
Droppie maakt recyclen laagdrempelig en lonend
Een pakketje ophalen en ondertussen je plastic, verpakkingen, textiel, frituurvet of elektronica recyclen. Voor veel Nederlanders is dat inmiddels wekelijkse routine in de winkels van Droppie. De startup - genomineerd voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award 2025–2026 - bewijst dat consumenten wel in winkels willen recyclen, mits je het laagdrempelig en aantrekkelijk maakt.
Droppie is een one-stop-shop in grote steden waar consumenten al hun recyclewaar en statiegeldartikelen gemakkelijk kunnen inleveren. Van textiel tot plastic en van elektronica tot statiegeldblikjes. De Droppie-app registreert wat je inlevert en betaalt via Tikkie direct een vergoeding uit. Het geld kun je ook doneren aan goede doelen of lokale initiatieven.
Achter het concept zitten twee ondernemers die ieder vanuit hun eigen ervaring het afvalprobleem zagen. Stef Traa werkte jarenlang in de plantaardige vleessector en woonde een tijd in Zuid-Afrika. Terug in Amsterdam viel hem iets op: het afvalprobleem. “Overal zetten mensen spullen naast de afvalcontainer die prima te recyclen zijn of soms zelfs nog bruikbaar. Ik kon het niet bevatten.”
Niet lang daarna ontmoet Traa medeoprichter Natascha Hermsen, ruim 25 jaar innovatiedirecteur bij Deloitte. Ze raken in gesprek over elektronisch afval. “Elektronische apparaten zitten vol kostbare grondstoffen als goud. Natascha vertelde me hoeveel goud er verloren gaat door het niet goed recyclen van elektronica zoals telefoons. Eeuwenlang werd goud hergebruikt, maar de afgelopen jaren gaan we in rap tempo door de voorraad heen. Dit moest anders, vonden we.”
Drempels voor recyclen wegnemen
Traa en Hermsen besluiten te onderzoeken waarom mensen niet recyclen en gaan in gesprek met honderden inwoners van grote steden. Traa: “We ontdekten dat veel mensen recyclen lastig vinden. Wat hoort nu precies waar? Ook vinden ze de drempel om te recyclen te hoog. Als je goed wil recyclen, moet je vaak naar meerdere plekken in de stad. Of naar een milieustraat buiten de stad. Tot slot is er geen enkele beloning voor goed gedrag. Met Droppie willen we deze barrières wegnemen. Met een concept dat praktisch, laagdrempelig en lonend is.”
Van scepsis naar succes
In het begin lopen de ondernemers vooral tegen twijfels aan. “Iedereen in de industrie zei: nou succes ermee. Mensen naar je winkel krijgen en ze ook nog belonen voor hun afval, hoe ga je dat doen?” blikt Traa terug. Toch besluiten de ondernemers in het diepe te springen. Met hulp van twee privé-investeerders en support van de Gemeente Amsterdam openen ze een jaar geleden hun eerste locatie aan het Limburg van Stirumplein in Amsterdam.
Traa en Hermsen zoeken met Droppie direct aansluiting bij bestaande routines van consumenten. “We wisten dat gedragsverandering en bezoekersaantallen onze grootste risico’s waren. Daarom werden we direct partner van alle pakketpartners van Vinted”, vertelt Traa. “Wie via Vinted koopt, moet normaal pakketjes ophalen bij verschillende punten in de stad. Wij brengen al deze pakketpartners onder één dak. Vanaf dag één hebben we daardoor elke dag honderden mensen in de winkel die hun pakketjes ophalen en ook direct in aanraking komen met Droppie.”
Naar 10 locaties binnen 1 jaar
Nu, bijna twee jaar na de oprichting, geeft Droppie sceptici het nakijken. De startup opende binnen één jaar tien locaties in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Er zijn inmiddels 30.000 gebruikers van de app. En iedere maand staan er 22.000 mensen in de eerste Droppie winkel.
De startup bewijst bovendien dat goed ingezameld materiaal meer waard is. “Omdat we schone stromen inzamelen maken we hoogwaardige recycling mogelijk”, legt Traa uit. “Routers zijn een mooi voorbeeld. Normaal gesproken belanden dit soort apparaten in een grote container, vaak beschadigd door andere apparaten erbovenop. Tegen de tijd dat er iemand naar kijkt, zijn ze onbruikbaar. Van de 500 routers die wij de afgelopen maand inzamelden, konden er 340 één-op-één opnieuw worden ingezet.”
Bijdragen aan het grondstoffenprobleem
Ook op het gebied van plasticinzameling valt volgens Traa nog veel te winnen. “Ons ingezamelde plastic is slechts 3 procent vervuild, bij gemeenten is dit 30 procent. In grote steden wordt plastic vaak op een inefficiënte manier via nascheiding verwerkt: consumenten gooien alles bij het restafval en de gemeente sorteert het daarna uit. Op deze manier gaat er veel materiaal verloren. Neem Amsterdam, daar sorteert de gemeente slechts 7% van het plastic uit. Dat mag bovendien nooit meer worden gebruikt voor voedselverpakkingen, omdat het te vervuild is.”
De urgentie wordt versterkt door Europese regelgeving. De Packaging & Packaging Waste Regulation (PPWR) schrijft voor dat in 2030 minimaal 30 procent van verpakkingen uit gerecycled materiaal moet bestaan. “Die grondstoffen hebben we nu niet in Nederland en dan worden we afhankelijk van import. We zijn met Droppie gestart vanuit een afvalprobleem, maar nu zien we dat het steeds meer een grondstoffenuitdaging wordt”, zegt Traa.
Digitaliseren van afvalstromen
De technologie achter Droppie speelt een sleutelrol in de groei van de startup. In de winkels staan bulkmachines van Tomra waar je in één keer 200 blikjes of plastic flesjes kunt inleveren. Daarnaast ontwikkelde Droppie de Drop-Bot: een AI-gestuurde inleverbot die materialen herkent, weegt en digitaliseert voor goede verwerking. De beloning wordt direct zichtbaar in de Droppie-app met de optie om de vergoeding zelf te houden of te doneren aan een goed doel.
“Met deze aanpak digitaliseren we afvalstromen,” vertelt Traa. “We weten straks op productniveau wat er wordt ingeleverd. Dat is interessant voor merken én voor consumenten. In de toekomst willen we ook feedback geven: je koopt vaak dit product – wist je dat er een duurzamere optie is?”
De eerste Droppie-winkel in Amsterdam draaide binnen een jaar break-even en in Den Haag gaat het zelfs sneller.
Groeien naar 70 winkels in 2027
De groei is indrukwekkend, maar hoe maakt Droppie het rendabel? “We zijn een full-profit bedrijf en willen bewijzen dat je circulariteit op een winstgevende manier kunt inzetten”, legt Traa uit. “Ons verdienmodel kent meerdere pijlers. Ten eerste ontvangen we een vergoeding voor ingezamelde materialen. Omdat onze stromen veel schoner zijn, krijgen we een hogere prijs. Daarnaast ontvangen we vergoedingen van partners als Statiegeld Nederland en Verpact. Ook het verwerken van Vinted-pakketten levert inkomsten op. En we verkopen in een aantal winkels ook producten, bijvoorbeeld Pieter Pot. De laatste pijler is de datapropositie: merken krijgen via Droppie inzicht in consumentengedrag en materiaalstromen.”
De eerste resultaten zijn veelbelovend. De eerste Droppie-winkel in Amsterdam draaide binnen een jaar break-even en in Den Haag gaat het zelfs sneller. In 2027 wil Droppie een netwerk van 70 winkels in Nederland neerzetten. De startup richt zich op spreiding in de vier grote steden Amsterdam, Utrecht, Den Haag en Rotterdam. De zogenaamde nascheidingsgemeenten waar de problematiek het grootst is.
Maar uitdagingen zijn er ook, volgens Traa. “Verdere groei vraagt om kapitaal, maar banken vragen om zekerheid en impactinvesteerders werken met strikte voorwaarden. Daar worstelen veel circulaire startups mee.”
Test vroeg, test klein
Heeft Traa tot slot nog een advies voor andere startende ondernemers? “Test vroeg, test klein. Wij zijn gewoon begonnen met één winkel en leerden meteen wat wel en niet werkte. Ook partners als Statiegeld Nederland en Verpact sloten zich snel aan, omdat ze de boot niet wilden missen. Alleen door te doen, ontdek je waar de kansen liggen en maak je zowel consumenten als partners enthousiast. Dat we als vernieuwende speler in het retaillandschap nu zijn genomineerd voor de ABN AMRO Newcomer Retail Award is een enorme erkenning.”
Lees verder in de retailsector
De winkel van vandaag is meer dan alleen een voorraadkast. Het biedt klanten advies en inspiratie en is de plek om in contact te zijn met klanten. Door de Oekraïne crisis en forse inflatie is het consumentenvertrouwen sterk gedaald en dit beïnvloedt het consumentengedrag. Retailers kampen daarnaast met forse kostenstijgingen op het gebied van inkoop, huur, personeelskosten, covid herstelbetalingen en energie. De omstandigheden blijven ook na covid voor veel retailers uitdagend.