Elektrificeren ondanks netcongestie

De transportsector kent grote ambities op het gebied van CO2-reductie. Elektrificatie van het rollend materieel is technisch mogelijk. De laadinfrastructuur wordt vaak genoemd als belemmerende factor. Maar is dat ook werkelijk zo? En welke mogelijkheden zien we wellicht over het hoofd.
Zowel in Europees verband als ook op nationaal niveau zijn er grote ambities op het gebied van de reductie van de CO2-uitstoot. Meest concrete voorbeeld voor de transportsector is de zero emissie stedelijke distributie die voor de deur staat. Wegtransporteurs moeten echter behoorlijk wat drempels nemen als het gaat om elektrificatie van hun vloot. Deze stap gaat aan alle kanten veel verder dan eerdere aanpassingen van Euro5 naar Euro6 motoren. Elektrificatie van het materieel leidt tot nieuwe logistieke keuzes, andere planning en ook een nieuwe manier om een rendabele business case te bouwen rondom deze vaak flinke investering. Ook de actieradius en beschikbare laadinfrastructuur zijn bepalend voor een succesvolle transitie. Diesel tanken bij de pomp is als water dat vanzelfsprekend uit de kraan komt. Hoe anders is dat in het geval van de overstap naar batterij-elektrisch vervoer.
Toch is er al een flink aantal bedrijven dat serieuze stappen zet. Nederland speelt binnen Europa een vooraanstaande rol als het gaat om de afname van aantallen volledig elektrische trucks en bestelwagens. Volgens recente cijfers van ACEA is het aandeel in Nederland verkochte elektrische trucks In de eerste drie kwartalen van 2023 gestegen naar 8%. Dat is substantieel hoger dan de 2% verkopen in Duitsland in dezelfde periode.
Maar eerlijk is eerlijk, de gebrekkige en achterblijvende laadinfrastructuur geeft veel ondernemers de nodige kopzorgen. Wat kun je als transporteur doen om toch nu al een significant begin te maken met je elektrificatie? En bij wie trek je aan de bel als je er met je netbeheerder niet uitkomt? In het webinar dat door ABN AMRO samen met Nieuwsblad Transport is georganiseerd gaat hoofdredacteur Bart Pals in gesprek met Ewout van Wijk (ceo E van Wijk Logistics), Wilko Wolbers (sr. legal counsel bij de ACM) en Bart Banning (sector banker Transport en Logistiek bij ABN AMRO).
Logistiek elektrificeren in tijden van netcongestie
Meer informatie
Netcongestie vormt een obstakel voor verdere elektrificatie van ons energieverbruik. Naast het doen van noodzakelijke investeringen in het net kunnen aanpassingen in de regelgeving zorgen voor meer flexibiliteit in zowel de afname van stroom als in het aanbod uit eigen opwek. Verschillende organisaties werken aan oplossingen om de pijn van netcongestie te verzachten, zoals blijkt uit interviews die ABN AMRO heeft afgenomen.
In gesprek
Op allerlei podia en platforms gaan onze experts en vertegenwoordigers in gesprek met ondernemers en anderen over actuele onderwerpen. Zij praten over zaken als duurzaam ondernemen, circulaire economie, vastgoed en sociale impact. Volg de webinars, podcasts en interviews.
Lees verder in de transport- en logistieksector
Na een lastig jaar, waarin de internationale handel afnam door een snelle afbouw van overtollige voorraden, heeft de transportsector een voorzichtig herstel ingezet. Begin 2024 stegen zowel in de containervaart als in de luchtvaart de goederenvolumes. Dankzij de aantrekkende economische groei kan de sector verder herstellen. Het herstel wordt echter geremd door een lagere vraag naar bouwmaterialen. Intussen krijgt het wegvervoer de komende jaren te maken met een stapeling van milieuregels.