Javascript is required

Netflix jaagt innovatie in bioscoop aan

Netflix jaagt innovatie in bioscoop aan

Bioscopen ondervinden concurrentie van allerlei andere tijdsbestedingen, zoals online naar films op Netflix kijken, maar ook van bezoeken van escape rooms en van familie-avondjes thuis. Om met name de jonge bezoeker te blijven trekken, is continue vernieuwing nodig.

Download het volledige rapport

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Download het volledige rapport

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Voorbeelden zijn vroegboekkorting, luxe stoelen en innovaties met beeld en geluid. Als bioscopen voldoende vernieuwen, blijft het witte doek bovendien de ideale springplank voor nieuwe films en kan de evolutie van Netflix zelfs tot vollere zalen leiden.

Liefst 150 euro bood iemand op Marktplaats voor een ticket voor de finale van Game of Thrones, die in negentien bioscopen van Pathé werd uitgezonden. Wellicht zou het ook storm lopen als het Songfestival of ‘Wie is de Mol?’ live wordt uitgezonden op het witte doek. Hoewel die programma’s ook op televisie te zien zijn, vindt meer dan een kwart van de consumenten het dan redelijk om minimaal hetzelfde te betalen als bij een regulier bioscoopkaartje, dat gemiddeld bijna negen euro kost.

Bezoek aan een bioscoop of filmtheater 1 geeft namelijk een veel intensere ervaring dan thuis voor de buis. Daarom heeft branche de afgelopen jaren niet of nauwelijks de pijn gevoeld van de indrukwekkende opmars van online filmdiensten als Videoland, NLZiet en in het bijzonder Netflix. Laatstgenoemde zag het aantal klanten in Nederland in de afgelopen drie jaar bijna verdubbelen naar drie miljoen.

In een bioscoop is het beeld imposanter, het geluid scherper, je kunt een vliegtuig over je heen horen vliegen en het kan inmiddels in sommige bioscopen zelfs fictief waaien en sneeuwen als dat in de film gebeurt. Hoewel alle aanwezige grote ketens in buitenlandse handen zijn en de leveranciers van innovaties uit bijvoorbeeld Zuid-Korea en Canada komen, wordt in ons land driftig met dergelijke vernieuwingen geëxperimenteerd. En dat helpt. Inmiddels gaat een Nederlander vaker naar de bioscoop dan een Duitser, Italiaan en Belg, die twaalf jaar geleden juist vaker gingen. Het bezoek nam sinds 2007 met 55 procent toe.

Maar is al die beleving nog wel genoeg voor een bioscoopexploitant? De omstandigheden zijn uitdagender geworden. Zo dreigt overcapaciteit. Sinds 2007 nam het aantal bioscoopdoeken met 43 procent toe. Zolang de zalen goed gevuld blijven is dit prima, maar als het bezoek afneemt, maken lege stoelen een bioscoop niet aantrekkelijker. In Duitsland was dit de laatste jaren mogelijk het geval, aangezien daar het aantal zalen toenam, maar het bezoek daalde.

Daarnaast concurreert de bioscoop met een breed aanbod aan andere vrijetijdsactiviteiten. Tegen een etentje weegt de bioscoop nog niet op, zo komt naar voren uit onderzoek van ABN AMRO en PanelWizard onder meer dan duizend consumenten. En meer dan de helft vindt het leuker om een avond thuis af te spreken met familie en vrienden, dan naar het witte doek te gaan. De bioscoop moet zich hier nadrukkelijker van zien te onderscheiden

Daarnaast richt een aantal ‘nieuwe’ vrijetijdsactiviteiten zich vrij nadrukkelijk op jongere generaties. Zij zijn misschien wel het moeilijkst te lezen, en tegelijkertijd cruciaal om in de toekomst aan te spreken om naar de bioscoop te gaan. Het aanbod van lasergamezalen, klimwanden, trampolineparken is gestaag toegenomen.Dat geldt ook voor escaperooms, waarvan er inmiddels tientallen in ons land zijn. Van consumenten in de leeftijd onder de 40 jaar vindt 42 procent het leuker om een escaperoom te bezoeken, dan om naar de bioscoop te gaan.

Juist die jongere consument voelt ook bovengemiddelde aantrekkingskracht tot online filmdiensten als Netflix. Zo hebben 25- tot 35-jarigen 2,5 keer vaker een abonnement op deze filmdienst dan 55- tot 67-jarigen. Online filmdiensten als Netflix gaan de komende jaren nog nadrukkelijker op de deur van de consument kloppen. Vier op de tien consumenten zegt minder naar het witte doek te gaan als het aanbod van online films verbetert. Een extra dreiging is dat films de komende jaren naar verwachting sneller dan nu na de bioscooppremière via online filmdiensten te zien zijn.

Netflix kan de bioscopen bezoekers kosten. Maar het hoeft zeker niet. Sterker nog: uit ons onderzoek blijkt dat mensen die vaak naar online filmdiensten kijken, ook relatief vaak naar de bioscoop gaan. De groei van online filmdiensten kan een groter deel van de bevolking tot filmfanaat maken.

Het is dan wel zaak om bioscopen aantrekkelijk te houden. Continue innovatie vanuit de wensen van de consumenten is nodig. In dit onderzoek zullen we eerst de opkomst van online filmdiensten beschrijven, om vervolgens toe te lichten welke innovaties de consumenten aanspreken.

Een ding is zeker: er is nog een wereld te winnen voor bioscopen en filmtheaters, en daar gaat de bezoeker de vruchten van plukken.

Meer informatie

Lees het volledige rapport 'Netflix jaagt innovatie in bioscoop aan'.

(Ziet u geen download of kunt u het rapport niet downloaden? Upgrade uw browser dan naar de meest recente versie.)

Lees verder in de sector Leisure

De sector Leisure heeft een zware periode grotendeels achter de rug. Het herstel is ingezet met afbouwen van de maatregelen omtrent corona. De terrassen beginnen vol te raken, het aantal toeristen neemt toe en evenementen kunnen weer georganiseerd worden. De personeelstekorten zijn nu de grootste uitdaging. Werkzaamheden van het personeel digitaliseren en het spreiden van gasten kunnen de impact daarvan beperken.

Bekijk alle artikelen

Lees ook

Meld je gratis aan voor onze Insights nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van onze inzichten, tips en trends

Aanmelden