Naar de navigatie Naar de inhoud

Netwerken voor mkb-ondernemers

Een goed netwerk is voor u als ondernemer natuurlijk van groot belang. Daarom is het opbouwen van een netwerk waar opdrachten uit ontstaan in de meeste gevallen een wezenlijk onderdeel van het ondernemerschap. Helaas komt dit de meesten niet zomaar aanwaaien. Bas Janssen van Creative ICT uit Enschede maakte een plan van aanpak en stelde doelen op om zijn bekendheid in de regio te vergroten. Hij vertelt hoe hij dat deed en geeft tips.

“Veel van onze opdrachten komen via via bij ons binnen”, vertelt Bas Janssen (26). “Een deel daarvan komt voort uit eerdere klussen die we hebben gedaan voor klanten. Zij vertellen binnen hun netwerk over ons. Een ander deel komt voort uit gesprekken die we tijdens beurzen en netwerkevenementen voeren.”

Stel uw doelen

Wie effectief wil netwerken, moet zich voorbereiden. Dat doet u door in kaart te brengen wat het doel is wat u met het netwerken wilt bereiken. Janssen: “Wij hebben onze doelen onlangs opnieuw bepaald. Het bedrijf bestaat sinds 2010, en het werd tijd voor een evaluatie en nieuwe plannen voor de toekomst. Eerst hebben we gekeken naar de koers die we met het bedrijf willen varen. Toen naar hoe we ons van de rest willen onderscheiden. Vervolgens naar hoe we dit willen aanpakken.”

Inzetten marketingbudget

“We zijn heel bewust gaan nadenken over hoe we ons marketingbudget in gaan zetten”, vervolgt Janssen. “Wat wij op netwerkgebied doen, valt daar namelijk ook onder. We hebben in kaart gebracht waaraan we het budget willen uitgeven. Ons uitgangspunt is dat we er minstens 2 doelen mee willen behalen: we willen er business uit halen en het moet exposure opleveren. Daarnaast kijken we expliciet of de evenementen en verenigingen aansluiten bij ons als bedrijf.”

De prijs van netwerken

Netwerken anno 2017 hoeft niet duur te zijn. Janssen: “De kosten voor lidmaatschappen, entreegelden en exposure zijn erg divers. Die variëren van eenmalige en jaarlijkse bijdragen tot barterdeals die beide partijen helpen te groeien.” Een kaartje voor een evenement kost vaak nog tientallen tot honderden euro’s. Maar digitaal netwerken is vaak een stuk goedkoper. We zetten de mogelijkheden voor netwerken met de uiteenlopende kosten op een rij.

1 – Uw eigen online netwerk

U kunt uw online netwerk op diverse manieren uitbreiden. Het voordeel van deze manier van netwerken is dat het erg laagdrempelig is, kosteloos en dat tijd en plaats geen rol spelen.

U kunt zich mengen in discussies op Twitter over thema’s die met uw business te maken hebben. Of u kunt via uw bestaande netwerk op LinkedIn op zoek gaan naar interessante mensen en bedrijven waarmee u uzelf linkt en contact zoekt. U kunt zich aansluiten bij groepen die zich richten op uw vakgebied, op LinkedIn of Facebook. Daar deelt u uw kennis met elkaar en zijn er vaak online fora te vinden waarin u een bijdrage kunt leveren. Hier kunt u uzelf handig profileren als expert op een bepaald gebied.

2 - Evenementen

Fysieke netwerkbijeenkomsten zijn niet altijd kosteloos te bezoeken, maar bieden u wel de mogelijkheid om heel direct in contact te komen met andere ondernemers in uw branche.

