Naar de navigatie Naar de inhoud

Bent u een financieel genie?

Als zzp'er moet u een overzichtelijke administratie bijhouden. De Belastingdienst vraagt dat van u. Niet iedereen is een financieel genie. Daarom is het verstandig om goed na te denken of u  uw boekhouding zelf doet of niet. 3 mogelijkheden.

Het voeren van een overzichtelijke administratie vergt enige financiële basiskennis en vooral discipline en tijd. Hoe u uw boekhouding regelt, hangt helemaal af van uw situatie. U kunt kiezen om de administratie (deels) zelf te doen of volledig uit te besteden.

Excel

Verreweg de goedkoopste manier is om uw administratie zelf te doen in Excel. Dit vergt wel enige financiële handigheid en kennis. U kunt tijd besparen door een template voor boekhouden in Excel te downloaden. Bekijk dit voorbeeld voor zo'n template. Of zoek via Google naar gratis downloads. U vindt daar ook voorbeelden van een administratie. Wilt u gratis software downloaden? Zorg dan altijd dat u bijgewerkte antivirus software op uw computer heeft.

Boekhoudpakket

Met boekhoudsoftware maakt u het zich een stukje makkelijker. Belangrijk is dat u een pakket kiest dat aansluit bij uw bedrijf. De meeste boekhoudpakketten bieden naast de basisfunctionaliteiten veel extra mogelijkheden. Probeer in te schatten wat u nodig heeft en kijk hierbij naar de toekomst. Let op prijs, kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en functies. Wilt u een koppeling maken met uw klantenbestand? Of met uw webshop? Met uw bank? Maak vooral gebruik van een vergelijkingssite zoals 'Boekhoudsoftware-vergelijken.nl' en sluit een proefabonnement af. U kunt dan testen of het pakket echt bij u past.

Handig om te weten: heeft u een zakelijke rekening bij ABN AMRO? Dan kunt u die heel gemakkelijk koppelen aan uw boekhoudpakket. Uw bij- en afschrijvingen worden dan automatisch in uw boekhouding opgenomen. Bekijk de lijst van leveranciers met boekhoudpakketten waar ABN AMRO mee samenwerkt.

Uitbesteden

U kunt er ook voor kiezen om de administratie uit te besteden aan een accountant, boekhouder of administratiekantoor. Dat weet u zeker dat uw boekhouding goed is geregeld en hoeft u zich minder te verdiepen in allerlei fiscale zaken voor zzp'ers.

Een goede boekhouder verdient zich normaal gesproken terug, maar u moet er rekening mee houden dat het u ook geld kost. U hoeft niet in zee te gaan met een accountantskantoor dat goed bekend staat. Een administratiekantoor op de hoek kan u ook heel goed helpen en veel tijd besparen. Bovendien kunt u geld besparen door bijvoorbeeld de btw-aangifte zelf te doen en de jaarlijkse belastingaangifte te laten doen. Goed om te weten: voor zzp'ers is het niet verplicht om een jaarrekening op te stellen.

Tips

  • Administratie zelf doen? Voorkom achterstallig onderhoud, dat kost u later veel meer tijd.
  • Open een zakelijke rekening. U maakt dan direct een scheiding tussen privé en zakelijke uitgaven. Bij ABN AMRO kunt u de rekening koppelen aan uw boekhoudpakket.
  • Wees op de hoogte van de eisen van de Belastingdienst voor een bedrijfsadministratie.
  • Houd uw urenregistratie consequent bij. Gebruik hiervoor handige (vaak gratis) online tijdregistratiesystemen.

Stel uw vraag via WhatsApp

Binnen 15 minuten antwoord

Zakelijk contact via Whatsapp

We beantwoorden uw vragen graag zo snel mogelijk. Daarom zijn we ook via WhatsApp bereikbaar. Doordeweeks van 8 tot 22 uur en op zaterdag van 9 tot half 6. U krijgt binnen 15 minuten antwoord.