
Steeds meer werkenden in professionele beroepen combineren werk en ontspanning op reis. De opkomst van dit zogeheten blended travel is een mooie kans voor reisaanbieders die hun proposities daarop aanpassen. De reismarkt voor professionals pakt mogelijk nu zelfs nog groter uit dan voor de coronapandemie.
Nog niet zo lang geleden viel het merendeel van alle reizen in een van twee duidelijk afgebakende categorieën: ontspanning of werk. Toen volgde de coronapandemie, liepen de kantoren leeg en inmiddels bepalen werknemers massaal zelf waar en wanneer ze werken. Ook nu de coronadreiging is afgezwakt zet die trend stevig door; de scherpe scheiding tussen werk en privé vertroebelt mede daardoor steeds verder.
De al langer bestaande en redelijk selecte groep ‘digital nomads’ krijgt daardoor toenemend gezelschap van een bonte stoet professionele zakenreizigers die veelal in dienst zijn van een werkgever. Ook zij verkennen nu de mogelijkheden om werk en ontspanning op reis te combineren. Dat loopt uiteen van werken op een exotische locatie of het verlengen van een zakenreis met een paar dagen, tot en met het afreizen van hele teams om de door het thuiswerken ondergesneeuwde banden weer aan te halen.
‘Ongekende verschuiving’
Tijdens een overleg met aandeelhouders ging commercieel directeur Vasu Raja van American Airlines onlangs uitgebreid in op deze ontwikkeling. “In onze historische data schommelde het percentage reizigers dat aangaf werk en ontspanning te combineren altijd rond de 20 tot 25 procent”, aldus Raja. “Het laatste halfjaar schoot het percentage van blended vliegreizen opeens omhoog naar 50 tot 55 procent. De impact van deze ongekende verschuiving is even divers als omvangrijk.”
Dit geldt niet alleen voor American Airlines. Dit nieuwe reisgedrag verandert immers ook de klantervaringen en het type gastenwaarop veel andere reisaanbieders hun marketing baseren. De sterke opkomst van de reizende professional vraagt dus om nieuwe manieren van communicatie en marketing. Maar bovenal om een scherpe blik op de bestaande dienstverlening door de gehele waardeketen: van transport, accommodaties en consumpties tot het aanbod van lokale excursies en services.
Persoonlijk contact
Grote hotelketens als Accor, Hyatt en Marriott haken al volop op deze trend in. Zo lanceerde Hyatt onlangs Work from Hyatt: Offsite. Met dit concept speelt de keten naar eigen zeggen in op “de evolutie van de hybride werkplek en de groeiende vraag van bedrijven naar mogelijkheden voor persoonlijke contacten met collega’s in een ongedwongen sfeer”. De Amerikaanse vastgoedinvesteerder Pebblebrook, die zich richt op high-end zakenhotels en resorts, investeerde recent fors in de aanleg van nieuwe boomhuizen en glamping-tenten op zijn resorts om aan deze behoeften te voldoen.
Om effectief in te kunnen haken op de sterk toenemende gemiddelde verhuurtijd van de reizende professional, voerde Airbnb onlangs de grootste aanpassingen in tien jaar tijd door. De trendsetter verhuurt meer dan de helft van zijn accommodaties tegenwoordig langer dan een week, en 20 procent zelfs langer dan drie weken. Huurders kunnen met nieuwe ‘Split Stays’-features hun lange verblijf in dezelfde stad of regio verdelen over meerdere accommodaties om zo meer variatie te ervaren.
‘Deep work sessions’
Ondertussen verschijnen talrijke startups die zich specifiek richten op deze nieuwe reiziger die werk en ontspanning combineert. Het Nederlandse Dutch Outdoors organiseert bijvoorbeeld inspirerende buitenactiviteiten voor ‘entrepreneurs, creatieven, techies, innovators en zakelijke activisten’. Het Britse Flown richt zich met ‘deep work sessions’ in de natuur en het platteland op professionals die intensief en zonder afleiding aan specifieke projecten willen werken.
“Om gefocust te kunnen werken, moet je ook regelmatig in een passende omgeving kunnen ontspannen”, vertelt de initiatiefnemer. “Een verblijf in de natuur is daarvoor bij uitstek geschikt.” Op de website citeert Flown onder meer uitgebreid uit onderzoek door de Universiteit van Melbourne. Daaruit blijkt dat alleen het zien van een foto met een groen weiland of bos binnen een minuut zorgt voor een concentratieverbetering van 6 procent. Bij proefpersonen die in diezelfde minuut een betonnen kantoorgebouw te zien kregen nam de concentratie met 8 procent af.
Meer reisomzet
Hoewel puur zakelijk reizen nog lang niet op het niveau van voor de pandemie is, stimuleert de sterke opkomst van blended travel een veel snellere groei dan veel reispartijen voor mogelijk hielden. Veel professionals ontdekken nu pas de veelzijdige mogelijkheden van hybride en remote werken, of zij hebben hier nu voor het eerst de mogelijkheid toe. Verschillende rapporten concludeerden daarom recent dat de reismarkt als geheel mogelijk veel groter wordt dan voor de pandemie. Partijen die erin slagen hun reisproposities op tijd aan de nieuwe zakelijke reiziger aan te passen, plukken daar komende jaren vrijwel zeker de vruchten van.
Deze column verscheen eerder in TravMagazine
Over de auteur
Stef Driessen is sector banker Leisure bij ABN AMRO. Samen met zijn 60 gespecialiseerde teamgenoten adviseert hij bedrijven in de Leisure, Travel & Hospitality.
Lees verder in de sector Leisure
De sector Leisure heeft een zware periode grotendeels achter de rug. Het herstel is ingezet met afbouwen van de maatregelen omtrent corona. De terrassen beginnen vol te raken, het aantal toeristen neemt toe en evenementen kunnen weer georganiseerd worden. De personeelstekorten zijn nu de grootste uitdaging. Werkzaamheden van het personeel digitaliseren en het spreiden van gasten kunnen de impact daarvan beperken.