  • Brancheorganisaties en -verenigingen organiseren vaak (regionale) branchespecifieke evenementen.
  • Er zijn meer algemene evenementen gericht op mkb-ondernemers. Deze worden onder andere georganiseerd door MKB Nederland, UWV, de Kamer van Koophandel, VNO-NCW en verschillende business clubs. Meestal vinden ze plaats op locaties als de RAI, Jaarbeurs Utrecht of de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Soms hebben ze een bepaald thema, zoals ‘duurzaamheid’.
  • Er worden ontzettend veel regionale evenementen georganiseerd, waarbij uiteenlopende bedrijven uit een bepaalde branche of regio bijeen komen. Alleen al via de regionale mkb-afdelingen van brancheorganisaties wordt er van alles georganiseerd.
  • Ook zijn er meer informele gelegenheden, zoals borrels, die worden georganiseerd zodat ondernemers elkaar kunnen ontmoeten. Vaak worden dit soort borrels door bedrijven, verenigingen en clubs georganiseerd en wordt er via LinkedIn- en Facebookgroepen of nieuwsbrieven over gecommuniceerd. Wie wil worden uitgenodigd, dient dus eerst lid te worden van deze groepen en zich in te schrijven voor interessante nieuwsbrieven.

3 - Ondernemersvereniging

“Wij hebben ervoor gekozen ons alleen te richten op verenigingen en evenementen in onze eigen omgeving, regio Twente”, vertelt Janssen. “Eén van die partijen waarbij we ons hebben aangesloten, is ondernemersvereniging MKB Twente. Daarmee zijn we onlangs ook een partnership aangegaan. In die rol kunnen we niet alleen gebruikmaken van het grote netwerk dat zij hebben, maar helpen we dit netwerk ook actief te vergroten.”

De kosten voor lidmaatschap van een ondernemersvereniging variëren van enkele tientjes tot een paar honderd euro per jaar. Soms zijn de kosten afhankelijk van het aantal medewerkers of vierkante meters bedrijfspand, zoals bij sommige winkeliers- en horeca-ondernemersverenigingen. Het voordeel van dit lidmaatschap is dat je gezamenlijk aanspreekpunt bent voor de lokale (of landelijke) overheid, kennis kunt delen met elkaar en samen evenementen kunt organiseren en elkaar kunt helpen.

Janssen: “Wij zijn ook verbonden aan Twente Visie, een magazine met bijbehorende evenementen en regionale netwerken als IKT (Industriële Kring Twente) en TKT (Technische Kring Twente). We gaan overigens niet alleen naar ICT-gerelateerde evenementen, maar kijken ook wel breder dan dit. Omdat we ook op andere plaatsen inspirerende mensen kunnen ontmoeten en nuttige contacten kunnen opdoen.”

4 – Steun zelf (lokale) evenementen

Naast de evenementen die zich volledig richten op netwerken, zijn er ook diverse andere mogelijkheden om uw netwerk uit te breiden. Door het steunen van een lokale sportvereniging bijvoorbeeld, of door mee te doen aan een sponsorloop. “Wij werken steeds vaker samen met Saxion Hogeschool en Universiteit Twente”, vervolgt Janssen. “Dit doen we in de eerste plaats om te helpen studenten te enthousiasmeren voor ons vak. Daarnaast proberen we een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. De bedoeling is dat we hier straks ook gastcolleges gaan geven. We spreken ook op andere evenementen, zoals beurzen en netwerkevents. Het biedt ons letterlijk een podium, dus op gebied van netwerken werkt dat heel goed. En het vergroot onze naamsbekendheid enorm.”

Tips:

  • "Bedenk van tevoren goed wie u graag spreekt tijdens een evenement, en met welk doel. Dit helpt te voorkomen dat u tijdens het evenement te lang in gesprekken blijft hangen met mensen die van weinig of geen nut zijn voor het behalen van uw doelstellingen."
  • "Wees vaker aanwezig bij hetzelfde (soort) evenement. Dit zorgt ervoor dat je top-of-mind blijft bij de bezoekers."
  • "Probeer vanuit uw eigen specialisatie aansluiting te vinden bij de doelgroep. De ondernemers die we tegenkomen weten vaak niet eens dat ze iets zoeken. Door het gesprek met ze aan te gaan over de mogelijkheden met Wordpress websites en Magento webshops bijvoorbeeld, bieden we soms wel de juiste oplossing voor ze."

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.