Naar de navigatie Naar de inhoud

Zzp’ers over online marktplaatsen

Vertaler Riens Middelhof (46) en strategisch adviseur Fauzia Mahomed Radja (34) gebruiken online marktplaatsen om opdrachten binnen te halen. We spreken beide zzp’ers over voor- en nadelen van bemiddelingssites en online marktplaatsen.

Wie een timmerman nodig heeft voor een klus in huis, zoekt wellicht op Werkspot. Ook voor dienstverleners bestaan er bemiddelingssites en online marktplaatsen. Het is een van de manieren om aan opdrachten te komen, vinden zzp’ers Riens en Fauzia. Riens: "Toen ik 11 jaar geleden mijn vertaalbedrijf begon, schreef ik mij in bij een bemiddelingssite voor vertalers. Deze Werkspot-achtige website leverde mij enkele waardevolle contacten op."

Veel klanten bereiken

Fauzia startte haar adviesbureau FM Consultancy 7 jaar geleden. "Ik ondersteun en adviseer ondernemers op het gebied van strategisch management. Zonder strategie geen groei. Ik help veel verschillende ondernemers; van familiebedrijf tot start-up. Ik werk met een flexibele schil van 10 freelancers." Haar netwerk levert haar veel werk op, maar ook via websites als Freelance.nl en Interim-Netwerk haalt ze opdrachten binnen. "Ook LinkedIn is voor mij belangrijk. Het werkt als een soort olievlek, je kunt in korte tijd heel wat mensen bereiken."

Betrouwbaarheid

Riens vindt het best lastig om te ontdekken welke online marktplaatsen betrouwbaar zijn én hem daadwerkelijk wat opleveren: "Je komt nogal vage sites tegen. Zo schreef ik mij bij een site in, betaalde het inschrijfgeld en hoorde vervolgens nooit meer wat. Het was best lastig om erachter te komen waar ik wél wat aan zou kunnen hebben. Via een collega-vertaler werd ik gewezen op Proz.com."

Betalen voor match

Fauzia: "Bij bemiddelingssites zoals Interim-Netwerk betaal je voor een succesvolle match. Bij Freelance.nl heb je een gratis of een betaald account. Je reageert op een opdracht en geeft een uurtarief. Omdat er geen gesprek heeft plaatsgevonden, moet je dat altijd op basis van gevoel doen. Het kan soms zijn dat je niet door de eerste selectie van de opdrachtgever komt. Bovendien kun je je best in de vingers snijden wanneer de opdracht bijvoorbeeld meer tijd kost dan de omschrijving schetste. Het beperkt je ook, je kunt immers niet onderhandelen. Er vindt niet altijd een intakegesprek plaats."

Lage uurtarieven

Fauzia zegt dat tarieven onder druk staan. "Dat komt niet alleen door online marktplaatsen. Ik zie het overal. Maar vooral wanneer je alleen via dit soort sites aan werk wilt komen, is het als professional lastig om je meerwaarde te bewijzen. Opdrachtgevers gaan vaak voor de laagste prijzen." Riens: "Net als zoveel zzp'ers stuurde ik goedkope offertes om de klus binnen te halen. Meestal zit er bij soortgelijke sites ook een forum. Over de té lage tarieven werd volop geklaagd. Maar ik woonde toen in Argentinië. Ik leefde veel goedkoper dan bijvoorbeeld vertalers in Nederland. Waar zij niet voor wilden werken, kon ik makkelijk doen. Had ik voor Argentijnse begrippen nog een vorstelijk inkomen!"

Soorten opdrachten

Wat voor soort opdrachten vond Riens op Proz.com? "Van hoogwaardige vertaalklussen tot het vertalen van een telefoonboek. Ja echt, een telefoonboek! Het merendeel van de opdrachten zijn niet de mooiste klussen. Op dit soort sites draait het om snelheid en lage prijzen, niet om kwaliteit."

Ook andere kanalen

Beide zzp’ers zetten niet alleen in op deze Werkspot-achtige sites voor dienstverleners. Riens: "Ik moest mij gaan onderscheiden van de rest. Ik besloot alleen nog maar te reageren op opdrachten waar ik meerwaarde kon leveren én vroeg een veel hogere minimumprijs. In plaats van de kleine kruimels, ging ik voor de krenten uit de pap. Ook schreef ik mij in bij vertaalbureaus. Inmiddels werk ik niet meer via bemiddelingssites. Ik lever kwaliteit en houd mij altijd aan deadlines. Dat levert mij vervolgklussen op en positieve referenties."

Fauzia: "Ik vind het heel belangrijk dat je als zzp’er actief bent op meerdere kanalen. Zowel online als offline. Ieder netwerk heeft weer een andere achterban. Soms weet ik gewoon niet waar een opdracht vandaan komt. Dan heeft iemand via via mij aangeraden. In the end gaat het om welke kwaliteit je biedt."

Tips

Riens: “Profileer én specialiseer jezelf. Het is lastig om nee te moeten zeggen tegen een klant die iets buiten je vakgebied vraagt. Een serieuze loodgieter zal ook nooit een schilderklus accepteren. Schoenmaker blijf je bij je leest.”

Fauzia: “Wees actief op meerdere kanalen en kijk wat bij je past. Zorg dat je eigen expertise duidelijk zichtbaar is.”

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.