
Samenwerking nodig voor duurzame stadslogistiek
Karel Hoeben gaat met City Hub de last mile-bezorging veranderen. Begin 2022 is hij begonnen als CEO van dit bedrijf met logistieke hubs in vijf steden, met de ambitieuze opdracht om de schaal te bereiken die gebruik van een stadshub rendabel maakt. Deze opdracht is Hoeben op het lijf geschreven gezien zijn ruime ervaring in het naar de volgende fase helpen van bedrijven.
City Hub heeft een van de eerste white label-hubs in Nederland opgezet. Hier kunnen verschillende vervoerders en ontvangers gebruik maken van een logistiek centrum aan de rand van de stad, met als doel: minder vervoersbewegingen en een hogere beladingsgraad. In 2015 is het concept ontstaan toen er veel leegstand was. In Roermond vond City Hub een locatie dicht bij de McArthurGlen Outlet. “Het winkelcentrum wilde hun klant veel ruimte bieden, goederen snel kunnen aanvullen en weinig logistiek gedoe”, vertelt Hoeben. “Daarom verzamelden we goederen in onze hub, en brachten die op bepaalde tijdstippen naar het winkelcentrum. Dankzij de gecreëerde ruimte in het winkelcentrum nam hun omzet met 30 procent toe.”
Schaarse ruimte benutten
De ruimte voor vervoersbewegingen en opslag in binnensteden wordt steeds schaarser. Om meer bestemmingen in de binnenstad te kunnen voorzien van goederen heeft City Hub een open concept neergezet waar meer vervoerders gebruik van kunnen maken. “Nu meer partijen gebruik maken van onze hubs, kunnen we daadwerkelijk vervoersbewegingen in de stad verminderen”, stelt Hoeben. “Naast onze eigen vervoersmiddelen zijn ook last mile-vervoerders aangesloten. Leveringen gaan mee de stad in met een rit die nog ruimte heeft.”
Lage marges in de logistiek vragen voor dergelijke concepten om innovatieve verdienmodellen. Daarom zet City Hub in op meerdere inkomstenbronnen. “Onze partners betalen voornamelijk voor de ruimte die ze gebruiken in de hub”, vertelt Hoeben. Ze huren ofwel een deel op vaste basis of maken flexibel gebruik van de gemeenschappelijke open ruimte. Hoeben onderstreept de noodzaak voor meerdere inkomstenbronnen: “We verhuren ook kantoorruimte en partners laden hun elektrische voertuigen op ons laadplein.”
Data delen voor stadshubs
Samenwerking is het belangrijkste om de gedeelde stadshubs rendabel te maken. “Met het softwareplatform Keana verbinden we iedereen. Hier worden goederenstromen aangeboden waar een vervoerder die op dat moment ruimte in een voertuig heeft op kan reageren”, illustreert Hoeben. “Het platform heeft daarnaast een administratieve functie voor de verrekeningen van opdrachten.” Hoewel Keana eerst onderdeel was van City Hub is het onderdeel onlangs afgesplitst en zelfstandig verdergegaan. Zo kunnen ook andere stadshubs aanhaken op de software.
Door een gebrek aan beschikbare locaties kan City Hub minder snel opschalen dan gehoopt. Hoeben ziet dit gebrek als hun grootste uitdaging: “Het is de afgelopen jaren steeds moeilijker geworden om geschikte locaties te vinden die betaalbaar zijn.” Een stadshub moet vlakbij de binnenstad staan met een goede uitvalsweg. Daarnaast moet de netcapaciteit voor energie toereikend zijn. “Vastgoedbeleggers vinden ons duurzame concept wel interessant omdat gemeenten er graag ruimte voor maken in hun bestemmingsplannen”, vertelt Hoeben. “Hopelijk kunnen we sneller uitbreiden als de vastgoedmarkt verder afkoelt.”
Meer informatie
Lees ook het rapport 'Schaarse ruimte dwingt tot delen van stadshubs'. Bijna een derde van de vervoerders in de stadslogistiek wil met de invoering van zero-emissiezones gebruik gaan maken van stadshubs. Toch komen nog weinig stadshubs van de grond door de schaarse ruimte en hoge huurprijzen.
Lees meer verhalen van ondernemers in de transport- en logistieksector
Overweegt u een eigen onderneming, staat u aan de rand van het opstartproces of wilt u eens een kijkje nemen in de keuken van een ander? Duik in onze ondernemersverhalen uit de sector Transport en Logistiek en haal inspiratie en tips uit de ervaringen die ondernemers delen.
Meer ondernemersverhalen in de sector Transport en Logistiek