Javascript is required
Metaversum bedreigt de winkelstraat

Metaversum bedreigt de winkelstraat

In de 3D-wereld van metaversum kunnen fysieke en digitale producten getoond en gekocht worden. Het metaversum is nog volop in ontwikkeling en vergt hoge ontwikkelingskosten, maar de verwachting is dat het op termijn negatieve gevolgen op de fysieke winkelstraat gaat hebben.

Insight

Het metaversum is een onlinenetwerk van diverse virtuele 3D-werelden. De consument van het metaversum krijgt een individueel en ruimtelijk gevoel dat nauwelijks onderdoet voor ervaringen in de werkelijkheid. Door experts wordt de metaversum gezien als de volgende stap van het 2D-internet en is volop in ontwikkeling. In het toekomstige metaversum kunnen mensen elkaar ontmoeten, samenwerken, leren, ontspannen maar ook consumeren.

Metaversum staat nog in de kinderschoenen, maar de gamewereld is er al ver mee. Bij de game Fortnite kan de avatar (gecreëerde figuur) al tegen betaling aangekleed worden en dit is de basis van het verdienmodel. Het onlinespel Second Life uit 2003, waarbij spullen gekocht en verkocht kunnen worden, is daar overigens weer een voorloper van. Toegang tot het metaversum kan via digitale tools als de mobiele telefoon en laptop, maar ook via augmented reality- en virtual reality-brillen. In het laatste geval lopen de werkelijke en digitale wereld door elkaar.

Het metaversum biedt de mogelijkheid om de fysieke en digitale wereld dichter bij elkaar te brengen en heeft volgens digitale experts enorme potentie. Zo groot zelfs dat Facebook zijn naam eenvoudig veranderde in Meta. De 3D-wereld van het metaversum leent zich goed om thuis met een digitale bril op te winkelen, in alle rust producten te bekijken en deze eenvoudig digitaal aan te schaffen. Dit is niet nieuw, want Alibaba maakte al in 2017 realtime virtueel winkelen mogelijk met behulp van een app, een kartonnen 3-bril en mobiele telefoon. Andere grote techpartijen als Apple, Alphabet, Amazon en Microsoft zijn nu ook volop bezig met het ontwikkelen van digitale brillen en virtuele werelden. Het metaversum wordt daarmee een nieuw kanaal om consumenten digitaal te verleiden spullen te kopen om te gebruiken in de echte wereld.

Hoe snel het metaversum zich gaat ontwikkelen, is moeilijk te zeggen. Het heeft het huidige online-netwerk ook jaren gekost om op het huidige niveau te komen. Zeker is dat het metaversum verder inspeelt op de behoefte van eenvoudig en snel winkelen in een omgeving waar niets onmogelijk lijkt. En die behoefte wordt in deze nieuwe virtuele wereld alleen meer gevoed en versterkt. Dat is ook zo gegaan met mobiel bellen, online boodschappen doen en recent met flitsbezorging dat vooraf als overbodig werd ingeschat. Wanneer metaversum voor iedereen makkelijk toegankelijk wordt, kan het uitgroeien tot een invloedrijk digitaal verkoopkanaal. Het zal vooralsnog lang verlieslatend zijn net als bij online maar zal uiteindelijk leiden tot minder winkels. De kleinere merken en retailers ontkomen er dan niet aan om - net als nu - hun waar tevens online aan te bieden; het verschil is dat dit in het geval van metaversum via gezamenlijke platformen zal moeten gebeuren, omdat het zelfstandig bouwen geen haalbare kaart lijkt.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden