
Brexit biedt ook kansen voor transporteurs
Met een op het laatste moment gesloten akkoord nam het Verenigd Koninkrijk op 1 januari daadwerkelijk afscheid van de Europese Unie. De maand januari was ondanks het akkoord chaotisch voor transporteurs. Maar er ontstaan ook kansen, zegt Gijs van den Broek, eigenaar van Van Heugten Transport.
Van Heugten Transport rijdt met vijftig trucks en honderd trailers vooral op Frankrijk, Engeland, Duitsland, Denemarken en Oostenrijk en is gespecialiseerd in pallettransport. Ongeveer 10 tot 15 procent van het transport vindt plaats op het Verenigd Koninkrijk (VK).
Van den Broek ervaart net als andere partijen in de logistiek de enorme hoeveelheid papierwerk die nu samenhangt met transport op het VK. “Wij hebben in ieder geval zwaar onderschat wat een bureaucratie eraan vastzat.” Maar de nieuwe relatie met het VK zorgt ook voor nieuwe mogelijkheden voor de partijen die erop in kunnen spelen, merkt de ondernemer op. De VK-specialist die de klant compleet kan ontzorgen, zou wel eens spekkoper kunnen zijn.
Hoe gaat het nu met het transport op het Verenigd Koninkrijk?
"Het gaat heel moeizaam. Heel stroperig. Ik zal je een voorbeeld geven van een collega. Die had vijftien volle trailers met exact hetzelfde product in de haven staan om te verschepen. Ze boeken het spul in en tien trailers worden vrijgegeven en vijf niet. Alles was hetzelfde, maar om onverklaarbare reden kwamen die vijf er niet doorheen. Vervolgens ontstaat er een partij bureaucratie en moesten ze uiteindelijk vijf vrachten vernietigen omdat het om bederfelijke waar ging. Dat is natuurlijk belachelijk.
Er hangt zo’n ontzettende papierwinkel aan elke order vast dat het nagenoeg onmogelijk is om de orderstroom te stroomlijnen in een paar weken. In de eerste week van januari was bij slechts 10 procent van onze orders de administratie op orde en in de vierde week zitten we op ongeveer 60 procent. Er zijn situaties geweest waarin zowel onze declarant als de declarant van de klant de boel niet op orde had en de douane vervolgens verschillende dingen riep."
Waar ligt dat dan aan?
"Dat ligt deels aan onwetendheid en gebrek aan specialisatie bij ons, dus daar moeten we onszelf voor in de spiegel kijken en lering uit trekken, maar het ligt ook zeker aan de verladende partij en de douane. Uiteindelijk denk ik niet dat je één partij als schuldige kan aanwijzen. In de hele keten worden fouten gemaakt. Wij hebben in ieder geval zwaar onderschat wat een bureaucratie eraan vastzat. Iedereen riep: “Als er een deal komt, hebben we die problemen niet.” Maar voor de logistieke stromen maakt het eigenlijk niet uit dat er een deal is."
Maar is het dan vooral een kwestie van de papieren op orde krijgen?
"Aan de andere kant van het Kanaal heb je meerdere digitale systemen om de lading aan te melden en die zijn niet goed aangesloten bij de Engelse douane. Dan krijg je bijvoorbeeld trailers die worden geblokkeerd bij de grens. De logistieke stroom stopt daar gewoon en dat geldt zowel voor import als voor export. Het is natuurlijk niet normaal dat vervoerders ervoor kiezen om met een lege trailer vanuit het VK naar huis te gaan, maar het gebeurt wel, en puur om een stuk bureaucratie te ontlopen. Aan deze kant van het Kanaal zijn de digitale systemen prima geregeld, of het nou gaat om België, Frankrijk of Nederland."
Hoe reageren klanten hierop?
"Er zijn klanten die boos zijn, maar er komen ook nieuwe klanten bij. Grote dienstverleners hebben soms de complete dienstverlening op de VK stopgezet en dat zorgt voor een nieuwe aanwas van klanten. Uiteindelijk moet het van twee kanten komen. Iedereen moet er wat extra energie in steken en zorgen dat de boel voor elkaar is. Het is een feit dat wij daarin wat extra moeten leren en ik hoop dat de klanten ons die coulance geven. Maar ook de klant zal er energie in moeten steken."
Moet iemand betalen voor die inefficiëntie?
"Ja, het zal meer geld gaan kosten. Iemand zal uiteindelijk moeten betalen voor alle bureaucratie die er nu bij komt kijken. Dat levert duurdere producten op en dat stopt niet bij 10 procent. Sommige van onze klanten moeten ook extra heffingen betalen en berekenen dat gewoon door in de prijs.
Verder ontstaat er schaarste aan transportcapaciteit. De grotere dienstverleners in Europa laten nu een vrachtje voor Londen liggen, terwijl het ze vroeger niet uitmaakte waar een vracht naartoe ging. Die grote bedrijven kwamen overal in Europa en namen alles mee wat voor handen was, of het nou naar Londen of naar Hongarije ging. Ze zorgden gewoon voor een zo hoog mogelijke kilometeromloopsnelheid in het wagenpark dat ze beheerden. Doordat dat wegvalt, stijgen de prijzen. Maar er zijn ook kansen."
Wat voor kansen zijn dat dan?
"Door de extra complexiteit van het transport op het VK kun je het nu als een extra service aanbieden door klanten straks van A tot Z compleet te ontzorgen in de traject. Als je die specialisatie onder controle hebt, dan denk ik dat je commerciële kansen hebt. Ook omdat collega’s er gewoon mee stoppen."
Gaat u VK-specialist worden?
"Wij hebben eigenlijk nooit bewust een keuze gemaakt om ons te specialiseren. Achteraf is dat ons geluk gebleven. Wanneer er iets aan de hand was in een regio konden wij wat spreiden. Op Engeland rijden wordt bij ons een onderdeel van het hele proces en ik wil zeker mijn klanten daarin blijven ontzorgen. Ik wil het goed blijven doen en dit kunstje gaan beheersen. Ik denk dat dat ook wel gaat lukken."
Dit is het tweede deel van een tweeluik waarin ABN AMRO spreekt met ondernemers in de Transport & Logistiek over wat zij merken van de nieuwe handelsrelatie met het VK. Lees het eerste artikel hier.
Lees verder in de transport- en logistieksector
Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.