Naar de navigatie Naar de inhoud

Personeel via een detacheringsbureau

Als u een extra medewerker of specialistische kennis nodig heeft, kunt u kiezen voor een medewerker via een detacheringsbureau. In dit artikel bespreken we het inhuren van personeel via een detacheringsbureau.

Detachering betekent dat een detacheringsbedrijf personeel aan u uitleent. De gedetacheerde medewerker staat niet bij u, maar bij het detacheringsbureau op de loonlijst. U moet wel het detacheringsbureau betalen. Vaak richten detacheringsbureaus zich op een eigen specialisme of branche, zoals techniek, financiën of ICT.

Waarom personeel via een detacheringsbureau?

U kunt om verschillende redenen personeel via een detacheringsbureau inhuren. Voorbeelden zijn:

  • U heeft behoefte aan een extra medewerker, maar wilt hem niet in dienst nemen.
  • U heeft specialistische kennis nodig.
  • U heeft langere tijd een extra medewerker nodig, bijvoorbeeld vanwege een zwangerschapsverlof.
Veel detacheringsbureaus bieden ook werving en selectie aan als dienst. Daarmee kunt u de werving van (moeilijk te vinden) personeel uitbesteden aan het detacheringsbureau.

Voordelen werken met detacheringsbureaus

Naast de specialistische kennis kent personeel inhuren via een detacheringsbureau verschillende voordelen:

  • De administratie ligt in handen van het detacheringsbureau.
  • Het gedetacheerde personeel wordt (tussentijds) opgeleid door het bureau. Daar heeft u dus geen extra kosten aan.
  • U kunt tijdelijk gebruik maken van de gedetacheerde medewerker. U hoeft de gedetacheerde niet te ontslaan als u behoefte heeft aan minder personeel, want het detacheringsbureau is de werkgever van de gedetacheerde.
  • De werkgeversrisico's liggen bij het detacheringsbureau. Denk bijvoorbeeld aan ziekte (doorbetaling van het loon) of ontslag (ontslagvergoeding) van de gedetacheerde medewerker.
  • U hoeft niet zelf op zoek naar kandidaten, maar u zet uw vacature weg bij het detacheringsbureau.

Nadelen werken met detacheringsbureaus

Detacheren kent ook een aantal nadelen:

  • Gedetacheerde medewerkers kunnen minder betrokken zijn bij uw bedrijf. Zij weten namelijk dat ze tijdelijk bij u werken.
  • Gedetacheerd personeel moet ingewerkt worden. Dat kost tijd en geld.
  • Personeel via een detacheringsbureau is vaak een stuk duurder dan personeel dat u in dienst heeft.
  • Vaak hebben medewerkers van detacheringsbureaus andere arbeidsvoorwaarden. Dat kan soms problemen opleveren. Denk bijvoorbeeld aan meer of minder vrije dagen.

Kosten

Personeel via een detacheringsbureau is relatief duur. U betaalt het detacheringsbureau een uurtarief per gewerkt uur van de gedetacheerde. In dit bedrag zijn alle kosten voor de detacheerder opgenomen. Denk aan:

  • Salaris (afhankelijk van specialisatie en ervaring)
  • Doorberekening werkgeverspremies (verzekeringen, pensioen)
  • Selectieprocedure
  • Administratie
  • Scholing
  • Risico op doorbetaling bij ziekte
  • Winstmarge

Sollicitatieprocedure

De gedetacheerde wordt vaak gekozen na een sollicitatieprocedure. Het detacheringsbureau stelt meestal verschillende kandidaten aan u voor. Heeft u de juiste kandidaat gevonden, dan sluit u met het detacheringsbureau een detacheringsovereenkomst. Hierin wordt vaak een proefperiode van een paar maanden opgenomen. Soms is het ook mogelijk de gedetacheerde medewerker over te nemen. U moet het detacheringsbureau daarvoor een afkoopsom betalen. De hoogte van deze som staat meestal in de overeenkomst met het detacheringsbureau.

Arbowet voor alle medewerkers

Als het inlenende bedrijf draagt u ook verantwoordelijkheden voor het gedetacheerde personeel. De Arbowet geldt namelijk voor al uw medewerkers, dus ook uw gedetacheerde medewerkers. U bent als inlener verplicht om de gedetacheerde een gezonde en veilige werkplek te bieden.

Controleer daarom of uw aansprakelijkheidsverzekering dekking biedt aan personeel via een detacheringsbureau, voordat een gedetacheerde medewerker bij u begint.

 

Tip: lees ook het artikel over personeel vinden in een krappe arbeidsmarkt.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 21 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.

Hulp bij Internet Bankieren