Javascript is required

Efficiënter omgaan met ruimte en spullen

SmartStorage efficienter omgaan met ruimte en spullen

Onlangs financierde ABN Amro de verdere groei van Inbox Storage; een bedrijf dat zich committeert aan het toekomstbestendig maken en verduurzamen van hoe we met onze ruimte omgaan.

Het bedrijf heeft zelf wortels in de self storage, maar begon steeds meer tekenen te zien dat deze manier van opslaan niet meer past bij de huidige tijd. Daarom gingen zij op zoek naar een manier die beter aansluit bij de convenience maatschappij, maar waarin ook efficiënter wordt omgegaan met de ruimte die we hebben. We gaan in gesprek met de directeur Rik Snelleman.

Wat is SmartStorage?

SmartStorage laat opslagruimte beter aansluiten bij de wereld van de toekomst. Huizen worden steeds slimmer (smarthomes). Kantoorruimte wordt steeds flexibeler afgenomen (vastgoed als een service). SmartStorage groeit of krimpt niet alleen mee met de behoefte van de huurder, het geeft ook maximale controle via een persoonlijk account in de app.

Zo kan de consument ook veel meer doen met de spullen die hij of zij bezit. Consumenten hebben steeds meer spullen. Veel daarvan worden (bijna) nooit gebruikt. Met SmartStorage kunnen mensen hun rommelkamer omtoveren in iets waar ze dagelijks iets aan hebben, zoals een thuiskantoor of sportkamer. Met die spullen kun je vervolgens weer veel meer vanuit de app; uitlenen bijvoorbeeld!

Hoe ontstond het idee voor SmartStorage?

Inbox is begonnen als klassieke self storage aanbieder in Gouda. De ervaring leerde daar, dat deze manier van opslag verhuren niet meer paste bij de huidige tijd. Mensen bezochten hun opslag zelden: 70% van de huurders kwam minder dan één keer per kwartaal langs.

Ondertussen gebeurt in de retail steeds meer online: producten komen naar de consument, in plaats van andersom. Wij vonden het raar dat iemand maar zelf moest zien hoe hij zijn spullen bij een opslagruimte krijgt. Terwijl je vaak juist al genoeg aan je hoofd hebt wanneer je opslag nodig hebt.

Hoe draagt SmartStorage bij aan een circulaire toekomst?

Opslagruimte is natuurlijk op zichzelf geen circulair product. Spullen die (even) niet (meer) nodig zijn, worden weggezet om eventueel nog eens gebruikt te worden. In de praktijk blijkt dat ze dan al snel worden vergeten. Uit het oog, uit het hart.

Door de nabijheid van de opslag via de SmartStorage app, voorkomen we dat klanten vergeten wat er eigenlijk in de opslagruimte bewaard wordt. Daardoor wordt het voor huurders eenvoudiger om deze spullen een tweede leven te geven. Door ze te verkopen, of naar de kringloop te laten brengen bijvoorbeeld.

En daar hoort de sharing economy dus ook bij?

Zeker! We hebben straks een warehouse vol met spullen waar iemand anders mee geholpen kan zijn. Vaak gaat het dan om producten die wisselvallig nodig zijn. Wintersportspullen, of statafels bijvoorbeeld. We zijn nog niet helemaal op het punt dat klanten via de SmartStorage app spullen aan elkaar kunnen uitlenen of verhuren, maar dit is zeker een functie die in het verschiet ligt. Het is nu zaak de ontwikkelde app, software en online omgeving te testen en te verbeteren als management systeem voor fysieke spullen. Daarna gaan we steeds meer functionaliteit toevoegen. De mogelijkheid om spullen te verhuren of uit te lenen, is daar één van.

Welke stappen zien jullie verder nog op het gebied van duurzaamheid?

Juist omdat ruimte steeds kostbaarder wordt, wordt het ook steeds belangrijker om op een efficiënte manier om te gaan met de ruimte die we hebben. We kunnen onze leefruimte vol blijven zetten met spullen die we (bijna) nooit gebruiken, maar deze ruimte kan ook benut worden om te leven. Want is het eigenlijk niet heel gek dat er in woontorens per appartement standaard een gedeelte moet worden opgeofferd voor bergingen?

Met de technologie die we ontwikkelen, kun je toe naar een situatie met centrale bergingen per woontoren, straat, wijk of zelfs stad. Zodat iedere bewoner daar zijn of haar spullen kan bewaren die niet vaak gebruikt worden. Want waarom zou iedereen in een straat zelf een grasmaaier moeten hebben, als die vervolgens maar één keer in de maand de schuur uit komt?

Ontdek meer verhalen van ondernemers

Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.

Ga naar alle ondernemersverhalen

Lees verder in de retailsector

De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden