Javascript is required

Circulariteit: niets doen jeukt nog meer

Winstmarges optiekzaken dalen ondanks vergrijzing

De consument is het jaar met vertrouwen gestart, het besteedbaar inkomen stijgt en de Retail-sector realiseerde in 2017 flinke groei. In de maandelijkse Stand van de Retail lichten we soms ook een branche uit. Dit keer doen we dat voor optiekzaken; wat belangrijke trends en ontwikkelingen bij hen, en wat verwachten wij?

Download het volledige rapport

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Stijging van aantal optiekzaken

Het aantal vestigingen van optiekzaken groeide vorig jaar naar 2261. Dat is een toename van bijna 9% in vestigingen en 25% in oppervlakte sinds begin 2005. In bijvoorbeeld Flevoland, Drenthe, Gelderland, Friesland, Noord-Holland en Zuid-Holland nam het aantal vierkante meters behoorlijk toe (zie ook pagina 7 van de Stand van de Retail). In elke provincie was sprake van een stijging.

Na de omzetdaling in 2016 lijkt in 2017 weer sprake te zijn van een stijging rond de 2% voor optiekzaken. De stijgende levensverwachting en de vergrijzing zijn gunstig voor optiekzaken. Dit lijkt ook zo te zijn de toegenomen blootstelling van onze ogen aan beeldschermen. Ook wordt een bril als mode-accessoire gezien, wat het normaler maakt om meerdere brillen te bezitten.

Online initiatieven

Online initiatieven als Ace & Tate en Mr Spex zagen echter aan de poten van de optiekzaken. De grote optiekketens zijn ‘omnichannel’, waarbij online vooral dient als oriëntatiemiddel en gestuurd wordt op een aankoop in de fysieke winkels. Wanneer een goede ‘online oogtest’ in Nederland wordt geïntroduceerd, zullen de online verkopen een echte boost krijgen. Voor kleinere partijen is het moeilijker daarin mee te gaan.

De brutomarges van optiekzaken liggen rond de 64%, veel hoger dan het gemiddelde in de non-food-retail-branche (41%). Ook de winstgevendheid is relatief hoog. De hoge marges liggen echter onder een vergrootglas en er ontstaan goedkopere alternatieven als Charlie Temple.

Winstpercentages

Wij verwachten dat de brutomarges en de winstpercentages van optiekzaken de komende jaren gaan dalen. Ook een eventuele mindere vergoeding door verzekeraars kan hiertoe leiden.

Vooral voor kleinere optiekketens is meer druk op de winst en een groeiende online concurrentie een punt van zorg. De hoge winstgevendheid is vaak ook nodig; personeel is duur, en men vaak is het levensonderhoud van hen hierop ingericht.

Meer informatie

Lees het volledige rapport 'Stand van Retail'.

Lees verder in de retailsector

De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden