Naar de navigatie Naar de inhoud

Verbeter prestaties door marktonderzoek

Met marktonderzoek krijgt u een goed beeld van de wensen van uw klant, uw branche en uw concurrentie. Die informatie is belangrijk om te weten of uw product of dienst voldoende aansluit bij de behoeften in de markt. Zo vergroot u de kans op een succesvolle start. Met deze tips zet u marktonderzoek het beste in.

Verken uw afzetgebied

Al bij de start van uw onderneming kunt u marktonderzoek uitvoeren. Daarmee verkent u uw doelgroep. U komt te weten wie uw potentiële klanten zijn, wat ze willen en welk koopgedrag zij vertonen. Een goed marktonderzoek gaat verder dan alleen de klantbehoefte. U wilt ook weten wie uw concurrenten zijn en wat zij aanbieden. Maar ook hoe de branche er uitziet: welke trends van belang zijn, wat de verwachte ontwikkelingen zijn. Op basis van al die gegevens kunt u een gerichte marketing- en verkoopstrategie maken. Zo verovert u eerder een plekje in de markt dan wanneer u zonder onderzoek begint.

Doe iets extra en blijf relevant

Ook meer ervaren ondernemers hebben baat bij marktonderzoek. U blijft op de hoogte van wat er speelt in de markt. U komt te weten of uw product nog aanspreekt. En of uw doelgroep uw diensten nog relevant vinden. Zo niet, dan kunt u bijsturen. Denk daarbij aan het vervangen van een product dat minder goed verkoopt. Of introduceer een nieuwe collectie. Of bied extra service aan, bijvoorbeeld op technische ondersteuning. Voor al dat soort acties levert marktonderzoek de input. U kunt ook uw klant meer opzoeken naar aanleiding van het onderzoek. Hebt u een onderscheiding gekregen voor uw assortiment? Bent u in het bezit van een ISO-certificering of een bijzondere vergunning? Deel het met de klant, dat wekt vertrouwen.

Marktonderzoek, 3 aandachtsgebieden

1. Brancheonderzoek

Het is belangrijk om te weten hoe uw branche er uitziet. Wie uw klanten zijn, wat ze afnemen en welke trends en ontwikkelingen actueel zijn. Met brancheonderzoek krijgt u een helder beeld van de branche en welke distributiekanalen uw concurrenten gebruiken. Ook komt u te weten wat de gemiddelde prijsstelling en omzet is in uw branche.

2. Klantenonderzoek

Klantenonderzoek geeft de klant een duidelijk profiel. U komt te weten wie uw potentiële klanten zijn, waar ze zitten en waar ze precies naar op zoek zijn. Tegelijkertijd leert u ook waar ze niet naar op zoek zijn. Deze kennis is een goede basis om een nieuw product te ontwikkelen. Klantenonderzoek is ook ideaal om de loyaliteit te peilen. Zijn klanten nog tevreden of is er ruimte voor verbetering? Kortom: door klantenonderzoek kunnen starters hun product trefzeker in de markt zetten. Ervaren ondernemers kunnen hun service beter focussen om klanten aan zich te blijven binden. Of hun product optimaliseren.

3. Concurrentieonderzoek

Om concurrenten te slim af te zijn, moet u ze kennen. Met concurrentieonderzoek leert u hoe ze te werk gaan, tegen welke prijs en met welke voorwaarden. Concurrentieonderzoek helpt u bij het formuleren van uw eigen marktbenadering.

Marktonderzoek uitbesteden

Marktonderzoek kunt u laten uitvoeren door een professioneel marktonderzoeksbureau. U bent dan verzekerd van een professionele aanpak. Een marktonderzoeksbureau kent de juiste methoden en technieken om informatie te verzamelen. Zo is de vraagstelling essentieel voor de informatiewaarde van de antwoorden. Met gesloten vragen komt u bijvoorbeeld meer te weten dan met open vragen. Dan is het antwoord duidelijk en niet op meerdere manieren te interpreteren. Een onderzoeksbureau is ervaren en helpt u de juiste vragen te stellen. Een onderzoek uitbesteden geeft een betrouwbaar resultaat en is onafhankelijk en neutraal. Zaken die binnen het bedrijf gevoelig zouden liggen, kunnen objectief benaderd worden. De kosten van een onderzoek bij een bureau variëren en hangen sterk af van de doelstellingen van uw onderzoek.

Marktonderzoek zelf doen

Doet u het liever zelf, dan bespaart u geld. U stelt dan zelf een enquête of vragenlijst op, of u geeft deze opdracht aan een student of stagiair. U kunt ook een freelancer met onderzoekservaring inhuren. Zorg dat u het de respondenten zo eenvoudig mogelijk maakt om te reageren. Denk aan e-mail of social media. Neem wel eerst een steekproef. Tip: leg uw vragenlijst voor aan een klein groepje, dat u zelf samenstelt. De antwoorden geven een indruk van de begrijpelijkheid en/of relevantie van de onderzoeksvraag. Krijgt u niet het soort antwoorden waar u naar op zoek bent, dan kunt u de vraagstelling aanpassen.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.