Javascript is required

Zakelijke machtiging

We regelen het samen met jou

De juiste optie voor je organisatie

Je bankzaken met meerdere personen regelen? Het begint hier. Beantwoord de vragen in onderstaande wegwijzer.

De verschillen op een rijtje

Bestuurder

Een bestuurder mag – zodra hij bij ons bekend is als handelingsbevoegd richting de bank - alle producten en diensten aanvragen, wijzigen en opzeggen namens de organisatie en hiervoor tekenen. Een bestuurder heeft, als hij dat heeft aangevraagd, toegang tot Internet Bankieren Zakelijk of Access Online.

Gevolmachtigde

Een gevolmachtigde kan namens je organisatie producten en diensten aanvragen, opzeggen, aanpassen en mag hiervoor handmatig tekenen. Een gevolmachtigde mag alleen niet handmatig tekenen voor kredieten en zekerheidsproducten zoals een pandakte of borgstellingsakte.

Een gevolmachtigde kan in Internet Bankieren Zakelijk producten en diensten (behalve kredieten en zekerheidsproducten) aanvragen, opzeggen en aanpassen en mag hiervoor digitaal tekenen. Als gevolmachtigde heb je niet direct toegang tot Internet Bankieren Zakelijk en kan je dus niet zelf digitaal bankieren en opdrachten tekenen. Een bestuurder of een bestaande gevolmachtigde die al toegang heeft tot Internet Bankieren Zakelijk kan dit voor je aanvragen via ‘Persoon toevoegen aan online bankieren.’

Gemachtigde

Een gemachtigde mag telefonisch opdracht geven voor het aanvragen, opzeggen of wijzigen van diensten en producten namens de organisatie, maar mag niet zelf tekenen. Een bestuurder of gevolmachtigde tekenbevoegde moet deze opdracht(en) ondertekenen of bevestigen.

Een gemachtigde mag telefonisch of schriftelijk opdracht geven voor navragen voor betalingsverkeer, B2B-machtigingen regelen, een vervangende zakelijke betaalpas voor zichzelf aanvragen en telefonische betalingen doen eventueel met een ingesteld limiet. Een gemachtigde heeft niet direct toegang tot Internet Bankieren Zakelijk en kan dus niet direct digitaal bankieren. Een bestuurder of bestaande gevolmachtigde die al toegang heeft tot Internet Bankieren Zakelijk kan dit voor je aanvragen via het proces ‘Persoon toevoegen aan online bankieren.’

Contactpersoon

Een contacpersoon kan namens je organisatie telefonisch opdrachten geven voor het aanvragen, opzeggen of aanpassen van diensten en producten, maar mag niet zelf tekenen. Dat moet gedaan worden door een bestuurder of een gevolmachtigde. Wil je een contactpersoon toevoegen of wijzigen? Dat kan eenvoudig via 'Contactpersoon wijzigen'.

Als contactpersoon heb je geen directe toegang tot Internet Bankieren Zakelijk en kan je dus niet zelf digitaal bankieren. Een bestuurder of een bestaande gevolmachtigde die al toegang heeft tot Internet Bankieren Zakelijk kan dit voor je aanvragen via ‘Persoon toevoegen aan online bankieren.’

Direct regelen

Persoon toevoegen aan online bankieren

Als iemand online bankzaken voor je organisatie moet kunnen doen, is toegang nodig tot Internet Bankieren Zakelijk of Access Online. Vraag een Betaalpas of Access Card aan en voeg de persoon toe aan Internet Bankieren of Access Online.

Bevoegdheden online bankieren toekennen

Als de nieuwe overeenkomst is verwerkt en de persoon een Betaalpas of Access Card heeft ontvangen, kun je zelf de bevoegdheden in Internet Bankieren Zakelijk of Access Online regelen.

Zakelijke machtiging regelen

Voor de meeste bankzaken is toegang tot Internet Bankieren genoeg. Is er toch een machtiging of volmacht nodig? Vul dan het formulier in en voeg een gevolmachtigde of gemachtigde toe. Zo is de juiste gemachtigde bij ons bekend en hebben we de handtekening in ons systeem staan.

Veelgestelde vragen