
Eind augustus is Amsterdam het toneel van SAIL, het grootste nautische evenement van Nederland. Het vakmanschap dat Nederland groot maakte in de scheepsbouw is nog altijd zichtbaar en vormt de basis voor de huidige Nederlandse superjachtindustrie die wereldwijd aan de top staat. Na recordjaren laat de markt tekenen zien van afkoeling. Nieuwe kansen dienen zich aan bij Amerikaanse tech-miljardairs, die naast luxe ook avontuur zoeken. Verwacht wordt dat de Amerikaanse importheffingen de markt minimaal zullen verstoren.
Download de analyse
Lees alle feiten en ontwikkelingen in de analyse 'Nederlandse superjachten blijven populair'.
Miljoenenpubliek voor maritiem topevenement
Dit jaar viert Amsterdam zijn 750e verjaardag met de 10e editie van SAIL Amsterdam. Vanwege de coronapandemie kon de vorige editie niet doorgaan waardoor het jubileum is verplaatst naar 2025. SAIL Amsterdam is uitgegroeid tot het grootste vrij toegankelijke maritieme evenement ter wereld. Naar verwachting trekt het evenement dit jaar 2,3 miljoen bezoekers uit binnen- en buitenland en ruim 10.000 schepen, waarvan 800 onderdeel van de officiële parade. Onder de landelijke, vrij toegankelijke evenementen neemt SAIL Amsterdam de onbetwiste eerste plaats in wat betreft bezoekersaantallen, gevolgd door de Nijmeegse Vierdaagse met 1,5 miljoen bezoekers.
Vooral tallships en historische schepen trekken de aandacht. Zij tonen het vakmanschap dat Nederland al eeuwen onderscheidt en vandaag nog steeds zichtbaar is in de bouw van superjachten. Een niche waarin Nederland wereldwijd een toppositie heeft. Hoewel geen officiële definitie bestaat, wordt een jacht vanaf 24 meter doorgaans als superjacht gezien. Het betreft extreem dure, op maat gemaakte schepen met volledige bemanning.
Nederland excelleert in exclusieve lange jachten
Nederland handhaaft zijn toppositie niet zozeer door productievolumes, maar door de lengte en kwaliteit van de jachten die het produceert. In 2024 was Nederland de wereldwijd grootste producent van nieuwe superjachten langer dan 80 meter. De reden dat opdrachtgevers kiezen voor Nederlandse jachtbouwers is vanwege de specialisatie in maatwerk, innovatie en vakmanschap. Bijna 70 procent van de Nederlandse productie bestaat uit maatwerk: schepen die volledig vanaf nul worden ontworpen en gebouwd naar de wensen van een opdrachtgever. Bekende Nederlandse superjachtwerven zijn Feadship, Oceanco, Heesen Yachts en Royal Huisman.
Duitsland heeft overigens het record met de Azzam, het grootste superjacht ooit met een lengte van bijna 181 meter, gebouwd door het Duitse Lürssen Yachts. Duitse bouwers leggen zich vooral toe op zeer grote boten: de gemiddelde lengte van de Duitse superjachten bedraagt 99,2 meter in 2025. Ter vergelijking: de gemiddelde lengte van de superjachten van Nederlandse bouwers, die een breder segment bedienen, bedraagt volgens het tijdschrift BOAT International 71 meter.
Inflatie drijft meterprijs op
De vroegere vuistregel van 1 miljoen euro per meter voor een superjacht ligt tegenwoordig rond de 1,3 miljoen euro per meter. Extra lengte en luxe drijven de uiteindelijke meterprijs vaak verder op. (Bron: HISWA-RECRON)
Het segment jachten tussen de 30 en 60 meter wordt gedomineerd door Italiaanse bedrijven, die in 2024 verantwoordelijk waren voor twee derde van de verkoop. Italiaanse bouwers richten zich vooral op het opvoeren van het volume en het produceren in serie. In 2025 bedraagt de gemiddelde lengte van de Italiaanse superjachten 55,4 meter.
Economisch klimaat superjachtenmarkt
Volgens berekeningen van ABN AMRO en HISWA-RECRON, de ondernemersorganisatie voor bedrijven in de jachtbouw en watersport, bedroeg het wereldwijde marktaandeel van de Nederlandse superjachten in 2023 ongeveer een kwart. Volgens de laatste cijfers werken in Nederland ongeveer 6.500 medewerkers in de branche, waarvan ongeveer 3.000 bij superjachtbouwers zelf en circa 3.500 bij toeleveranciers. De omzet in 2023 is gedaald met 8,5 procent ten opzichte van 2022. Wat opvalt, is een stijging van 48 procent van de exportwaarde in 2023. Waarschijnlijk is dit te danken aan de verhoogde bestellingen van superjachten tijdens de coronapandemie. De bouw van een superjacht duurt een paar jaar, waardoor de levering later plaatsvindt.
