toevoegen aan online bankieren.’
Direct regelen
Persoon toevoegen aan online bankieren
Als iemand online bankzaken voor je organisatie moet kunnen doen, is toegang nodig tot Internet Bankieren Zakelijk of Access Online. Vraag een Betaalpas of Access Card aan en voeg de persoon toe aan Internet Bankieren of Access Online.
Bevoegdheden online bankieren toekennen
Als de nieuwe overeenkomst is verwerkt en de persoon een Betaalpas of Access Card heeft ontvangen, kun je zelf de bevoegdheden in Internet Bankieren Zakelijk of Access Online regelen.
Zakelijke machtiging regelen
Voor de meeste bankzaken is toegang tot Internet Bankieren genoeg. Is er toch een machtiging of volmacht nodig? Vul dan het formulier in en voeg een gevolmachtigde of gemachtigde toe. Zo is de juiste gemachtigde bij ons bekend en hebben we de handtekening in ons systeem staan.
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen een machtiging en een Sepa incasso machtiging
Met een sepa incasso machtiging vraag jij zelf aan jouw klanten toestemming om van de rekening te mogen incasseren. Dit is iets anders dan dat je iemand machtigt op de bankrekening van je eigen bedrijf.
Dit is een SEPA incasso machtiging.
Waarom gaat de toegang tot Internet Bankieren Zakelijk niet automatisch?
De administratie van machtigingen voor telefonisch/schriftelijk bankieren is gescheiden van de machtigingen in Internet Bankieren Zakelijk. We doen dit zodat jij zelf in Internet Bankieren de bevoegdheden kunt beheren.
Wat is het verschil tussen zakelijk machtigen en persoon toevoegen aan Internet Bankieren?
Met een zakelijke machtiging zorg je ervoor dat een medewerker binnen je bedrijf telefonisch of schriftelijk contact kan opnemen met de bank, volgens de bevoegdheden van de betreffende machtiging.
Met persoon toevoegen aan Internet Bankieren Zakelijk is de medewerker alleen bevoegd om digitaal te bankieren via Internet Bankieren Zakelijk.