20211104 - In 4 stappen grip op uw cyberrisico’s

Wat is een DDoS-aanval?

Zo voorkomt u een DDoS-aanval

Bij een DDoS-aanval wordt een enorm aantal computers ingezet om vanaf verschillende locaties verbinding te maken met één server. Die server wordt 'overspoeld' met een overweldigende hoeveelheid data.

 

DDoS staat voor Distributed Denial of Service. Door een DDoS-aanval worden uw computers trager en kunnen ze zelfs uitvallen. De website/applicatie van het bedrijf kan onbereikbaar raken, waardoor klanten de diensten van het bedrijf niet meer kunnen raadplegen. Dit kan een financieel verlies van het bedrijf betekenen. Naast omzetverlies kan een DDoS-aanval leiden tot: 

  • Minder klanttevredenheid 
  • Kosten voor het schadeherstel 
  • Reputatieschade en negatieve publiciteit 

Een DDoS-aanval kan ook worden uitgevoerd als camouflage voor een ander type aanval: de installatie van malware als ransomware, of een poging tot fraude. Een combinatie van aanvallen komt ook voor.

 

Hoe werkt een DDoS-aanval?

Bij een DDoS-aanval neemt de aanvaller de controle over een netwerk van computers of andere apparaten die met internet verbonden zijn. Deze worden geïnfecteerd met malware. Een netwerk van gecompromitteerde computersystemen of aparaten, dat klaar is voor een DDoS-aanval, heet een botnet.

De aanvaller kan duizenden of miljoenen machines verzoeken naar het IP-adres van uw bedrijf laten sturen. Hierdoor wordt de server of het netwerk van uw bedrijf overbelast: denial-of-service. Er zijn verschillende typen DDoS-aanval. DDoS kan zich richten zich op de applicaties, protocollen of de beschikbare bandbreedte.

Een DDoS-aanval voorkomen: 4 stappen

  1. Risico-analyse DDoS-aanval

    Analyseer de risico's van uw online diensten en applicaties. Inventariseer welke onderdelen van uw IT-infrastructuur deze diensten ondersteunen.

  2. Bescherming tegen DDoS

    Neem preventiemaatregelen, zoals een DDoS schild. Kies voor een instrument dat echte klanten van bots kan onderscheiden. Er zijn geavanceerde oplossingen die u hierbij kunnen helpen en bots kunnen detecteren.

  3. Voorbereiding

    Goed voorbereid zijn op een DDoS-aanval betekent dat u al weet welke impact een DDoS-aanval op uw bedrijf zou kunnen hebben. Maak een 'plan B' voor de continuïteit van uw bedrijf.

  4. Cyber respons plan

    Maak een plan om op een DDoS-aanval te kunnen antwoorden. Maak een lijst van medewerkers en instanties die u nodig heeft bij een DDoS-aanval. Denk aan uw internet provider en leverancier van preventiemaatregelen.

 

Zelf cybermaatregelen treffen of fraude melden?

Ongeveer één op de vijf ondernemers krijgt te maken met cybercriminaliteit. Zo’n cyberincident kan grote gevolgen hebben voor uw bedrijfsvoering, klanten, leveranciers of reputatie. Het treffen van passende maatregelen is daarom essentieel voor elke onderneming.

Cyber Veilig & Zeker

Cybersecurity

Online fraude komt steeds vaker voor. Ook zijn frauduleuze berichten steeds minder goed van echt te onderscheiden. Weet u hoe u zich tegen online fraude kunt beschermen?

De nieuwsbrief van ruim 45.000 ondernemers

Kies zelf welke sectoren en cybersecurity thema's u wilt volgen.