Ook is de mondiale verkoop van superjachten de afgelopen jaren afgenomen. Het lijkt erop dat markt na de recordjaren is afgekoeld en terugkeert naar normaal. Het aantal opgeleverde superjachten is tijdelijk gedrukt door sancties tegen Russische kopers, naar aanleiding van de Russische invasie in Oekraïne in februari 2022. Door de sancties mochten reeds door gesanctioneerde Russen bestelde superjachten niet meer worden geleverd. Deze superjachten zijn, vaak met aanpassingen aan bijvoorbeeld het interieur, uiteindelijk met vertraging geleverd aan kopers uit andere landen.
De afgelopen jaren starten steeds meer werven met het bouwen van superjachten zonder dat hiervoor al een koper is gevonden. Met deze zogenoemde ‘bouwen op speculatie’ is makkelijker in te spelen op klanten die direct een superjacht willen en zorgen voor een meer stabiele benutting van de productiecapaciteit. In 2023 bedroeg het aandeel 19 procent, en tegen 2025 is dit gestegen naar 31 procent. Vooral bij de kleinere superjachten (schepen tussen de 24 en 27 meter) is het aandeel groter, namelijk 40 procent. In Nederland is momenteel ruim een kwart van de bouw voor superjachten speculatief.
Superjachten voor de nieuwe ontdekkingsreizigers
De markt verschuift van traditionele miljardairs naar jonge, technologie-gedreven klanten. Die willen minder standaard luxe en meer avontuur. Zogeheten expeditie-jachten worden daarom steeds populairder: compactere jachten met een groter en robuust ontwerp, geschikt voor afgelegen gebieden zoals Antarctica of de zuidelijke oceaan. Autonomie speelt hierbij een belangrijke rol, het langdurig zelfstandig op het water kunnen verblijven onder uitdagende omstandigheden. Een voorbeeld hiervan is de Xplorer 60, gebouwd door scheepswerf Damen. Dit superjacht van 60 meter lang heeft een hybride aandrijving en beschikt over een zogeheten ijsklasse-certificering. De afgelopen tien jaar is het aantal expeditie-jachten bijna verdubbeld, van 55 naar 110 jachten.
Eigendom superjachtbouwers verschuift
De Nederlandse superjachtenbouw wordt vooral gedragen door familiebedrijven. Door snelle marktgroei en de wens van partijen om hierin mee te bewegen, neemt de kapitaalbehoefte toe. Private equity-partijen en andere externe financiers stappen daardoor steeds vaker in. Voorbeelden hiervan zijn Royal Huisman Group, Vanquish Yachts en Steeler Yachts, die momenteel gedeeltelijk eigendom zijn van private equity. Italië kent daarentegen enkele partijen die beursgenoteerd zijn, waaronder Ferretti, Azimut, Sanlorenzo, Fincantieri en Italian Sea Group. In de Italiaanse markt ligt de nadruk meer op serieproductie van kleinere superjachten. Doordat de projecten kleiner zijn en minder maatwerk vereisen, is de bedrijfsvoering meer constant en voorspelbaar, waardoor de ondernemingen zich beter lenen voor een beursnotering.
Verwachtingen export
Vertegenwoordigers uit de sector verwachten dat de importheffingen van de Amerikaanse president Donald Trump de Nederlandse jachtenbouwers minimaal zullen raken. Hoewel 24 procent van de jachten boven de 40 meter in bezit is van Amerikanen, kan de vlaggenstaat – het land waarin het schip geregistreerd staat – eenvoudig worden aangepast. Populaire vlagstaten zijn de Kaaimaneilanden, de Marshalleilanden, het Verenigd Koninkrijk en Malta. Het is vrij gebruikelijk dat superjachten onder een vlag van een van deze landen varen.
Precieze exportgegevens over specifiek superjachten ontbreken. Ter indicatie, volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bedroeg de totale exportwaarde van plezier- en sportboten 3,6 miljard euro in 2024. Het merendeel van deze exportwaarde betreft superjachten, maar de productgroep omvat bijvoorbeeld ook kleinere jachten en sloepen. Het grootste deel van de export ging naar de Kaaimaneilanden, Marshalleilanden en het Verenigd Koninkrijk. Slechts 3 procent van de export was bestemd voor de Verenigde Staten.
Meer informatie
Lees alle feiten en ontwikkelingen in de analyse 'Nederlandse superjachten blijven populair'.
Lees verder in de industriesector
De industrie is een zwaargewicht in de Nederlandse economie. Export is hiervoor een belangrijke aanjager, maar zorgt tegelijkertijd voor onzekerheid. Er zijn ook thema’s die positieve invloed uitoefenen op de groei, zoals samenwerking in de keten, innovatie en duurzaamheid.