Naar de navigatie Naar de inhoud

Social media voor kleine bedrijven?

In Nederland gebruikt tweederde van alle bedrijven social media. Van de grootste ondernemingen zijn dat er al 9 van de 10. Ook kleine ondernemers kunnen met socialmediakanalen meer klanten werven en bestaande relaties binden. 5 overwegingen voor een goede socialmediastrategie.

1. Denk na over het gewenste effect

Als het gaat om de inzet van social media hebben kleine bedrijven een voorsprong op grote. U kunt met een kleine doelgroep veel gerichter marketingacties voeren. Vraag uzelf af wat u wilt bereiken en welke socialmediakanalen u daarbij kunnen helpen. De bekendste zijn Facebook, LinkedIn, Twitter, WhatsApp en Instagram. Daarmee genereert u naamsbekendheid, maar ook respons op aanbiedingen of werving van personeel. De meeste bedrijven willen met social media bovendien hun imago uitdragen en een bepaalde beleving rond hun merk (branding) creëren. Heeft u een kledingwinkel, dan kan een pagina op Facebook of Instagram voldoende zijn. U kunt daar dan de nieuwe collectie laten zien of de uitverkoop aankondigen. Bent u een zelfstandig IT-consultant of heeft u een online webshop, dan kunt u beter op meer kanalen aanwezig zijn.

Ontvangt u ongevraagd een WhatsApp-bericht van ons? Reageer dan niet om phishing te voorkomen.

2. Social media alleen zijn niet genoeg

Social media staan niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een bredere marketingstrategie. U bereikt uw klanten het beste als u van meer dan 1 reclamekanaal gebruikmaakt. Denk aan advertenties, een direct mailing, een artikel in het huis-aan-huisblad, of een banner op internet. Doe dit niet zomaar, maar maak een reclameplan op basis van een kalender. Daarin houdt u precies bij welke content u op welke dag en welk tijdstip wilt delen. Denk aan nieuwe producten in uw assortiment, aanbiedingen en acties, sluitingstijden of evenementen. Verkijk u niet op de tijd die social media kost. Social media vragen voortdurende aandacht. Het is raadzaam hiervoor een marketingmedewerker vrij te maken. Pakt u het groter aan, dan kunt u denken aan uitbesteden (zie punt 5).

3. Zorg dat het werkt!

Dit is het meest kritische deel van social media. Niets is zo storend als social media waarop achterhaalde berichten staan. Zorg dat u regelmatig 'posts' plaatst met boodschappen en aankondigingen. Gebruik hiervoor niet alleen tekst, maar ook foto's en video. Zorg dat iemand in de organisatie zich bekwaamt in het maken van filmpjes. Content die oproept tot interactie is de belangrijkste trend. Volgers en 'likes' zijn leuk. Maar belangrijker is dat uw klant ingaat op uw aanbiedingen, zich in uw winkel laat zien of gewoon een reactie geeft op een boodschap die u heeft geplaatst. Nog beter: dat hij uw content deelt. Uw klant hoeft niet meteen tot aankoop over te gaan, binding is minstens zo belangrijk.

4. Weet wat uw klant wil

Probeer eens in de schoenen van uw klant te gaan staan. Is hij werkelijk geïnteresseerd in de laatste trends in keukens? Of wil hij gewoon het beste fornuis? Wees dus specifiek met boodschappen. Daarmee kunt u zich onderscheiden in het zapgedrag van uw publiek. Klanten zullen eerder bij uw bericht blijven hangen als dat niet inwisselbaar is met al die andere signalen die hen dagelijks bereiken.

5. Bedenk wat u wilt uitgeven

Klantenservice, marketing en reclame worden meestal eerder uitbesteed dan social media. Maar waarom eigenlijk? Social media zijn zo bepalend in de dagelijkse stroom aan communicatie, dat het de moeite loont om hier een professionele partner voor te zoeken. U geeft dan het volledige beheer van uw socialmediakanalen uit handen. Een gespecialiseerd bureau weet welke kanalen uw doelgroep bereiken, wanneer, hoe en in welke mate. Uw partner kent alle tools, kan behaalde resultaten meten en monitort vervolgstappen in de strategie. Als het goed is, levert uitbesteding aan een professionele partij meer op dan het kost. Kiest u voor een totaalpakket dan is dat gemiddeld genomen vergelijkbaar met 0,5 fte, dus een 20-urige werkweek. Bedrijfjes die u ondersteunen met social media, schieten als paddenstoelen uit de grond. Zoek dus wel een bedrijf dat goede referenties heeft en door collega’s in uw netwerk wordt aangeraden.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.